Sağlık Meslek Liselerinden (SML) mezun olan öğrencilere sınavsız
geçiş hakkı tanınması ile 2006-2009 yılları arasında, M.Ü Sağlık
hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Tıbbi Laboratuvar Teknikleri
(TLT) programına kayıt yaptıran öğrencilerin çoğunluğunu
Hemşirelik bölümü mezunları oluşturmuştur. Tıbbi Laboratuvar
Bölümü (TBL) dışındaki bölümlerden gelen öğrencilerde, mesleki
eğitim alt yapısının ciddi bir fark yaratmayacağı düşünülse de
önemli sorunlarla karşılaşılmıştır.
Sorunların en başında, kamu hastanelerine hemşire olarak
atanmış, yoğun tempoda çalışan öğrencilerimizin durumu
gelmiştir. Özellikle tıbbi laboratuvar teknikerinin temel becerileri
için belirgin yetersizlikleri olan hemşirelik çıkışlı öğrencilerimizin,
eksiklerini tamamlama gayretleri olsa da, bunun için enerjileri ve
zamanları kalmamıştır.
Çalışmamızda, TLT programına kayıt yaptıran Hemşirelik
bölümü öğrencileri ile ilgili görünür sorunları irdelemek ve
göremediklerimizi ortaya çıkarmak amacıyla anket çalışması
yapılmıştır. Diğer bir amacımız da öğrencilerimizin “karasızlık
analizlerini” yaparak, mesleki kariyerleri için kendilerine faydalı
bir yönlendirmede bulunabilmektir.
2007–2009 eğitim öğretim yıllarında TLT programımıza
kayıtlı, 71’i SML Hemşirelik bölümü mezunu, toplam 87
öğrenciye uygulanan anket sonucunda, öğrencilerin %40,2’sinin
hemşire olarak çalıştığı ve % 57,5’nin KPSS sınavı ile “Hemşire”
olarak atanmak istediği belirlenmiştir. Ortaya çıkan çelişkili
durum ise öğrencilerin üniversite mezuniyetleri sonrasında, “Tıbbi
Laboratuvar Teknikeri” olarak çalışmayı tercih edeceklerini
bildirmeleri (%82,8) ve meslek tanımı olarak “Tıbbi Laboratuvar
Teknikerliğini “seçmeleri (%59,8) olmuştur.
Sonuç olarak, Hemşirelik Bölümünden mezun öğrencilerin,
bilinçli olmayan bir tercihle TLT programına devam ettikleri;
mesleki tercihlerindeki karasızlığın sürdüğü belirlenmiştir.
The majority of the students enrolled in the M.U Vocational School
of Health Related Professions, Medical Laboratory Techniques
(MLT) program were graduated from Nursing Department
between the years 2006-2009 with the granting of the right of
passing without examination to the students graduated from Health
Vocational High Schools (HVS). Although the vocational education
infrastructure of students from departments outside the Medical
Laboratory Department (MLD) is not seen as a serious problem,
it has encountered significant problems. At the beginning of the
problems, assigned as a nurse in public hospitals it has become
busy schedule working conditions of our students. Especially they
have apparent lack of basic skills for laboratory training, but have
not enough time to develop their lacking skills.
In our study, a questionnaire study was conducted in order to
investigate visible problems related to the students of the Nursing
Department enrolled in the MLT program and to reveal what we
cannot see. Our another aim, making a useful guidance for their
professional carrier and choices. In the academic year 2007-2009,
according results of our survey, that it applied to 87 students (71
nurse) from MLP, 40, 2% of students worked as nurse, 57, 5%
want to be assigned by KPSS exam as nurse. And we determined
a dilemma, which the nursing graduate students, they would
prefer to work as medical laboratory technician (82, 8%) and after
their graduation will define themselves as “Medical Laboratory
Technician” (59.8%).
In conclusion, the students who graduated from the Nursing
Department continue their TLT program with an unintentional
preference; It has been determined that unfairness in professional
preferences continues.
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |