Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Views of Preservice Visual Arts Teachers on Learning Critical Pedagogy Issues

Yıl 2021, , 471 - 485, 01.11.2021
https://doi.org/10.21666/muefd.801120

Öz

The aim of the study is to determine the willingness and needs of preservice visual arts teachers about learning the critical pedagogy issues. This study is a descriptive research conducted in a qualitative context. Convenience sampling method was used to determine the participants of the study. Participants of the study are consisting of eight preservice teachers studying at visual arts education department in a state university located in the south of Turkey in the 2015-2016 academic year. Semi structured interview technique was used to collect the research data. The data of the research were analysed with the inductive analysis approach. In line with the results of the study, it was determined that the preservice teachers' views on critical pedagogy were generally positive, they wanted to learn about critical pedagogy. Besides, it was determined that the preservice teachers thought that learning about critical pedagogy would contribute to various aspects, and they had views on how they wanted to learn critical pedagogy issues. Various recommendations have been developed in line with the research results.

Kaynakça

  • Aksakallı, A. (2019). Eleştirel pedagojiye yönelik öğretmenlerin eğitim inançları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 583- 605. DOI: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.6m
  • Aslan, Ö. M. (2014). Eğitim felsefesi dersinin okul öncesi öğretmen adaylarının felsefi tercihlerine ve eleştirel pedagojiye yönelik görüşlerine olan etkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 13(48), 1-14.
  • Ayaydın, A. (2011). Resim-iş öğretmeni yetiştirme programı ile görsel sanatlar dersi öğretim programı arasındaki uyum sorunları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 26-33.
  • Balcı, A. T. & Kocabaş, A. (2020). Sınıf öğretmenlerinin eleştirel pedagoji ilkelerine katılım düzeyleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(1), 53-68.
  • Büyükgöze, H. & Fındık, L. Y. (2018). Eleştirel pedagojinin eğitim sistemindeki görünümü: Öğretmenler üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 17(3), 1336-1352.
  • Çakmak, N. ve Türkcan, B. (2019). Değişmeyen algılar, değişmeyen sorunlar: Öğrenci-öğretmen-veli bağlamında ilkokul görsel sanatlar dersi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 768-791.
  • Freire, P. (1985). Reading the world and reading the word: An interview with Paulo Freire. Language arts, 62(1), 15-21. Giroux, H. A. (2004). Critical pedagogy and the postmodern/modern divide: Towards a pedagogy of democratization. Teacher Education Quarterly, 31(1), 31-47.
  • Giroux, H. A. (2010). Rethinking education as the practice of freedom: Paulo Freire and the promise of critical pedagogy. Policy Futures in Education, 8(6), 715-721.
  • Giroux, H. A. & Giroux, S. S. (2006). Challenging neoliberalism's new world order: The promise of critical pedagogy. Cultural studies? Critical methodologies, 6(1), 21-32.
  • Güven, M. & Aytekin, C. A. (2016). Resim öğretmeni adaylarının eleştirel pedagoji, kitsch olgusu ve estetik beğeni ile ilgili görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(7), 49-64.
  • İşler, A. Ş. (2005). İlköğretimin ilk yıllarındaki sanat eleştirisi uygulamaları ve bu uygulamaların eleştirel düşünme gelişimi açısından önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 135-149.
  • Karabulut, N., Karakuzu, M. & Konca, Y. (2008). Sanat eğitiminde pedagojik eleştiri yöntemleri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 21, 87-111.
  • Kesik, F. & Bayram, A. (2015). Eğitim sisteminin eleştirel pedagoji perspektifinden bir değerlendirmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 900-921.
  • Kozikoğlu, İ. & Erden, R. Z. (2018). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ile eleştirel pedagojiye ilişkin görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1566-1582.
  • Mamur, N. (2014). Post-modernizmin sanat eğitimine yansıma biçimleri görsel kültür ve eleştirel pedagoji. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 59-77.
  • McLaren, P. (2005). Critical pedagogy and class struggle in the age of neoliberal globalization: Notes from history’s underside. The international journal of inclusive democracy, 2(1), 1-24.
  • Mercin, L. & Alakuş, A. O. (2005). Sanat eleştirisi ve pedagojik eleştiri yönteminin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 36-46.
  • Şahin, Ç., Demir, M. K. & Arcagök, S. (2016). Öğretmen adaylarının eleştirel pedagoji ilkelerine yönelik yaklaşımlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1187-1205.
  • Sarıgöz, O. & Özkara, Y. (2015). Öğretmen adaylarının eleştirel pedagoji ve ilkeleri hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 710-716.
  • Taşgın, A. & Küçükoğlu, A. (2017). Öğretmen adayı perspektifinden eleştirel pedagoji (Atatürk Üniversitesi örneği). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 1189-1204.
  • Varlıkgörücüsü, N. & Şahin, M. (2018). Radikal felsefe, eleştirel pedagoji ve okulsuz toplum. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 75-82.
  • Yazar, T., Aslan, T. & Şener, S. (2014). Sanat eğitimi sorunu olarak ülkemizde ilk ve orta öğretim kurumlarında sanat eğitimine olan ilgisizlik sebepleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 593-605.
  • Yıldırım, A. (2011). Eleştirel pedagoji – Paulo Freire ve Ivan Illich’in eğitim anlayışı üzerine (2. bs.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının eleştirel pedagoji ile ilgili görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 195-213.
  • Yokley, S. H. (1999). Embracing pedagogy a critical in art education. Art Education, 52(5), 18-24.

Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Eleştirel Pedagoji Konularını Öğrenmeye Yönelik Görüşleri

Yıl 2021, , 471 - 485, 01.11.2021
https://doi.org/10.21666/muefd.801120

Öz

Çalışmanın amacı, görsel sanatlar öğretmen adaylarının eleştirel pedagojiye yönelik konuları öğrenmeye ilişkin istek ve gereksinimlerini belirlemektir. Bu çalışma, nitel bağlamda gerçekleştirilen betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın katılımcılarını belirlemek için kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2015-2016 eğitim-öğretim yılında, Türkiye’nin güneyinde bulunan bir devlet üniversitesinde güzel sanatlar eğitimi bölümü resim-iş eğitimi anabilim dalında öğrenim görmekte olan sekiz öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri tümevarımsal analiz yaklaşımıyla çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda, öğretmen adaylarının eleştirel pedagojiye yönelik görüşlerinin genel olarak olumlu olduğu, eleştirel pedagojiye yönelik konuları öğrenmek istedikleri saptanmıştır. Bunun yanı sıra, öğretmen adaylarının, eleştirel pedagojiye yönelik konuları öğrenmenin çeşitli açılardan katkıları olacağını düşündükleri, eleştirel pedagoji konularını nasıl öğrenmek istediklerine yönelik görüşleri olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda çeşitli öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Aksakallı, A. (2019). Eleştirel pedagojiye yönelik öğretmenlerin eğitim inançları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 583- 605. DOI: 10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.6m
  • Aslan, Ö. M. (2014). Eğitim felsefesi dersinin okul öncesi öğretmen adaylarının felsefi tercihlerine ve eleştirel pedagojiye yönelik görüşlerine olan etkisi. Electronic Journal of Social Sciences, 13(48), 1-14.
  • Ayaydın, A. (2011). Resim-iş öğretmeni yetiştirme programı ile görsel sanatlar dersi öğretim programı arasındaki uyum sorunları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 26-33.
  • Balcı, A. T. & Kocabaş, A. (2020). Sınıf öğretmenlerinin eleştirel pedagoji ilkelerine katılım düzeyleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(1), 53-68.
  • Büyükgöze, H. & Fındık, L. Y. (2018). Eleştirel pedagojinin eğitim sistemindeki görünümü: Öğretmenler üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 17(3), 1336-1352.
  • Çakmak, N. ve Türkcan, B. (2019). Değişmeyen algılar, değişmeyen sorunlar: Öğrenci-öğretmen-veli bağlamında ilkokul görsel sanatlar dersi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 768-791.
  • Freire, P. (1985). Reading the world and reading the word: An interview with Paulo Freire. Language arts, 62(1), 15-21. Giroux, H. A. (2004). Critical pedagogy and the postmodern/modern divide: Towards a pedagogy of democratization. Teacher Education Quarterly, 31(1), 31-47.
  • Giroux, H. A. (2010). Rethinking education as the practice of freedom: Paulo Freire and the promise of critical pedagogy. Policy Futures in Education, 8(6), 715-721.
  • Giroux, H. A. & Giroux, S. S. (2006). Challenging neoliberalism's new world order: The promise of critical pedagogy. Cultural studies? Critical methodologies, 6(1), 21-32.
  • Güven, M. & Aytekin, C. A. (2016). Resim öğretmeni adaylarının eleştirel pedagoji, kitsch olgusu ve estetik beğeni ile ilgili görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(7), 49-64.
  • İşler, A. Ş. (2005). İlköğretimin ilk yıllarındaki sanat eleştirisi uygulamaları ve bu uygulamaların eleştirel düşünme gelişimi açısından önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 135-149.
  • Karabulut, N., Karakuzu, M. & Konca, Y. (2008). Sanat eğitiminde pedagojik eleştiri yöntemleri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 21, 87-111.
  • Kesik, F. & Bayram, A. (2015). Eğitim sisteminin eleştirel pedagoji perspektifinden bir değerlendirmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 900-921.
  • Kozikoğlu, İ. & Erden, R. Z. (2018). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ile eleştirel pedagojiye ilişkin görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1566-1582.
  • Mamur, N. (2014). Post-modernizmin sanat eğitimine yansıma biçimleri görsel kültür ve eleştirel pedagoji. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 59-77.
  • McLaren, P. (2005). Critical pedagogy and class struggle in the age of neoliberal globalization: Notes from history’s underside. The international journal of inclusive democracy, 2(1), 1-24.
  • Mercin, L. & Alakuş, A. O. (2005). Sanat eleştirisi ve pedagojik eleştiri yönteminin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 36-46.
  • Şahin, Ç., Demir, M. K. & Arcagök, S. (2016). Öğretmen adaylarının eleştirel pedagoji ilkelerine yönelik yaklaşımlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1187-1205.
  • Sarıgöz, O. & Özkara, Y. (2015). Öğretmen adaylarının eleştirel pedagoji ve ilkeleri hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 710-716.
  • Taşgın, A. & Küçükoğlu, A. (2017). Öğretmen adayı perspektifinden eleştirel pedagoji (Atatürk Üniversitesi örneği). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 1189-1204.
  • Varlıkgörücüsü, N. & Şahin, M. (2018). Radikal felsefe, eleştirel pedagoji ve okulsuz toplum. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 75-82.
  • Yazar, T., Aslan, T. & Şener, S. (2014). Sanat eğitimi sorunu olarak ülkemizde ilk ve orta öğretim kurumlarında sanat eğitimine olan ilgisizlik sebepleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 593-605.
  • Yıldırım, A. (2011). Eleştirel pedagoji – Paulo Freire ve Ivan Illich’in eğitim anlayışı üzerine (2. bs.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının eleştirel pedagoji ile ilgili görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 195-213.
  • Yokley, S. H. (1999). Embracing pedagogy a critical in art education. Art Education, 52(5), 18-24.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler - Articles
Yazarlar

Buket Turhan Türkkan 0000-0003-2528-4022

Belgin Boran Şenocak 0000-0003-2464-2385

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Turhan Türkkan, B., & Boran Şenocak, B. (2021). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının Eleştirel Pedagoji Konularını Öğrenmeye Yönelik Görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 471-485. https://doi.org/10.21666/muefd.801120