Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Atatürk’ün Müzik Anlayışı ve Yaşadığı Dönemde Türk Müziğindeki Değişim

Yıl 2010, Sayı: 1, 160 - 166, 01.04.2010

Öz

Cumhuriyetin ilan edildiği dönemde ülkemizde yaygın olan müziğin, çağdaş bir toplumu

temsil etmediğine ve diğer birçok alanda olduğu gibi müzik alanında da devrim yapılması gerek-

tiğine inanan Atatürk, geleneksel Türk müziğine dayanan ve çok sesli Batı müziği teknikleriyle

işlenmiş milli ve çağdaş bir Türk müziği anlayışının oluşturulmasını gerekli görüyordu. Atatürk

bu amaçla, ülkemizdeki müzik hayatının geliştirilmesi için yurt dışından konusunda uzman

müzik adamlarının davet edilmesi, müzik konusunda nitelikli bir eğitim için gerekli okulların

açılması ve yetenekli öğrencilerin yurt dışına gönderilerek yetiştirilmesi konusunda direktifler

vererek yapılan çalışmaları yakından takip etmiştir. Bununla birlikte, yaşadığı dönemde yapılan

bu çalışmalar ve yaşanan değişim, toplumun bazı kesimleri tarafından olumlu, bazı kesimleri

tarafından da olumsuz karşılanmış ve buna bağlı olarak fikir ayrılıkları meydana gelmiştir. Ay-

rıca, yapılan çalışmaların topluma yeteri kadar aktarılamaması ve anlatılamaması da değişim

sürecinin beklenen sonuçlara ulaşmasını engellemiştir. Yaşanan zorluklara rağmen, Atatürk’ün

yaşadığı dönem, müzik alanında önemli çalışmaların yapıldığı ve değerli sanatçıların yetiştiği

bir dönem olmuştur.

Kaynakça

  • -

The Musical Understanding Of Atatürk And The Change In Turkish Music At The Period That He Lived

Yıl 2010, Sayı: 1, 160 - 166, 01.04.2010

Öz

Atatürk, who believed that the music which was common in the ages that the republic has

been declared was not representing a modern society and a revolution should have been made in

the music as made in other areas, got sight of that it was a necessity to form a contemporary Tur-

kish music which was based on traditional Turkish music and processed by polyphonic Western

music. Therefore, in order to develop the musical mentality, he gave instructions to invite expert

musicians from abroad, to open schools that would provide qualified education on music and to

send talented students abroad for education and he followed up all the actions closely. All the

activities done were concluded in a short time, the conservatoire was opened through the reports

prepared by the mucisians and lots of precious composers and performers were trained up. By

time, these actions and changes were welcomed by some while unwelcomed by the others and

this situation created conflicts. Furthermore, activities done couldn’t cite to public sufficiently.

Thus, it hadn’t been reached expected results of change process. However, that situation created

conflicts which interrupted the other actions that would be handled, the period of fifteen years

after the decleration of republic was the period in which the basis of the contemporary Turkish

music was formed and important musical activities were done.

Kaynakça

  • -
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nutray Tezcan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2010
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tezcan, N. (2010). Atatürk’ün Müzik Anlayışı ve Yaşadığı Dönemde Türk Müziğindeki Değişim. MSGSÜ Sosyal Bilimler(1), 160-166.