This study was aimed at establishing the knowledge, the capabilities
and the qualifications for a nuclear medicine technologist supposed
to possess, also to determine the needs and to find out and correct
their theoretical and practical knowledges. The research also aimed
at exposing the expectations of nuclear medicine specialists and
nuclear medicine physicists from nuclear medicine technologists
and also to find the solutions to fulfill these expectations so as to
help in establishing professional standards.
Survey form was used as data collection tool in the research. All
the participants suggested that the nuclear medicine technologists
should be well versed with shooting methods, radiopharmacy and
quality controls. They also stated that the education of nuclear
medicine technicians during the school period is insufficient. They
suggested that the study period of the medical imaging techniques
programs should be extended so that after giving basic theoretical
lessons, the final year should be spent in specializing in different
branches. They proposed that nuclear medicine technologist
profession should be a professional’s branch on its own and
should have its own professional standards set. In addition, it was
emphasized that certificates, seminar programs and congresses
should be organized in order to recall the information acquired
during the education, following the up-to-date information, and
technological developments.
Vocational School of Health Services Nuclear Medicine Technologist
Bu çalışma, nükleer tıp teknikerinin sahip olması gereken
bilgi, beceri ve niteliklerin belirlenmesi, konuyla ilgili olarak
sektörün ihtiyaçlarının ortaya konulması, mesleki teorik ve
pratik bilgideki eksikliklerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Ayrıca bu araştırmada, nükleer tıp uzmanlarının ve nükleer tıp
fizikçilerinin nükleer tıp teknikerinden beklentilerini ortaya
koymak ve bu beklentileri karşılayabilecek meslek standartlarının
oluşturulmasına yardımcı olacak çözümlerin bulunması
amaçlanmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu
kullanılmıştır. Araştırmamıza katılan kişiler tarafından, nükleer tıp
teknikerinin görev ve sorumlulukları açısından özellikle nükleer
tıp çekim tekniklerine görüntüleme yöntemlerine, radyofarmasi
ve kalite kontrole hâkim olması gerektiği ifade edilmiştir. Ayrıca
nükleer tıp teknikerinin okul döneminde almış olduğu eğitimin
yeterli olmadığı belirtilmiştir. Tıbbi görüntüleme teknikleri
programlarının eğitim öğretim süresinin uzatılması ve eğitim–
öğretim süresince temel teorik bilgilerin verilmesinden sonra
son yıl mesleki branşlaşmaya gidilmesi gerektiği ifade edilmiştir.
Nükleer tıp teknikerliğinin bir meslek dalı olarak meslek tanımının
yapılması ve meslek standartlarının oluşturulması gerektiği
belirtilmiştir. Ayrıca güncel bilgilerin, teknolojik gelişmelerin
takibi eğitim–öğretim sırasında edinilen bilgilerin tekrar
hatırlanması için sertifika, seminer programlarının ve kongrelerin
düzenlenmesi gerektiği vurgulanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2 |