Based on the view that the positive and negative experinces in the early years of teaching profession are the major determinants of the professional roadmap of teachers, it is fair to question how teachers evaluated their early years of practicing the profession. The aim of the study is to determine the experiences of the teachers in the first years of the teaching profession. In the study, a phenomenological design was used to reveal the meaning that teachers attributed to their experiences in the first years of their profession. Maximum variation sampling method, one of the purposive sampling methods preferred in qualitative research methods, was used. A working group was formed with teachers working in both private and public schools with the maximum diversity sampling method. The data of the study were collected by semi-structured interview technique. Content analysis and descriptive analysis methods were used in the analysis of the data. Teachers' views on what happened in the first years of the profession; the first day of the teaching profession, the problems experienced in the first year of the profession, teachers' professional satisfaction were examined. It has been concluded that the problems experienced by the teachers are the problems of lack of professional knowledge and skills, physical environmental problems.
Teaching profession first year of profession professional satisfaction.
Kutsal meslek olarak ifade edilen öğretmenliğin temellerinin atıldığı yıllarda yaşanan olumlu ve olumsuz süreçlerin öğretmenin meslek hayatının çerçevesinin belirlediği görüşünden hareketle, öğretmenlerin mesleklerini icra etmeye başladıkları ilk yıllarında yaşananları nasıl yorumladıklarının sorgulanması gerekli görülmüştür. Bu bağlamda çalışmanın amacı, öğretmenlerin gözünden öğretmenlik mesleğinin ilk yıllarında yaşananların tespit edilmesidir. Çalışmada öğretmenlerin mesleklerinin ilk yıllarında yaşadıklarına yükledikleri anlamın açığa çıkarılması için olgubilim deseni kullanılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinde tercih edilen amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle özel okullarda ve kamu okullarında görev yapan öğretmenlerle bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analiz yöntemlerinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin mesleklerinin ilk yıllarında yaşananlara ilişkin görüşleri; öğretmenlik mesleğinin ilk günü, mesleğin ilk yılında yaşanan sorunlar, öğretmenlerin mesleki memnuniyetleri şeklinde incelenmiştir. Öğretmenlerin ilk yıl yaşadıkları sorunlar; mesleki bilgi ve becerilerin yetersizliği sorunları, fiziki çevre sorunlarından kaynaklanan sorunlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler - Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |