Cumhuriyetin ilan edildiği dönemde ülkemizde yaygın olan müziğin, çağdaş bir toplumu
temsil etmediğine ve diğer birçok alanda olduğu gibi müzik alanında da devrim yapılması gerek-
tiğine inanan Atatürk, geleneksel Türk müziğine dayanan ve çok sesli Batı müziği teknikleriyle
işlenmiş milli ve çağdaş bir Türk müziği anlayışının oluşturulmasını gerekli görüyordu. Atatürk
bu amaçla, ülkemizdeki müzik hayatının geliştirilmesi için yurt dışından konusunda uzman
müzik adamlarının davet edilmesi, müzik konusunda nitelikli bir eğitim için gerekli okulların
açılması ve yetenekli öğrencilerin yurt dışına gönderilerek yetiştirilmesi konusunda direktifler
vererek yapılan çalışmaları yakından takip etmiştir. Bununla birlikte, yaşadığı dönemde yapılan
bu çalışmalar ve yaşanan değişim, toplumun bazı kesimleri tarafından olumlu, bazı kesimleri
tarafından da olumsuz karşılanmış ve buna bağlı olarak fikir ayrılıkları meydana gelmiştir. Ay-
rıca, yapılan çalışmaların topluma yeteri kadar aktarılamaması ve anlatılamaması da değişim
sürecinin beklenen sonuçlara ulaşmasını engellemiştir. Yaşanan zorluklara rağmen, Atatürk’ün
yaşadığı dönem, müzik alanında önemli çalışmaların yapıldığı ve değerli sanatçıların yetiştiği
bir dönem olmuştur.
Atatürk, who believed that the music which was common in the ages that the republic has
been declared was not representing a modern society and a revolution should have been made in
the music as made in other areas, got sight of that it was a necessity to form a contemporary Tur-
kish music which was based on traditional Turkish music and processed by polyphonic Western
music. Therefore, in order to develop the musical mentality, he gave instructions to invite expert
musicians from abroad, to open schools that would provide qualified education on music and to
send talented students abroad for education and he followed up all the actions closely. All the
activities done were concluded in a short time, the conservatoire was opened through the reports
prepared by the mucisians and lots of precious composers and performers were trained up. By
time, these actions and changes were welcomed by some while unwelcomed by the others and
this situation created conflicts. Furthermore, activities done couldn’t cite to public sufficiently.
Thus, it hadn’t been reached expected results of change process. However, that situation created
conflicts which interrupted the other actions that would be handled, the period of fifteen years
after the decleration of republic was the period in which the basis of the contemporary Turkish
music was formed and important musical activities were done.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 1 |