Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Kararsızlığın Analizi: Hemşire miyim Yoksa Tıbbi Laboratuvar Teknikeri mi?

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 34, 15.03.2017
https://doi.org/10.26567/marsag.2017130064

Öz

Sağlık Meslek Liselerinden (SML) mezun olan öğrencilere sınavsız

geçiş hakkı tanınması ile 2006-2009 yılları arasında, M.Ü Sağlık

hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Tıbbi Laboratuvar Teknikleri

(TLT) programına kayıt yaptıran öğrencilerin çoğunluğunu

Hemşirelik bölümü mezunları oluşturmuştur. Tıbbi Laboratuvar

Bölümü (TBL) dışındaki bölümlerden gelen öğrencilerde, mesleki

eğitim alt yapısının ciddi bir fark yaratmayacağı düşünülse de

önemli sorunlarla karşılaşılmıştır.

Sorunların en başında, kamu hastanelerine hemşire olarak

atanmış, yoğun tempoda çalışan öğrencilerimizin durumu

gelmiştir. Özellikle tıbbi laboratuvar teknikerinin temel becerileri

için belirgin yetersizlikleri olan hemşirelik çıkışlı öğrencilerimizin,

eksiklerini tamamlama gayretleri olsa da, bunun için enerjileri ve

zamanları kalmamıştır.

Çalışmamızda, TLT programına kayıt yaptıran Hemşirelik

bölümü öğrencileri ile ilgili görünür sorunları irdelemek ve

göremediklerimizi ortaya çıkarmak amacıyla anket çalışması

yapılmıştır. Diğer bir amacımız da öğrencilerimizin “karasızlık

analizlerini” yaparak, mesleki kariyerleri için kendilerine faydalı

bir yönlendirmede bulunabilmektir.

2007–2009 eğitim öğretim yıllarında TLT programımıza

kayıtlı, 71’i SML Hemşirelik bölümü mezunu, toplam 87

öğrenciye uygulanan anket sonucunda, öğrencilerin %40,2’sinin

hemşire olarak çalıştığı ve % 57,5’nin KPSS sınavı ile “Hemşire”

olarak atanmak istediği belirlenmiştir. Ortaya çıkan çelişkili

durum ise öğrencilerin üniversite mezuniyetleri sonrasında, “Tıbbi

Laboratuvar Teknikeri” olarak çalışmayı tercih edeceklerini

bildirmeleri (%82,8) ve meslek tanımı olarak “Tıbbi Laboratuvar

Teknikerliğini “seçmeleri (%59,8) olmuştur.

Sonuç olarak, Hemşirelik Bölümünden mezun öğrencilerin,

bilinçli olmayan bir tercihle TLT programına devam ettikleri;

mesleki tercihlerindeki karasızlığın sürdüğü belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Nartgün Ş, Yüksel E. Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişte İzlenen Kriterlerin Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 2009, 9: 189-205.
  • Alkan R. M, Suiçmez M, Aydınkal M, Şahin M. Meslek Yüksekokullarında Mevcut Durum: Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2014; 4: 133-140.
  • Altındaş L, Çelikkol E.S, Tekin V.N, Genç S.Y. Comparing the Success of Students Placed by Examination and through Open Admission To The Vocational Schools. International Journal of Bussiness and Social Science, 2011; 2(8): 71-76.
  • Bostan S. Sağlık Hizmetleri Meslek Eğitiminde Sınavsız Geçiş Sorun mu? Tıp Eğitimi Dünyası, 2007; 24: 23-27.
  • Karagül K, Karagül N, Doğan M. Sınavlı ve Sınavsız Geçiş İçin Akademik Bir Karşılaştırma. II. Uluslar arası, VI. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Aydın, 25 -27 Mayıs 2011; 1:1-5.
  • Ceylan H, Erbir M.A. Meslek Yüksekokullarında Kalite: Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Electronic Journal of Vocational Colleges May/Mayıs 2015: 99-106.
  • Kaya A. Meslek Yüksekokulunda Öğrenim Gören Öğrencilerin Eğitim Öğretim ve Geleceğe Yönelik Düşünceleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2014; 33(2): 349-356.
  • Kenar N. Türkiye’de Mesleki Eğitimi ve Meslek Yüksekokulları, http://www.messegitim.com.tr/ti/799/0/TÜRKİYE’DE MESLEKİ EĞİTİM VE MYO’LAR, Web Dokümanı (Erişim tarihi: 29.03.2016)

Analysis of a Indecision: Am I Nurse or Medical Laboratory Technician?

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 34, 15.03.2017
https://doi.org/10.26567/marsag.2017130064

Öz

The majority of the students enrolled in the M.U Vocational School

of Health Related Professions, Medical Laboratory Techniques

(MLT) program were graduated from Nursing Department

between the years 2006-2009 with the granting of the right of

passing without examination to the students graduated from Health

Vocational High Schools (HVS). Although the vocational education

infrastructure of students from departments outside the Medical

Laboratory Department (MLD) is not seen as a serious problem,

it has encountered significant problems. At the beginning of the

problems, assigned as a nurse in public hospitals it has become

busy schedule working conditions of our students. Especially they

have apparent lack of basic skills for laboratory training, but have

not enough time to develop their lacking skills.

In our study, a questionnaire study was conducted in order to

investigate visible problems related to the students of the Nursing

Department enrolled in the MLT program and to reveal what we

cannot see. Our another aim, making a useful guidance for their

professional carrier and choices. In the academic year 2007-2009,

according results of our survey, that it applied to 87 students (71

nurse) from MLP, 40, 2% of students worked as nurse, 57, 5%

want to be assigned by KPSS exam as nurse. And we determined

a dilemma, which the nursing graduate students, they would

prefer to work as medical laboratory technician (82, 8%) and after

their graduation will define themselves as “Medical Laboratory

Technician” (59.8%).

In conclusion, the students who graduated from the Nursing

Department continue their TLT program with an unintentional

preference; It has been determined that unfairness in professional

preferences continues.

Kaynakça

  • Nartgün Ş, Yüksel E. Meslek Yüksekokullarına Sınavsız Geçişte İzlenen Kriterlerin Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 2009, 9: 189-205.
  • Alkan R. M, Suiçmez M, Aydınkal M, Şahin M. Meslek Yüksekokullarında Mevcut Durum: Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2014; 4: 133-140.
  • Altındaş L, Çelikkol E.S, Tekin V.N, Genç S.Y. Comparing the Success of Students Placed by Examination and through Open Admission To The Vocational Schools. International Journal of Bussiness and Social Science, 2011; 2(8): 71-76.
  • Bostan S. Sağlık Hizmetleri Meslek Eğitiminde Sınavsız Geçiş Sorun mu? Tıp Eğitimi Dünyası, 2007; 24: 23-27.
  • Karagül K, Karagül N, Doğan M. Sınavlı ve Sınavsız Geçiş İçin Akademik Bir Karşılaştırma. II. Uluslar arası, VI. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Aydın, 25 -27 Mayıs 2011; 1:1-5.
  • Ceylan H, Erbir M.A. Meslek Yüksekokullarında Kalite: Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Electronic Journal of Vocational Colleges May/Mayıs 2015: 99-106.
  • Kaya A. Meslek Yüksekokulunda Öğrenim Gören Öğrencilerin Eğitim Öğretim ve Geleceğe Yönelik Düşünceleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2014; 33(2): 349-356.
  • Kenar N. Türkiye’de Mesleki Eğitimi ve Meslek Yüksekokulları, http://www.messegitim.com.tr/ti/799/0/TÜRKİYE’DE MESLEKİ EĞİTİM VE MYO’LAR, Web Dokümanı (Erişim tarihi: 29.03.2016)
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayliz Velioğlu Öğünç Bu kişi benim

Hülya Güçlü Bu kişi benim

Meral Yüksel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Velioğlu Öğünç, A., Güçlü, H., & Yüksel, M. (2017). Bir Kararsızlığın Analizi: Hemşire miyim Yoksa Tıbbi Laboratuvar Teknikeri mi?. Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 31-34. https://doi.org/10.26567/marsag.2017130064
AMA Velioğlu Öğünç A, Güçlü H, Yüksel M. Bir Kararsızlığın Analizi: Hemşire miyim Yoksa Tıbbi Laboratuvar Teknikeri mi?. SHED. Mart 2017;1(1):31-34. doi:10.26567/marsag.2017130064
Chicago Velioğlu Öğünç, Ayliz, Hülya Güçlü, ve Meral Yüksel. “Bir Kararsızlığın Analizi: Hemşire Miyim Yoksa Tıbbi Laboratuvar Teknikeri Mi?”. Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi 1, sy. 1 (Mart 2017): 31-34. https://doi.org/10.26567/marsag.2017130064.
EndNote Velioğlu Öğünç A, Güçlü H, Yüksel M (01 Mart 2017) Bir Kararsızlığın Analizi: Hemşire miyim Yoksa Tıbbi Laboratuvar Teknikeri mi?. Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi 1 1 31–34.
IEEE A. Velioğlu Öğünç, H. Güçlü, ve M. Yüksel, “Bir Kararsızlığın Analizi: Hemşire miyim Yoksa Tıbbi Laboratuvar Teknikeri mi?”, SHED, c. 1, sy. 1, ss. 31–34, 2017, doi: 10.26567/marsag.2017130064.
ISNAD Velioğlu Öğünç, Ayliz vd. “Bir Kararsızlığın Analizi: Hemşire Miyim Yoksa Tıbbi Laboratuvar Teknikeri Mi?”. Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi 1/1 (Mart 2017), 31-34. https://doi.org/10.26567/marsag.2017130064.
JAMA Velioğlu Öğünç A, Güçlü H, Yüksel M. Bir Kararsızlığın Analizi: Hemşire miyim Yoksa Tıbbi Laboratuvar Teknikeri mi?. SHED. 2017;1:31–34.
MLA Velioğlu Öğünç, Ayliz vd. “Bir Kararsızlığın Analizi: Hemşire Miyim Yoksa Tıbbi Laboratuvar Teknikeri Mi?”. Marmara Sağlık Hizmetleri Dergisi, c. 1, sy. 1, 2017, ss. 31-34, doi:10.26567/marsag.2017130064.
Vancouver Velioğlu Öğünç A, Güçlü H, Yüksel M. Bir Kararsızlığın Analizi: Hemşire miyim Yoksa Tıbbi Laboratuvar Teknikeri mi?. SHED. 2017;1(1):31-4.