In this study, from the point of the independent CPAs functioning in the center of Kayseri, a field study was conducted to determine the professional competence of the graduate students of accounting program and the expectations of the self-employed from the graduate students.In our study, we aimed to contribute to the training of the graduates qualified enough to respond to the requirements of the market and help reduce the workload of the self-employed. In our research, it was determined that the accountants, in general, found the training conducted in the accounting program of the Vocational Schools insufficient and would like us especially to emphasize the hands-on-learning. In addition, it was also found that the self-employed are seeking graduates who are accredited, diligent, loving his/her job, having a sense of responsibility and open to innovations and learning to employ rather than work with knowledgeable and experienced candidates.
Accounting Profession Accounting Education Vocational Accounting Graduates
Bu çalışmada Kayseri il merkezinde faaliyette bulunan bağımsız SMMM’lerin bakış açısıyla, meslek yüksekokulu (MYO) muhasebe bölümü mezunlarının mesleki yeterliliklerini ve meslek mensuplarının mezunlardan beklentilerini tespit etmeye yönelik bir alan çalışması yapılmıştır . Çalışmamızda, öğrencilerin piyasa ihtiyaçlarına cevap verebilecek ve muhasebe meslek mensuplarının iş yükünü hafifletmeye yardımcı olacak nitelikte yetiştirilmesine katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Araştırmamızda muhasebe meslek mensuplarının MYO muhasebe bölümlerinde verilen eğitim ve öğretimi genel anlamda yetersiz buldukları ve özellikle “uygulamalı eğitime” ağırlık verilmesini istedikleri tespit edilmiştir. Ayrıca meslek mensuplarının istihdam edecekleri mezunlarda “bilgi ve tecrübeden” çok, “güvenilir, işini seven, çalışkan ve sorumluluk sahibi, yeniliklere ve öğrenmeye açık” olma gibi niteliklere öncelik verdikleri belirlenmiştir.
Diğer ID | JA54EK28SZ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |