Among the classical Turkish poets of the 14th-15th centuries, Imaduddin Nesimi stands out for being a Hurufi. The importance Hurufism gave to Hz. Adam and therefore to man is also reflected in Imaduddin Nesimi’s poems. Thus, Imaduddin Nesimi wrote many remarkable poems about man, some of which may be misunderstood. Based on these poems, some researchers such as Mustafa Unver and Ali Alparslan have accused Nesimi of deifying man. Some researchers such as Hamid Arasli and Huseyin Memmedzade have accepted Imaduddin Nesimi as a humanist due to his poems that mention the sublime position of man. It is seen that both of the aforementioned tendencies stem from not evaluating Nesimi’s Divan as a whole. This study attempts to understand where Imaduddin Nesimi places man in the universe hierarchically. It has been investigated on what basis this position is based and under what conditions it is valid. The basic hypothesis of the study is as follows: Man is hierarchically below God and above all created beings, but his staying in this position is only possible by having the Hurufism belief; moreover, man's exalted position is not due to his intrinsic value, but because he is the place of God's manifestation. This hypothesis has been tried to be proven by using texts on Hurufism and Imaduddin Nesimi's Turkish Divan. In addition, the two tendencies mentioned have been criticized within the framework of the results reached, and it has been emphasized why these ideas are wrong. As a result, it has been understood that in order to understand Imaduddin Nesimi correctly, his Divan should be evaluated as a whole and in the context of the belief-thought principles of Hurufism.
Classical Turkish literature Imaduddin Nesimi Hurufism humanism
SDK-2022-9850
14-15. asır klasik Türk şairlerinden İmâdüddîn Nesîmî Hurufi olmasıyla ön plandadır. Hurufiliğin Hz. Âdem’e ve dolayısıyla insana verdiği önem İmâdüddîn Nesîmî’nin şiirlerine de yansımıştır. Böylece İmâdüddîn Nesîmî insana dair dikkat çekici ve bazıları yanlış anlaşılabilecek pek çok şiir yazmıştır. Bu şiirlerden hareket eden Mustafa Ünver ve Ali Alparslan gibi bazı araştırmacılar Nesîmî’yi insanı Tanrılaştırmakla suçlamışlardır. Hamid Araslı ve Hüseyin Memmedzade gibi bazı araştırmacılar ise, insanın yüce konumundan bahseden şiirleri sebebiyle İmâdüddîn Nesîmî’yi hümanist olarak kabul etmişlerdir. Bahsi geçen iki eğilimin de Nesîmî Divanı’nı bir bütün olarak değerlendirmemekten kaynaklandığı görülmektedir. Bu çalışmada İmâdüddîn Nesîmî’nin insanı evrende hiyerarşik olarak nereye koyduğu anlaşılmaya çalışılmıştır. Bu konumun ise hangi temellere dayandığı ve hangi şartlar altında geçerli olduğu araştırılmıştır. Çalışmanın temel hipotezi şudur: İnsan hiyerarşik olarak Allah’ın altındadır ve tüm yaratılmış varlıkların üzerindedir ama onun bu konumda kalması yalnızca Hurufilik inancına sahip olmasıyla mümkündür; ayrıca insanın yüce konumu onun öz değerinden dolayı değil, Allah’ın tecelli mahalli olması sebebiyledir. Bu hipotez Hurufiliğe dair metinlerden ve İmâdüddîn Nesîmî’nin Türkçe Divan’ından hareketle delillendirilmeye çalışılmıştır. Ayrıca bahsi geçen iki eğilim, ulaşılan sonuçlar çerçevesinde eleştirilmiş ve bu düşüncelerin niçin yanlış oldukları üzerinde durulmuştur. Sonuç olarak İmâdüddîn Nesîmî’nin doğru anlaşılması için Divan’ının bir bütün olarak ve Hurufiliğin inanç-düşünce esasları bağlamında değerlendirilmesi gerektiği anlaşılmıştır.
Klasik Türk edebiyatı İmâdüddîn Nesîmî Hurufilik hümanizm insan
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
SDK-2022-9850
Doktora çalışmamda ve dolayısıyla bu makalede emeği geçen danışman hocam Prof. Dr. Recep DEMİR'e teşekkür ederim.
SDK-2022-9850
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Osmanlı Sahası Dışındaki Klasik Türk Edebiyatı, Osmanlı Sahası Klasik Türk Edebiyatı |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | SDK-2022-9850 |
| Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |