BibTex RIS Kaynak Göster

The Natural Law As A Justıfıcatıon Ground

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: ÖS (SI) 1, 0 - 0, 11.05.2016
https://doi.org/10.21666/mskuefd.87808

Öz

 

Our aim in this study is to emphasize the definition of natural law, the influence and importance of natural law in the rights and legal ground by determining the role and importance of literature. In other words, there are important differences among other law rules  as unwritten law rules in the content of the natural law which exists naturally, is available always and in everywhere reachs norms with the reason and logic apart from the law norms in force. When we pay attention to these issues, the humanistic approach of natural law based on love and respect and compared to other norms, the manner of which behaves in a more ideal and internatioan way shows that it is superior to other law. Namely the naturel law witout being under the influence of any traditions and norms we can say that it is a law in which people reach it directly. So there is no need to any internal and external forces although it effects people directly. Spontaneously occuring natural law from the first era of humanity to today, it has formed the basis of developing natural law. There is an important role of natural law in the mutual communication and interaction among people who are the largest part of social life that it has progressed and developed for ages because there was no written or unwritten law rules ,which organises relationship among people, in the first era of humanity. At that time there were natural rules that was coming from natural life. People were adapting these rules naturally. This adaptation was essential to improvement of mankind and for this improvement there was only one way " natural law" Therefore natural law rules are reference rules for old and future ages.  No matter how much differences between ages , some inherent rights will be problem among the people . In other words concepts, which have an effetct on people's lives like living, harboring,health , liberty and education , will stay a problem despite the differences of ages. This problem will be solved if people live fairly and without interfering in other people's lives. To solve this problem natural law is the most essential notion.

As a result it is emphasized that to solve the problems multiple and universal thinking is provided to mankind with determining the place  of natural law in the past and importance for future. İn addition it is stated that natural law is the base for all law rules and these rules are shaped in this frame.

 

Keywords: Law , natural, natural law, right, universal

Kaynakça

  • Ağaoğulları, M. A. ve Köker, L. (2004). Kral-Devlet ya da Ölümlü Tanrı, Ankara:İmge Yayınları.
  • Aral, V. (1991). Hukuk Felsefesinin Temel Sorunları, İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Arnhart, L. (2008). Plato’dan Rawls’a Siyasi Düşünce Tarihi, (Çeviren: Ahmet Kemal Bayram). Ankara: Adres Yayınları.
  • Arslan, A. (2005). Felsefeye Giriş, Ankara: Adres Yayınları.
  • Bix, B. H. (2004). Doğal Hukuk: Modern Gelenek, (Cilt:6) Sayı: 2, (Çeviren: Ertuğrul Uzun), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi.
  • Can, N. (2005). Siyaset Felsefesi Problemleri, Ankara: Elis Yayınları.
  • Cevizci, A. (2007). On Yedinci Yüzyıl Felsefe Tarihi (2. Baskı). Bursa: Asa Kitabevi.
  • Cevizci, A. (2009). Felsefe Tarihi, İstanbul: Say Yayınları.
  • Ebensteın, W. (2005). Siyasi Felsefenin Büyük Düşünürleri, (Çeviren:
  • İsmet Özel). İstanbul:Şule Yayınları.
  • Gözler, Kemal,(2008), "Tabiî Hukuk ve Hukukî Pozitivizme Göre Adalet Kavramı", Yıl 4, Sayı 15, Kış, Muhafazakâr Düşünce.
  • Güriz, A. (2007). Hukuk Felsefesi, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Hobbes,T, (2007), Leviathan, (Çev:Semih Lim), İstanbul ,Yapı Kredi Yayınları.
  • Kışlalı, A. T. (2003). Siyasal Sistemler: Siyasal Çatışma ve Uzlaşma, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Mengüşoğlu, T. (2008). Felsefeye Giriş (11. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Öktem, N. (1983). Hukuk Felsefesi, İstanbul: Üçdal Yayınları.
  • Özlem, D. (2001). Günümüzde Felsefe Disiplinleri (2. Baskı). İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Pieper, A. (2012). Etiğe Giriş (2. Baskı). (Çeviren: Veysel Atayman ve Gönül Sezer). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • -
  • Strauss,Leo,(2011), Doğal Hak ve Tarih, (Çeviren: Murat Erşen),İstanbul: Say Yayınları.
  • Strauss, L. (1953). Natural Right and History, Chicago: The Universty of Chicago Press.
  • Toku, N. (2003). John Locke ve Siyaset Felsefesi, Ankara: Liberte Yayınları.
  • Toku, N. (2004). Felsefe Yazıları, İstanbul: Yeni Zamanlar Yayınları.
  • Torun, Y. (2005). Hugo Grotius’un Hukuk ve Siyaset Felsefesi, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Türker, M,(2005), Etik Tarihindeki Temel Doğal Yasa Anlayışları ve Bu Anlayışlardaki Dini Unsurlar, SayıXXII, İzmir:D.E.U.İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Uslu, Cennet,(2011), Doğal Hukuk ve Doğal Haklar: İnsan Haklarının Felsefî Temelleri, (2. Baskı), Ankara:Liberte Yayınları.
  • Wacks, Raymond,(2006), Phılosophy Of Law, Oxford University Press, New York.
  • -
  • Wild, John,(1953), Plato’s Modern Enemies and The Theory of Natural Law, University of Chicago Press.

Bir Haklılaştırma Zemini Olarak Doğal Hukuk

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: ÖS (SI) 1, 0 - 0, 11.05.2016
https://doi.org/10.21666/mskuefd.87808

Öz

Bu çalışmada amacımız, doğal hukukun tanımını, literatürdeki yeri ve önemini belirleyerek, hak ve hukuk kavramları zemininde etki ve önemini vurgulamaktır. Başka bir deyişle; doğal hukukun yürürlükteki hukuk normlarının dışında, içeriği doğal olarak var olan, her zaman ve her yerde geçerli olan; bununla birlikte akıl ve mantıkla normlarına ulaşılabilen, yazılı olmayan bir hukuk kuralı olarak, diğer hukuk kuralları ile arasında önemli nüanslar bulunmaktadır. Bu hususları dikkate aldığımızda, doğal hukukun sevgi ve saygıya dayalı hümanist yaklaşımı ve diğer normlara göre daha ideal ve evrensel bir tutum sergilemesi doğal hukuku, diğer hukuk kurallarından üstün kılmıştır. Şöyle ki; doğal hukuk, herhangi bir gelenek, görenek ve normun etkisi altında kalmadan, insanların doğal yollardan ulaştıkları hukuk anlayışı diyebiliriz. Yani bu kurallardan insanlar doğrudan etkilenmekle birlikte, uygulanması için herhangi bir iç ve dış kuvvete ihtiyacı yoktur. Kendiliğinden gerçekleşen doğal hukuk, insanlığın ilk çağından bu zamana gelişen hukuk kurallarının da temelini oluşturmuştur. Sosyal yaşamın en büyük parçası olan insanlar arası karşılıklı iletişim ve etkileşimin yüzyıllar boyu ilerleyip, gelişmesinde doğal hukukun önemli bir rolü vardır. Çünkü insanlığın ilkçağlarında insanlar arasındaki ilişkileri düzenleyen sözlü veya yazılı hukuk kuralları yoktu. O zamanlar doğal yaşamın getirdiği doğal kurallar vardı. İnsanlarda buna doğal olarak uyum sağlıyordu. İnsanlığın ilerleyebilmesi için bu uyum şarttı ve bu ancak o çağlarda doğal hukukla sağlanacaktı. Bu nedenle doğal hukuk aslında geçmiş ve gelecek tüm çağlar için referans olacak bir hukuk kuralıdır. Çağlar arasında ne kadar farklılık olursa olsun insanlar arasında her zaman temel bir takım haklar sorun olacaktır. Şöyle ki; yaşama, özgürlük, sağlık, eğitim, barınma gibi insan hayatını derinden etkileyecek olan kavramlar, çağlar arasında farklılıklar olsa bile bir problem olarak aynı kalacaktır. Bu problemde ancak insanların vicdanı ile birlikte özgürlüklerini başkalarının hayatlarına müdahale etmeyecek şekilde yaşamasıyla aşılacaktır. Bu sorunun çözüme kavuşmasında da doğal hukuk en temel nosyondur.

Sonuç olarak, doğal hukukun geçmişteki yeri ve gelecekteki önemini belirleyerek, insanoğluna alternatif çözümler sunmasıyla problemlerin çözümünde evrensel ve çok yönlü bir düşünme sağladığı vurgulanmıştır. Bununla birlikte, doğal hukukun tüm hukuk kurallarının temelini oluşturduğu, ortaya çıkan hukuk kurallarının bu çerçevede şekillendiği ifade edilmiştir.

 

Anahtar Kelimeler: Doğal, doğal hukuk, evrensel, hak, hukuk, evrensel

Kaynakça

  • Ağaoğulları, M. A. ve Köker, L. (2004). Kral-Devlet ya da Ölümlü Tanrı, Ankara:İmge Yayınları.
  • Aral, V. (1991). Hukuk Felsefesinin Temel Sorunları, İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Arnhart, L. (2008). Plato’dan Rawls’a Siyasi Düşünce Tarihi, (Çeviren: Ahmet Kemal Bayram). Ankara: Adres Yayınları.
  • Arslan, A. (2005). Felsefeye Giriş, Ankara: Adres Yayınları.
  • Bix, B. H. (2004). Doğal Hukuk: Modern Gelenek, (Cilt:6) Sayı: 2, (Çeviren: Ertuğrul Uzun), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi.
  • Can, N. (2005). Siyaset Felsefesi Problemleri, Ankara: Elis Yayınları.
  • Cevizci, A. (2007). On Yedinci Yüzyıl Felsefe Tarihi (2. Baskı). Bursa: Asa Kitabevi.
  • Cevizci, A. (2009). Felsefe Tarihi, İstanbul: Say Yayınları.
  • Ebensteın, W. (2005). Siyasi Felsefenin Büyük Düşünürleri, (Çeviren:
  • İsmet Özel). İstanbul:Şule Yayınları.
  • Gözler, Kemal,(2008), "Tabiî Hukuk ve Hukukî Pozitivizme Göre Adalet Kavramı", Yıl 4, Sayı 15, Kış, Muhafazakâr Düşünce.
  • Güriz, A. (2007). Hukuk Felsefesi, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Hobbes,T, (2007), Leviathan, (Çev:Semih Lim), İstanbul ,Yapı Kredi Yayınları.
  • Kışlalı, A. T. (2003). Siyasal Sistemler: Siyasal Çatışma ve Uzlaşma, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Mengüşoğlu, T. (2008). Felsefeye Giriş (11. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Öktem, N. (1983). Hukuk Felsefesi, İstanbul: Üçdal Yayınları.
  • Özlem, D. (2001). Günümüzde Felsefe Disiplinleri (2. Baskı). İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Pieper, A. (2012). Etiğe Giriş (2. Baskı). (Çeviren: Veysel Atayman ve Gönül Sezer). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • -
  • Strauss,Leo,(2011), Doğal Hak ve Tarih, (Çeviren: Murat Erşen),İstanbul: Say Yayınları.
  • Strauss, L. (1953). Natural Right and History, Chicago: The Universty of Chicago Press.
  • Toku, N. (2003). John Locke ve Siyaset Felsefesi, Ankara: Liberte Yayınları.
  • Toku, N. (2004). Felsefe Yazıları, İstanbul: Yeni Zamanlar Yayınları.
  • Torun, Y. (2005). Hugo Grotius’un Hukuk ve Siyaset Felsefesi, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Türker, M,(2005), Etik Tarihindeki Temel Doğal Yasa Anlayışları ve Bu Anlayışlardaki Dini Unsurlar, SayıXXII, İzmir:D.E.U.İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Uslu, Cennet,(2011), Doğal Hukuk ve Doğal Haklar: İnsan Haklarının Felsefî Temelleri, (2. Baskı), Ankara:Liberte Yayınları.
  • Wacks, Raymond,(2006), Phılosophy Of Law, Oxford University Press, New York.
  • -
  • Wild, John,(1953), Plato’s Modern Enemies and The Theory of Natural Law, University of Chicago Press.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler - Articles
Yazarlar

Rıdvan Küçükali

Hasibe Akbaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: ÖS (SI) 1

Kaynak Göster

APA Küçükali, R., & Akbaş, H. (2016). The Natural Law As A Justıfıcatıon Ground. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(ÖS (SI) 1). https://doi.org/10.21666/mskuefd.87808

Cited By

ORTA ÇAĞ AVRUPA'SINDA İNSAN HAKLARI
Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Akademik Dergisi
https://doi.org/10.59162/tihek.1213968