Bu çalışma Kemal Tahir’in Bozkırdaki Çekirdek (1967) romanını Bourdeiu’nun habitus, alan, oyun, sermaye, illusio ve doxa gibi anahtar kavramları ışığında ele almaktadır. Kendisini solda konumlayan Marksist bir yazar olarak Tahir diğer sol aydınların 1940’da açılan ve 1953’de sonlandırılan köy enstitülerine karşı göstermiş olduğu mitleştirici sempatiyi sorunsallaştırıp, sağdan enstitülere karşı yöneltilmiş suçlamaların bir kataloğuyla mit bozucu bir tutum sergiler. Romanda Şirin köyünün yanı başında kurulmak üzere olan enstitüye karşı köyün mikro alanında hakimiyet kurmuş simgesel, ekonomik, dini, sosyal, siyasi sermaye sahipleri kendi temel birikimlerini tehdit eden bu (kurmaca) modern devlet kurumuna, Dumanlı Boğaz Köy Enstitüsü’ne karşı topyekûn bir direnme göstererek mevzi savaşına girişirler. Bu bağlamda Tahir’in romanını Türk modernleşmesinin zorluklarının bir alegorisi olarak okumak mümkündür. Yazar Türk modernleşmecilerinin Anadolu’ya cansız ve edilgen canlandırılmayı bekleyen bir potansiyel olarak bakışını eleştirir. Bozkırdaki Çekirdek tam tersine köyün toplumsal habitusunun ne kadar canlı ne kadar devingen ve kendi içinde stratejiler geliştirmek konusunda ne kadar yaratıcı olduğunu betimlemeye çalışır.
Türk modernleşmesi köy enstitüleri Bourdieu Kemal Tahir Bozkırdaki Çekirdek
This study reads Kemal Tahir’s The Seed in the Steppe (1967) instrumentalizing Bourdieusian concepts such as field, game, capital, illusio and doxa. As a novelist who locates himself in the left, Tahir problematizes the unquestioning support to the village institutes which were established in 1940 and terminated in 1953, cataloguing all the criticisms directed towards the institutes by the right. The owners of symbolic, economic, religious, social, political capitals in the village who are against the institute which they regard as an hazard to their investments form a resistance front against this modernizing institute, the Dumanlı Boğaz (Foggy Pass) Village Institute. Within this context, we can read the novel as an allegory of the challenges of Turkish modernization. The novelist criticizes the way Turkish modernists regard the village as a passive entity which expects to be revigorated. The novel on the other hand attempts to illustrate the social habitus of the village as vigorous, dynamic, creative and endowed with the capacity to develop strategies.
Turkish modernization village institutes Bourdieu Kemal Tahir The Seed in the Steppe
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2 |