Safranın Hindistan’a ilk olarak Antik Persler tarafından getirildiği öne sürülmektedir. Ancak kesin tarihi bilinmemektedir. Tarihi kayıtlar, Hint soylularının safranı parfüm, oda spreyi, kıyafet boyası ve dekor olarak kullandığını işaret etmektedir. Safran, Hinduizm’den türeyen bütün dinlerde bazı ritüellerin gerçekleşmesinde önemli bir yere sahip olmuştur. En başından itibaren Keşmir’de yaygın olarak üretilen safran Bâbürlüler devrinde de buradaki önemini korumuştur. Bu çalışmada Bâbürlü hükümdarları Ekber Şah ve Cihangir Şah devirlerinde safran üretimini tüm yönleriyle ortaya koymak amaçlanmıştır. Safran çiçeğinin ekiminden hasatına kadar hangi işlemlerden geçtiği, nasıl ve hangi koşullarda toplatıldığı, ne kadar arazinin ekildiği, hangi miktarda ürün elde edildiği ve kaç paraya satıldığı göz önüne serilmeye çalışılmıştır. Ayrıca bu baharatın Bâbürlü kültüründeki yeri açığa çıkarılmaya gayret edilmiştir. Çalışmada işaret edilen bu hususlar, öncelikle ana kaynakların verdiği bilgiler doğrultusunda ele alınmıştır. Araştırmamızda ikinci el kaynaklar da kullanılmıştır. Ekber Şah ve Cihangir Şah devirlerinde Safran üretim miktarlarının birbirine yakın olduğu görülmüştür. Ulaşılan rakamlardan Cihangir devrinde üretimin az da olsa arttığı anlaşılmıştır. Bu artışın, Ekber Şah döneminde yumuşatılan çalışma koşullarının Cihangir devrinde tekrar uygulamaya konmasıyla gerçekleştiği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte safran fiyatlarında her iki dönemde benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca safranın Bâbürlü topraklarındaki Hinduların dini ve kültürel hayatında Müslümanlara göre daha fazla etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bâbürlü İmparatorluğu Ekber Şah Cihangir Şah Safran Keşmir Bampur.
It is suggested that saffron was first brought to India by the ancient Persians. However, the exact date is unknown. Historical records indicate that Indian nobles used saffron as perfume, air freshener, clothing colouring and decoration. Saffron has played an important role in the performance of certain rituals in all religions derived from Hinduism. Saffron, which was widely produced in Kashmir from the very beginning, maintained its importance during the Bāburean period. In this study, it is aimed to reveal all aspects of saffron production during the reigns of Bâbürlü rulers Akbar Shah and Jahangir Shah. It has been tried to reveal what processes the saffron flower went through from planting to harvesting, how and under what conditions it was collected, how much land was planted, how much product was obtained and how much it was sold for. In addition, an effort has been made to reveal the place of this spice in Bābürlu culture. These issues mentioned in the study have been addressed primarily in line with the information provided by the main source. Second-hand sources were also used in our research. It was observed that the saffron production amounts were close to each other during the reigns of Akbar Shah and Jahangir Shah. From the figures obtained, it was understood that the production increased slightly in the reign of Jahangir. It is concluded that this increase was realised as the working conditions, which were softened during the reign of Akbar Shah, were reintroduced in the reign of Jahangir. In addition, saffron prices were found to be similar in both periods. It is also concluded that saffron was more influential in the religious and cultural life of Hindus in Bābürlu lands than Muslims.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türk Kültür Tarihi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 18 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |