Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Early Years of Teaching Profession from The Perspectives of Teachers

Yıl 2021, , 367 - 378, 01.11.2021
https://doi.org/10.21666/muefd.688637

Öz

Based on the view that the positive and negative experinces in the early years of teaching profession are the major determinants of the professional roadmap of teachers, it is fair to question how teachers evaluated their early years of practicing the profession. The aim of the study is to determine the experiences of the teachers in the first years of the teaching profession. In the study, a phenomenological design was used to reveal the meaning that teachers attributed to their experiences in the first years of their profession. Maximum variation sampling method, one of the purposive sampling methods preferred in qualitative research methods, was used. A working group was formed with teachers working in both private and public schools with the maximum diversity sampling method. The data of the study were collected by semi-structured interview technique. Content analysis and descriptive analysis methods were used in the analysis of the data. Teachers' views on what happened in the first years of the profession; the first day of the teaching profession, the problems experienced in the first year of the profession, teachers' professional satisfaction were examined. It has been concluded that the problems experienced by the teachers are the problems of lack of professional knowledge and skills, physical environmental problems.

Kaynakça

  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (2018). Öğretmenim bir bakar mısın? Öğretmenin gücü üzerine. İstanbul: Final Kültür ve Sanat Yayınları.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 269-283.
  • Eğmir, E. ve Kayır, G. (2010). Yetişkinlere öğretmen olmak. M. Sever, A. Aypay (Ed.), Öğretmenlik halleri Türkiye’de öğretmen olmak üzere nitel bir araştırma içinde, (s. 1-47). Ankara: Pegem Akademi.
  • Fullan, M.G. (1991). The new meaning of educational change. London: Cassel.
  • Gergin, E. (2010). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin ilk yıllarında karşılaştığı zorluklar ve bu zorluklarla başa çıkma yolları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Grant, C.A. & Zeichner, K.M. (1981). Inservice support for first year teachers: The state of the scene. Journal of Research and Development in Education, 14(2), 99-111.
  • Gül, İ., Türkmen, F. ve Aksel, N. (2017). Aday öğretmen görüşlerine göre aday öğretmen yetiştirme sürecinin değerlendirilmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 365-388.
  • Gür, H. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği ile ilgili metaforları: Kosova örneği, e-Journal of New World Sciences Academy (NWSA),7(3), 885-897.
  • Hussain, I., & Mahmood, S.T. (2008). Teaching practice to ınternship: A paradigm shift in professional development of teachers. A paper presented at International Conference on Transforming Teacher Education: Improving Practicum and Internship. March. Pakistan.
  • Irez, O.S. (2000). The beginning teacher induction. (Unpublished MA assignment). University of Nottingham.
  • Kılıç, B. ve Özbey, N. (2016). Tek başına yaparak yaşayarak öğretmenliği öğrenme: “Yapılandırmacı stajyerlik”. M. Sever, A. Aypay (Ed.), Öğretmenlik halleri Türkiye’de öğretmen olmak üzere nitel bir araştırma içinde (s. 1-47). Ankara: Pegem Akademi.
  • Koç, S. E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: the assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational Therapy, 45(3), 214-222.
  • Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MEB (2016). Aday öğretmen yetiştirme sürecine ilişkin yönerge. Tebliğler Dergisi, 2456947.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademi.
  • Noble, H. & Smith, J. (2015). Issues of validity and reliability in qualitative research. Evidence-Based Nursing, 18(2), 34-35.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (M. Bütün & S.B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Polat, S. (2014). Ücretli öğretmenlik istihdamının yarattığı sorunlar üzerine nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 67-88.
  • Seçkin, M, Danişman, Ş. ve Babacan, T. (2010). “Parayı veren düdüğü çalar…”: Dershane öğretmenlerinin deneyimleri. M. Sever, A. Aypay (Ed.), Öğretmenlik halleri Türkiye’de öğretmen olmak üzere nitel bir araştırma içinde (s. 1-47). Ankara: Pegem Akademi.
  • Soydan T. (2012). Eğitimin yapısal dönüşümü bağlamında öğretmenlerin istihdamı: İstihdam biçimi farklılıkları üzerine öğretmen ve yönetici görüşlerine dayalı bir araştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 1-13.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3). 63-82.
  • Şişman, M. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programlarının güncellenme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları, 4-5. http://yök.gov.tr sayfasından alınmıştır.
  • Uğraş, K. (2009). Özel dershanelerde çalışan tarih öğretmenlerinin sorunları ve çözüm önerileri (Ankara il örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • YÖK (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programlarının güncellenme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları. http://yök.gov.tr sayfasından alınmıştır. Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7.baskı). Ankara: Seçkin Yayın.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 635-650.

Öğretmenlerin Gözünden Öğretmenlik Mesleğinin İlk Yılları

Yıl 2021, , 367 - 378, 01.11.2021
https://doi.org/10.21666/muefd.688637

Öz

Kutsal meslek olarak ifade edilen öğretmenliğin temellerinin atıldığı yıllarda yaşanan olumlu ve olumsuz süreçlerin öğretmenin meslek hayatının çerçevesinin belirlediği görüşünden hareketle, öğretmenlerin mesleklerini icra etmeye başladıkları ilk yıllarında yaşananları nasıl yorumladıklarının sorgulanması gerekli görülmüştür. Bu bağlamda çalışmanın amacı, öğretmenlerin gözünden öğretmenlik mesleğinin ilk yıllarında yaşananların tespit edilmesidir. Çalışmada öğretmenlerin mesleklerinin ilk yıllarında yaşadıklarına yükledikleri anlamın açığa çıkarılması için olgubilim deseni kullanılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinde tercih edilen amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle özel okullarda ve kamu okullarında görev yapan öğretmenlerle bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analiz yöntemlerinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin mesleklerinin ilk yıllarında yaşananlara ilişkin görüşleri; öğretmenlik mesleğinin ilk günü, mesleğin ilk yılında yaşanan sorunlar, öğretmenlerin mesleki memnuniyetleri şeklinde incelenmiştir. Öğretmenlerin ilk yıl yaşadıkları sorunlar; mesleki bilgi ve becerilerin yetersizliği sorunları, fiziki çevre sorunlarından kaynaklanan sorunlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (2018). Öğretmenim bir bakar mısın? Öğretmenin gücü üzerine. İstanbul: Final Kültür ve Sanat Yayınları.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 269-283.
  • Eğmir, E. ve Kayır, G. (2010). Yetişkinlere öğretmen olmak. M. Sever, A. Aypay (Ed.), Öğretmenlik halleri Türkiye’de öğretmen olmak üzere nitel bir araştırma içinde, (s. 1-47). Ankara: Pegem Akademi.
  • Fullan, M.G. (1991). The new meaning of educational change. London: Cassel.
  • Gergin, E. (2010). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin ilk yıllarında karşılaştığı zorluklar ve bu zorluklarla başa çıkma yolları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Grant, C.A. & Zeichner, K.M. (1981). Inservice support for first year teachers: The state of the scene. Journal of Research and Development in Education, 14(2), 99-111.
  • Gül, İ., Türkmen, F. ve Aksel, N. (2017). Aday öğretmen görüşlerine göre aday öğretmen yetiştirme sürecinin değerlendirilmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 365-388.
  • Gür, H. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği ile ilgili metaforları: Kosova örneği, e-Journal of New World Sciences Academy (NWSA),7(3), 885-897.
  • Hussain, I., & Mahmood, S.T. (2008). Teaching practice to ınternship: A paradigm shift in professional development of teachers. A paper presented at International Conference on Transforming Teacher Education: Improving Practicum and Internship. March. Pakistan.
  • Irez, O.S. (2000). The beginning teacher induction. (Unpublished MA assignment). University of Nottingham.
  • Kılıç, B. ve Özbey, N. (2016). Tek başına yaparak yaşayarak öğretmenliği öğrenme: “Yapılandırmacı stajyerlik”. M. Sever, A. Aypay (Ed.), Öğretmenlik halleri Türkiye’de öğretmen olmak üzere nitel bir araştırma içinde (s. 1-47). Ankara: Pegem Akademi.
  • Koç, S. E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: the assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational Therapy, 45(3), 214-222.
  • Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MEB (2016). Aday öğretmen yetiştirme sürecine ilişkin yönerge. Tebliğler Dergisi, 2456947.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademi.
  • Noble, H. & Smith, J. (2015). Issues of validity and reliability in qualitative research. Evidence-Based Nursing, 18(2), 34-35.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (M. Bütün & S.B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Polat, S. (2014). Ücretli öğretmenlik istihdamının yarattığı sorunlar üzerine nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 67-88.
  • Seçkin, M, Danişman, Ş. ve Babacan, T. (2010). “Parayı veren düdüğü çalar…”: Dershane öğretmenlerinin deneyimleri. M. Sever, A. Aypay (Ed.), Öğretmenlik halleri Türkiye’de öğretmen olmak üzere nitel bir araştırma içinde (s. 1-47). Ankara: Pegem Akademi.
  • Soydan T. (2012). Eğitimin yapısal dönüşümü bağlamında öğretmenlerin istihdamı: İstihdam biçimi farklılıkları üzerine öğretmen ve yönetici görüşlerine dayalı bir araştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 1-13.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3). 63-82.
  • Şişman, M. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programlarının güncellenme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları, 4-5. http://yök.gov.tr sayfasından alınmıştır.
  • Uğraş, K. (2009). Özel dershanelerde çalışan tarih öğretmenlerinin sorunları ve çözüm önerileri (Ankara il örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • YÖK (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programlarının güncellenme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları. http://yök.gov.tr sayfasından alınmıştır. Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7.baskı). Ankara: Seçkin Yayın.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 635-650.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler - Articles
Yazarlar

Burcu Çimen 0000-0001-5304-7505

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Çimen, B. (2021). Öğretmenlerin Gözünden Öğretmenlik Mesleğinin İlk Yılları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 367-378. https://doi.org/10.21666/muefd.688637