Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Online Courses from the Perspective of Science Teachers in the Covid-19 Pandemic Process

Yıl 2022, , 468 - 488, 01.11.2022
https://doi.org/10.21666/muefd.1017669

Öz

In this study, it was aimed to investigate the views and experiences of Science teachers
about online courses during the Covid-19 pandemic. Phenomenology design, one of the
qualitative research designs, was used in the research. A total of 15 science teachers, 4
male and 11 female, were selected using maximum diversity sampling. The teachers
who participated in the study were interviewed and the data were analyzed by
descriptive analysis method. Under the theme of "Science Online Courses in the Covid19 Pandemic", a total of seven categories emerged: "Tools Used", "Teaching Methods
and Techniques", "Science Experiments", "Benefits", "Problems", "Assessment and
Evaluation" and "Suggestions"; a total of seven categories emerged. Science teachers
participating in the study stated that they frequently used EBA as a tool in online
courses and lecture instruction as a method. Participants stated that they performed
most of the science experiments in online classes as demonstration experiments. They
find online lessons useful for the integration of technology and education. Still, they
have difficulties in specific unit titles, and they stated that there was a lack of material.
Emphasizing the importance of in-service and pre-service training, they noted the need
for distance and online courses training. In the study, the views of the participants were
frequently included, and the findings were interpreted. 

Kaynakça

  • Akkuş, İ. ve Acar, S. (2017). Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 363-376. doi: 10.17679/inuefd.340479
  • Arat, T. ve Bakan, Ö. (2011). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
  • Archambault, L. ve Crippen, K. (2009). K–12 distance educators at work. Journal of Research on Technology in Education, 41(4), 363–391. doi:10.1080/15391523.2009.10782535
  • Arslan, K., Arı, A. G. ve Kanat, M. H. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge Sosyal Bilgiler Dergisi, 57, 192–206. doi: 10.7816/ulakbilge-09-57-03
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Balaman, F. ve Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona virüs (Covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 52-84.
  • Baran, E., Correia, A. P. ve Thompson, A. (2011). Transforming online teaching practice: critical analysis of the literature on the roles and competencies of online teachers. Distance Education, 32 (3), 421–439. doi:10.1080/01587919.2011.610293
  • Başal, A. ve Eryılmaz, A. (2021). Engagement and affection of pre-service teachers in online learning in the context of COVID 19: engagement-based instruction with web 2.0 technologies vs direct transmission instruction. Journal of Education for Teaching, 47(1), 131–133. doi:10.1080/02607476.2020.1841555
  • Bataineh, K. B., Atoum, M. S., Alsmadi, L. A. ve Shikhali, M. (2021). A silver lining of coronavirus. International Journal of İnformation and Communication Technology Education, 17 (2), 138–148. doi:10.4018/ijicte.20210401.oa1
  • Bennett, R., Uink, B. ve Cross, S. (2020). Beyond the social: Cumulative implications of COVID-19 for first nations university students in Australia. Social Sciences & Humanities Open, 2 (1), s. 100083. doi:10.1016/j.ssaho.2020.100083
  • Bıyıklı, C. ve Özgür, A. (2021). Öğretmenlerin senkron uzaktan eğitim sürecinde yaşanan sorunlara ilişkin çözüm önerileri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 110-147.
  • Birinci-Konur, K. ve Konur, B. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin kullandıkları ölçme değerlendirme metotlarına ilişkin görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 138-155.
  • Boboc, M. (2016). Challenges, opportunities, and trends in quality K-12 online environments. In Web Design and Development: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (s. 1680-1705). IGI Global. doi: 10.4018/978-1-4666-8619-9.ch075
  • Bostan Sarıoğlan, A., Altaş, R. ve Şen, R. (2020). Uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri dersinde deney yapmaya ilişkin öğretmen görüşlerinin araştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 371-394. doi:10.37669/milliegitim.787933
  • Bozkurt, A. (2013). Açık ve uzaktan öğrenmeye yönelik etkileşimli e-kitap değerlendirme kriterlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., ... ve Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-126.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 11-53.
  • Caplan, D. ve Graham, R. (2004). The development of online courses. T. Anderson (Yay. haz.). The theory and practice of online learning içinde (s. 245-263). Athabasca, AB: Athabasca University Press.
  • Carswell, A. D. (2001). Facilitating student learning in an asynchronous learning network (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No. 3008997)
  • Chesley, G. M. ve Jordan, J. (2012). What’s missing from teacher prep. Educational Leadership, 69(8), 41-45.
  • Cornelius, S. (2014). Facilitating in a demanding environment: experiences of teaching in virtual classrooms using web conferencing. British Journal of Educational Technology, 45 (2), s. 260–271. doi:10.1111/bjet.12016
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2. bs.). USA: Sage publications.
  • Çakın, M. ve Külekçi̇ Akyavuz, E. (2020). The Covid-19 process and its reflection on education: An analysis on teachers’ opinions. International Journal of Social Sciences and Education Research, 165–186. doi:10.24289/ijsser.747901
  • Çiftçi, B. ve Aydın, A. (2020). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformu hakkında Fen Bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 5(2), 111-130. doi:10.37995/jotcsc.765647
  • Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49 (1-2), 91–96. doi:10.1007/s11125-020-09464-3
  • Darling-Hammond, L. (2012). Powerful teacher education: Lessons from exemplary programs. John Wiley & Sons.
  • Demir, F. ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 273-292. doi:10.37669/milliegitim.775620
  • Duban, N. ve Şen, F. G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının COVID-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 357-376. doi:10.7827/TurkishStudies.43653
  • Durak, S. ve Arslan, A. (2020). COVİD-19 uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri şube rehber öğretmenlerinin gözünden öğretmen, öğrenci ve velilerin değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi. 6 (3), 214-239. doi:10.47714/uebt.811306
  • Dyrud, M. A. (2000). The third wave: A position paper. Business Communication Quarterly, 63 (3), 81-93. doi:10.1177/108056990006300310
  • Fernandez, P. (2019). Through the looking glass: envisioning new library technologies people tracking technologies. Library Hi Tech News, 36(2), 1–5. doi:10.1108/lhtn-10-2018-0068
  • Fitzpatrick, B. R., Berends, M., Ferrare, J. J. ve Waddington, R. J. (2020). Virtual ıllusion: Comparing student achievement and teacher and classroom characteristics in online and brick-and-mortar charter schools. Educational Researcher, 49 (3),161–175. doi:10.3102/0013189x20909814
  • Frazier, L. C., & Palmer, B. M. (2015). Effective online learning begins with effective teacher preparation. In Exploring the Effectiveness of Online Education in K-12 Environments (s. 148-168). IGI Global.
  • Gülbahar, Y. (2009). E-öğrenme. Pegem Akademi.
  • Hart, C. M. D., Berger, D., Jacob, B., Loeb, S. ve Hill, M. (2019). Online learning, offline outcomes: online course taking and high school student performance. AERA open, 5 (1), 1-17. doi:10.1177/2332858419832852
  • Hassan, M. M., Mirza, T. ve Hussain, M. W. (2020). A critical review by teachers on the online teaching-learning during the COVID-19 [J]. International Journal of Education and Management Engineering, 5, 17-27. doi: 10.5815/ijeme.2020.05.03
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. ve Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27, 1-12.
  • İnce, E. Y., Kabul, A. ve Diler, İ. (2020). Distance education in higher education in the COVID-19 pandemic process: A case of Isparta Applied Sciences University. Distance Education, 4(4).
  • Kang, X. ve Zhang, W. (2020). An experimental case study on forum-based online teaching to improve student’s engagement and motivation in higher education. Interactive Learning Environments, 1–12. doi:10.1080/10494820.2020.1817758
  • Kara, M. ve Keş, Y. (2016). Bir öğrenme aracı olarak etkileşimli E-Kitap. Art-e Sanat Dergisi, 9(17), 189-209.
  • Kavuk, E. ve Demirtaş, H. (2021). COVID-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitimde yaşadığı zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(1), 55-73.
  • König, J., Jäger-Biela, D. J. ve Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43 (4), 608–622. doi:10.1080/02619768.2020.1809650
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • Lynch, M. M. (2004). Learning online: A guide to success in the virtual classroom. New York: RoutledgeFalmer.
  • Margaryan, A., Littlejohn, A. ve Vojt, G. (2011). Are digital natives a myth or reality? University students’ use of digital technologies. Computers & Education, 56 (2), 429-440. doi:10.1016/j.compedu.2010.09.004
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. bs.). USA:Sage.
  • Mohan, G., McCoy, S., Carroll, E., Mihut, G., Lyons, S. ve Mac Domhnaill, C. (2020). Learning for all? Second-level education in Ireland during COVID-19. Economic and Social Research Institute (ESRI) Research Series.
  • Özer, M. (2020). Educational policy actions by the ministry of national education in the times of COVID-19. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129. doi: 10.24106/kefdergi.722280
  • Özer, S. ve Turan, E. Z. (2021). Öğretmen adaylarının Covid-19 nedeniyle sunulan uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies -Education, 16(2), 1049-1068. doi:10.47423/TurkishStudies.48147
  • Peacock, S., Cowan, J., Irvine, L. ve Williams, J., 2020. An exploration ınto the ımportance of a sense of belonging for online learners. The International Review of Research in Open and Distributed Learning 21, 18–35. doi:10.19173/irrodl.v20i5.4539
  • Pınar, M. A. ve Dönel Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2), 461-486. doi: 10.26579/jocress.377
  • Quinlan, A. M. (2010). 12 Tips for the Online Teacher. Phi Delta Kappan, 92(4), 28-31. doi:10.1177/003172171009200406
  • Silverman, D. (2005). Doing qualitative research: A practical handbook (2. bs.). London: Sage.
  • Sönmez, M., Yıldırım, K. ve Çetinkaya, F. Ç. (2020). Yeni tip koronavirüs (SARS-CoV2) Salgınına Bağlı Uzaktan Eğitim Sürecinin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleriyle Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15(6).
  • Tang, T., Abuhmaid, A.M., Olaimat, M., Oudat, D.M., Aldhaeebi, M.ve Bamanger, E., 2020. Efficiency of flipped classroom with online-based teaching under COVID-19. Interactive Learning Environments 1–12. doi:10.1080/10494820.2020.1817761
  • Telli, S. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34. doi:10.32329/uad.711110
  • Traxler, J. (2018). Distance learning—predictions and possibilities. Education Sciences, 8(1), s. 35. doi:10.3390/educsci8010035
  • Ünal, M. ve Bulunuz, N. (2020). COVİD-19 salgını döneminde yürütülen uzaktan eğitim çalışmalarının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi ve sonraki sürece ilişkin öneriler. Milli Eğitim Dergisi. 49(1), 343-369. doi:10.37669/milliegitim.775521
  • Van Nuland, S., Mandzuk, D., Tucker Petrick, K. ve Cooper, T. (2020). COVID-19 and its effects on teacher education in Ontario: a complex adaptive systems perspective. Journal of Education for Teaching, 46(4), 442-451. doi:10.1080/02607476.2020.1803050
  • WHO. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic. World health Organization. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
  • Yaman, B. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde türkiye ve çin’de uzaktan eğitim süreç ve uygulamalarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17 (Pandemi Özel Sayı), 3298–3308. doi:10.26466/opus.857131
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bs). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2021). Preschool education in Turkey during the Covid-19 pandemic: A phenomenological study. Early childhood education journal. doi:10.1007/s10643-021-01153-w
  • Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G. ve Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Palet Yayıncılık, Konya.
  • Zhang, W., Wang, Y., Yang, L. ve Wang, C., (2020). Suspending classes without stopping learning: china’s education emergency management policy in the COVID-19 outbreak. Journal of Risk and Financial Management 13, 55. doi:10.3390/jrfm13030055
  • Zhao, Y. (2020). COVID-19 as a catalyst for educational change. Prospects, 49 (1-2), 29-33. doi:10.1007/s11125-020-09477-y

Covid-19 Pandemisi Acil Uzaktan Eğitiminde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Perspektifinden Çevrim İçi Dersler

Yıl 2022, , 468 - 488, 01.11.2022
https://doi.org/10.21666/muefd.1017669

Öz

Bu çalışmada Fen Bilimleri öğretmenlerinin Covid-19 pandemisi sürecinde çevrim içi
dersler hakkındaki görüşlerini ve deneyimlerini araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmada
nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu 4
erkek, 11 kadın olmak üzere toplam 15 Fen Bilimleri öğretmeni maksimum çeşitlilik
örneklemesi kullanılarak seçilmiştir. Çalışmaya katılan öğretmenler ile görüşme
gerçekleştirilmiş ve veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. “Covid-19
Pandemisinde Fen Bilimleri Çevrim İçi Dersleri” teması altında, “Kullanılan Araçlar”,
“Öğretim Yöntem ve Teknikleri”, “Fen Deneyleri”, “Yararlar”, “Sorunlar”, “Ölçme
ve Değerlendirme” ve “Öneriler” olmak üzere toplam yedi kategori ortaya çıkmıştır.
Çalışmaya katılan Fen Bilimleri öğretmenleri, çevrim içi derslerde araç olarak EBA’yı
yöntem olarak da sıkça düz anlatımı kullandıklarını ifade etmişlerdir. Katılımcılar
çevrim içi derslerde fen deneylerinin büyük bir çoğunluğunu gösteri deneyi olarak
gerçekleştirdiklerini dile getirmişlerdir. Katılımcılar teknoloji ve eğitimi bütünleştirme
konusunda çevrim içi derslerin yararlı olduğunu belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra
öğretmenler çevrim içi derslerde belirli konuların öğretiminde zorlandıklarını ve çevrim
içi dersler için materyal eksikliğinin olduğunu ifade etmişlerdir. Hizmet içi- hizmet
öncesi eğitimin önemini vurgulayarak uzaktan ve çevrim içi dersler hakkında eğitime
ihtiyaç olduğunu vurgulamışlardır. Çalışmada katılımcıların görüşlerine sıklıkla yer
verilmiş ve elde edilen bulgular yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Akkuş, İ. ve Acar, S. (2017). Eş zamanlı Öğrenme Ortamlarında Karşılaşılan Teknik Sorunların Öğretici ve Öğrenen Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 363-376. doi: 10.17679/inuefd.340479
  • Arat, T. ve Bakan, Ö. (2011). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
  • Archambault, L. ve Crippen, K. (2009). K–12 distance educators at work. Journal of Research on Technology in Education, 41(4), 363–391. doi:10.1080/15391523.2009.10782535
  • Arslan, K., Arı, A. G. ve Kanat, M. H. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge Sosyal Bilgiler Dergisi, 57, 192–206. doi: 10.7816/ulakbilge-09-57-03
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Balaman, F. ve Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona virüs (Covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 52-84.
  • Baran, E., Correia, A. P. ve Thompson, A. (2011). Transforming online teaching practice: critical analysis of the literature on the roles and competencies of online teachers. Distance Education, 32 (3), 421–439. doi:10.1080/01587919.2011.610293
  • Başal, A. ve Eryılmaz, A. (2021). Engagement and affection of pre-service teachers in online learning in the context of COVID 19: engagement-based instruction with web 2.0 technologies vs direct transmission instruction. Journal of Education for Teaching, 47(1), 131–133. doi:10.1080/02607476.2020.1841555
  • Bataineh, K. B., Atoum, M. S., Alsmadi, L. A. ve Shikhali, M. (2021). A silver lining of coronavirus. International Journal of İnformation and Communication Technology Education, 17 (2), 138–148. doi:10.4018/ijicte.20210401.oa1
  • Bennett, R., Uink, B. ve Cross, S. (2020). Beyond the social: Cumulative implications of COVID-19 for first nations university students in Australia. Social Sciences & Humanities Open, 2 (1), s. 100083. doi:10.1016/j.ssaho.2020.100083
  • Bıyıklı, C. ve Özgür, A. (2021). Öğretmenlerin senkron uzaktan eğitim sürecinde yaşanan sorunlara ilişkin çözüm önerileri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 110-147.
  • Birinci-Konur, K. ve Konur, B. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin kullandıkları ölçme değerlendirme metotlarına ilişkin görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 138-155.
  • Boboc, M. (2016). Challenges, opportunities, and trends in quality K-12 online environments. In Web Design and Development: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (s. 1680-1705). IGI Global. doi: 10.4018/978-1-4666-8619-9.ch075
  • Bostan Sarıoğlan, A., Altaş, R. ve Şen, R. (2020). Uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri dersinde deney yapmaya ilişkin öğretmen görüşlerinin araştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 371-394. doi:10.37669/milliegitim.787933
  • Bozkurt, A. (2013). Açık ve uzaktan öğrenmeye yönelik etkileşimli e-kitap değerlendirme kriterlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., ... ve Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-126.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 11-53.
  • Caplan, D. ve Graham, R. (2004). The development of online courses. T. Anderson (Yay. haz.). The theory and practice of online learning içinde (s. 245-263). Athabasca, AB: Athabasca University Press.
  • Carswell, A. D. (2001). Facilitating student learning in an asynchronous learning network (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No. 3008997)
  • Chesley, G. M. ve Jordan, J. (2012). What’s missing from teacher prep. Educational Leadership, 69(8), 41-45.
  • Cornelius, S. (2014). Facilitating in a demanding environment: experiences of teaching in virtual classrooms using web conferencing. British Journal of Educational Technology, 45 (2), s. 260–271. doi:10.1111/bjet.12016
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2. bs.). USA: Sage publications.
  • Çakın, M. ve Külekçi̇ Akyavuz, E. (2020). The Covid-19 process and its reflection on education: An analysis on teachers’ opinions. International Journal of Social Sciences and Education Research, 165–186. doi:10.24289/ijsser.747901
  • Çiftçi, B. ve Aydın, A. (2020). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformu hakkında Fen Bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 5(2), 111-130. doi:10.37995/jotcsc.765647
  • Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49 (1-2), 91–96. doi:10.1007/s11125-020-09464-3
  • Darling-Hammond, L. (2012). Powerful teacher education: Lessons from exemplary programs. John Wiley & Sons.
  • Demir, F. ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 273-292. doi:10.37669/milliegitim.775620
  • Duban, N. ve Şen, F. G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının COVID-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 357-376. doi:10.7827/TurkishStudies.43653
  • Durak, S. ve Arslan, A. (2020). COVİD-19 uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri şube rehber öğretmenlerinin gözünden öğretmen, öğrenci ve velilerin değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi. 6 (3), 214-239. doi:10.47714/uebt.811306
  • Dyrud, M. A. (2000). The third wave: A position paper. Business Communication Quarterly, 63 (3), 81-93. doi:10.1177/108056990006300310
  • Fernandez, P. (2019). Through the looking glass: envisioning new library technologies people tracking technologies. Library Hi Tech News, 36(2), 1–5. doi:10.1108/lhtn-10-2018-0068
  • Fitzpatrick, B. R., Berends, M., Ferrare, J. J. ve Waddington, R. J. (2020). Virtual ıllusion: Comparing student achievement and teacher and classroom characteristics in online and brick-and-mortar charter schools. Educational Researcher, 49 (3),161–175. doi:10.3102/0013189x20909814
  • Frazier, L. C., & Palmer, B. M. (2015). Effective online learning begins with effective teacher preparation. In Exploring the Effectiveness of Online Education in K-12 Environments (s. 148-168). IGI Global.
  • Gülbahar, Y. (2009). E-öğrenme. Pegem Akademi.
  • Hart, C. M. D., Berger, D., Jacob, B., Loeb, S. ve Hill, M. (2019). Online learning, offline outcomes: online course taking and high school student performance. AERA open, 5 (1), 1-17. doi:10.1177/2332858419832852
  • Hassan, M. M., Mirza, T. ve Hussain, M. W. (2020). A critical review by teachers on the online teaching-learning during the COVID-19 [J]. International Journal of Education and Management Engineering, 5, 17-27. doi: 10.5815/ijeme.2020.05.03
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. ve Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27, 1-12.
  • İnce, E. Y., Kabul, A. ve Diler, İ. (2020). Distance education in higher education in the COVID-19 pandemic process: A case of Isparta Applied Sciences University. Distance Education, 4(4).
  • Kang, X. ve Zhang, W. (2020). An experimental case study on forum-based online teaching to improve student’s engagement and motivation in higher education. Interactive Learning Environments, 1–12. doi:10.1080/10494820.2020.1817758
  • Kara, M. ve Keş, Y. (2016). Bir öğrenme aracı olarak etkileşimli E-Kitap. Art-e Sanat Dergisi, 9(17), 189-209.
  • Kavuk, E. ve Demirtaş, H. (2021). COVID-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitimde yaşadığı zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(1), 55-73.
  • König, J., Jäger-Biela, D. J. ve Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43 (4), 608–622. doi:10.1080/02619768.2020.1809650
  • Kürtüncü, M. ve Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • Lynch, M. M. (2004). Learning online: A guide to success in the virtual classroom. New York: RoutledgeFalmer.
  • Margaryan, A., Littlejohn, A. ve Vojt, G. (2011). Are digital natives a myth or reality? University students’ use of digital technologies. Computers & Education, 56 (2), 429-440. doi:10.1016/j.compedu.2010.09.004
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. bs.). USA:Sage.
  • Mohan, G., McCoy, S., Carroll, E., Mihut, G., Lyons, S. ve Mac Domhnaill, C. (2020). Learning for all? Second-level education in Ireland during COVID-19. Economic and Social Research Institute (ESRI) Research Series.
  • Özer, M. (2020). Educational policy actions by the ministry of national education in the times of COVID-19. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129. doi: 10.24106/kefdergi.722280
  • Özer, S. ve Turan, E. Z. (2021). Öğretmen adaylarının Covid-19 nedeniyle sunulan uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies -Education, 16(2), 1049-1068. doi:10.47423/TurkishStudies.48147
  • Peacock, S., Cowan, J., Irvine, L. ve Williams, J., 2020. An exploration ınto the ımportance of a sense of belonging for online learners. The International Review of Research in Open and Distributed Learning 21, 18–35. doi:10.19173/irrodl.v20i5.4539
  • Pınar, M. A. ve Dönel Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2), 461-486. doi: 10.26579/jocress.377
  • Quinlan, A. M. (2010). 12 Tips for the Online Teacher. Phi Delta Kappan, 92(4), 28-31. doi:10.1177/003172171009200406
  • Silverman, D. (2005). Doing qualitative research: A practical handbook (2. bs.). London: Sage.
  • Sönmez, M., Yıldırım, K. ve Çetinkaya, F. Ç. (2020). Yeni tip koronavirüs (SARS-CoV2) Salgınına Bağlı Uzaktan Eğitim Sürecinin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleriyle Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15(6).
  • Tang, T., Abuhmaid, A.M., Olaimat, M., Oudat, D.M., Aldhaeebi, M.ve Bamanger, E., 2020. Efficiency of flipped classroom with online-based teaching under COVID-19. Interactive Learning Environments 1–12. doi:10.1080/10494820.2020.1817761
  • Telli, S. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34. doi:10.32329/uad.711110
  • Traxler, J. (2018). Distance learning—predictions and possibilities. Education Sciences, 8(1), s. 35. doi:10.3390/educsci8010035
  • Ünal, M. ve Bulunuz, N. (2020). COVİD-19 salgını döneminde yürütülen uzaktan eğitim çalışmalarının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi ve sonraki sürece ilişkin öneriler. Milli Eğitim Dergisi. 49(1), 343-369. doi:10.37669/milliegitim.775521
  • Van Nuland, S., Mandzuk, D., Tucker Petrick, K. ve Cooper, T. (2020). COVID-19 and its effects on teacher education in Ontario: a complex adaptive systems perspective. Journal of Education for Teaching, 46(4), 442-451. doi:10.1080/02607476.2020.1803050
  • WHO. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic. World health Organization. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
  • Yaman, B. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde türkiye ve çin’de uzaktan eğitim süreç ve uygulamalarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17 (Pandemi Özel Sayı), 3298–3308. doi:10.26466/opus.857131
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bs). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2021). Preschool education in Turkey during the Covid-19 pandemic: A phenomenological study. Early childhood education journal. doi:10.1007/s10643-021-01153-w
  • Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G. ve Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Palet Yayıncılık, Konya.
  • Zhang, W., Wang, Y., Yang, L. ve Wang, C., (2020). Suspending classes without stopping learning: china’s education emergency management policy in the COVID-19 outbreak. Journal of Risk and Financial Management 13, 55. doi:10.3390/jrfm13030055
  • Zhao, Y. (2020). COVID-19 as a catalyst for educational change. Prospects, 49 (1-2), 29-33. doi:10.1007/s11125-020-09477-y
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler - Articles
Yazarlar

Sümeyra Yılmaz 0000-0003-1613-2537

Bülent Aydoğdu 0000-0003-1989-6081

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yılmaz, S., & Aydoğdu, B. (2022). Covid-19 Pandemisi Acil Uzaktan Eğitiminde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Perspektifinden Çevrim İçi Dersler. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 468-488. https://doi.org/10.21666/muefd.1017669