This research studies the origins or the roots of modern international relations thought, or theory in the medieval Christian world. The nature of the research subject necessitates a literature survey. * Yrd. Doç. Dr., Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi (Kayseri), sayseyfi@yahoo.comImportance is paid to choose the sources to be referred to from studies of international relations experts who draw attention to medieval thinkers, rather than the works of the medieval thinkers, themselves. It is observed that the Christian faith, which had influenced and shaped almost all of social institutions of medieval Europe, wielded significant influence in international relations, as being the practiced reality, as well as the attempts of explication, which can be named as international relations theory. The same factor is also behind the efforts to ensure “order” in Europe. Charlemagne’s building of an empire and rising as a powerful political opponent against the Pope, thus preparing the ground for a secular conflict between the Empire and the Papacy is a political turning point in Western history. Alongside religion, “war” and “diplomacy” are observed to be fundamental practices which shape the international relations tradition. This fact manifests itself also in the case of the Byzantine Empire. Two significant representatives of medieval Christian political thought, Augustine from Hippo and Thomas Aquinas, are remembered by their indirect contribution to international relations theory. The significance of Aquinas arises principally in the role he played on the process which gained reputation and prevalence to the ratio concept, thus on shaping the future of social sciences in general and international relations in particular.
Middle Age International relations foreign policy Church diplomacy war order.
Bu çalışmada, modern uluslararası ilişkiler düşüncesinin ya da kuramının Ortaçağ Hıristiyan dünyasındaki nüveleri ya da temelleri konu edilmektedir. Araştırma konusunun niteliği, literatür taraması yapılmasını zorunlu kılmıştır. Atıfta bulunulan kaynakların Ortaçağ düşünürlerinin kendi eserleri değil, söz konusu düşünürlerin görüşlerine dikkat çeken uluslararası ilişkiler uzmanlarının çalışmaları olmasına önem verilmiştir. Ortaçağ Batı dünyasında neredeyse bütün sosyal kurumları belirli ölçüde etkilemiş ve şekillendirmiş bulunan Hıristiyanlık inancının, hem yaşanan gerçeklik olarak uluslararası ilişkileri hem de uluslararası ilişkiler kuramı olarak adlandırılabilecek açıklama çabalarını tesiri altında tutmuş olduğu görülmektedir. Avrupa’da “düzen”in sağlanması çabalarının ardında da aynı faktör yer almaktadır. Şarlman’ın bir imparatorluk kurup Papa’ya karşı güçlü bir siyasal rakip olarak yükselmesi ve böylece Papalık ile İmparatorluk arasında “seküler” bir çatışmaya zemin hazırlaması, Batı uluslararası sisteminde bir dönüm noktası durumundadır. Dinin yanısıra “savaş” ve “diplomasi”nin, uluslararası ilişkiler geleneğini şekillendiren temel uygulamalar olduğu görülmektedir. Bu gerçek, Bizans İmparatorluğu örneğinde de kendisini göstermektedir. Ortaçağ Hıristiyan siyaset düşüncesinin iki önemli temsilcisi, Hippo’lu Augustine ve Thomas Aquinas, uluslararası ilişkiler kuramına yaptıkları dolaylı katkı ile de anılmaktadırlar. Aquinas’ın asıl önemi, “akıl” (ratio) kavramının itibar ve yaygınlık kazanmasında ve böylece genelde sosyal bilimlerin ve özelde seküler uluslararası ilişkiler kuramının geleceğinin şekillenmesinde oynadığı rolde kendisini gösterir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 1 |