Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar

Yıl 2018, , 91 - 114, 01.01.2018
https://doi.org/10.25095/mufad.401312

Öz

Çalışmanın amacı, muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe kavramına yönelik algılarını renk, hayvan, besin türü, mevsim, oyun, çiçek ve eşya metaforları aracılığıyla incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, 2015-2016 öğretim yılında Sakarya Üniversitesi İşletme ve Siyasal Bilgiler Fakültelerinde İşletme, Sağlık Yönetimi, Finansal Ekonometri ve Yönetim Bilişim Sistemleri bölümlerinde öğrenim gören ve genel muhasebe dersini alan toplam 271 öğrenciden “Eğer muhasebe bir renk (hayvan, besin türü, mevsim, oyun, çiçek ve eşya) olsaydı, “….” olurdu. Çünkü “….” cümlelerini tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde hesaplamaları ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin nitel analizi sonucu muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe kavramına ilişkin algıları arasında “zor, sıkıcı ve karmaşık bir ders olarak muhasebe”, “gerekli, faydalı, önemli bir ders olarak muhasebe” ve “heyecan verici bir ders olarak muhasebe” algılarının ön plana çıktığı görülmektedir. Araştırmaya katılan öğrencilerin her bir kategori için en yaygın olarak kullandıkları metaforlar sırayla “siyah, aslan (kaplan), sebze türü, kış, saklambaç, kaktüs ve hesap makinesi” dir.

Kaynakça

  • Ağca, Ahmet - Zeytinoğlu, Emin (2008), “Mevcut Muhasebe Eğitimi Değişmeli mi?Öğrencilerin Muhasebe Mesleğine Karşı Tutumları Üzerine Bir Araştırma”, XXVII.Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu-, 23-27 Nisan, Antalya, ss. 3-26.
  • Arslan, M.Metin-Bayrakçı, Mustafa (2006), “Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından İncelenmesi”, Milli Eğitim Dergisi, Yıl 35, Sayı 171, ss. 100-108.
  • Aslan, Gülay (2015), “Öğretmen Adaylarının Toplumsal Cinsiyet Algılarına İlişkin Metaforik Bir Çözümleme”, Eğitim ve Bilim, Cilt 40, Sayı 181, ss.363-384.
  • Ateş, Murat- Karatepe, Akif (2013), “Üniversite Öğrencilerinin “Çevre”Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi”, International Journal of Social Science, 6(2), pp.1327-1348.
  • Aygün, Davut- Gerekan, Bilal (2012), “ Muhasebe Dersini İlk Defa Alan Öğrencilerin Derse Yönelik Algılarının Tespiti: Karşılaştırmalı Bir Alan Araştırması”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Sayı 18,ss. 48-63.
  • Ayyıldız, Tebessüm (2016), “Üniversite Öğrencilerinin Dans Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının Analizi”, Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, Aralık, ss. 13-25.
  • Başarır, Fatma- Sarı, Mediha (2015), “Kadın Akademisyenlerin “Kadın Akademisyen Olma”ya İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla İncelenmesi”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, Nisan, ss. 41-51.
  • Cansever, Belgin Arslan- Aslan, Neşe (2016), “Teacher” From The Children’s Perspective: A Study By Metaphors”, Journal of Education and Learning, Vol 5, No 4, pp. 21-36.
  • Cerit, Yusuf (2008), “Öğretmen Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Müdürlerin Görüşleri”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt6, Sayı 4, ss. 693-712.
  • Demirci Güler, Mutlu Pınar (2012), “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen ve Teknoloji Dersine İlişkin Metaforik Tanımlamaları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 11, Sayı41, ss. 53-63.
  • Demirel Utku, Burcu- Erol, İbrahim (2015), “Lisans Öğrencilerinin Muhasebeye Giriş Dersine Yönelik Algılamalarının Belirlenmesi”, Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 1(3), ss. 91-104.
  • Demirtaş Hasan- Çoban, Duygu (2014a), “Üniversite Öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte Kavramlarına İlişkin Metaforları (İnönü Üniversitesi Örneği)”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 33, Sayı 1, ss. 113-143.
  • Demirtaş Hasan- Çoban, Duygu (2014b), “ Üniversite Öğrencilerinin Öğretim Elemanlarına İlişkin Metaforları”, Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 22, Sayı 3, ss. 1279- 1300.
  • Doğan, Yakup (2017), “Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Kavramına İlişkin Sezgisel Algıları: Bir Metafor Analizi”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 18, Sayı 1, Nisan ss. 721-740.
  • Erol, İbrahim – Demirel Utku, Burcu (2015), “Finansal Muhasebe Dersinde Öğrencilerde Oluşan Kavram Yanılgılarının İncelenmesi”, İnternational Journal of Social Sciences and Education Research, 1(4), ss. 1307-1319.
  • Ertaş, Fatih Coşkun-Erdem, Meziyet Sema (2008), “Muhasebe Derslerinde Öğrenci Başarılarını Etkileyen Faktörler”, XXVII.Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu- Bilgi Çağında Muhasebe Eğitimi, 23-27 Nisan, Antalya, ss. 63-86.
  • Ertuğrul, İrfan- Özdemir, Serkan (2014), “Muhasebe Dersi Alan Ön lisans ve Lisans Öğrencilerinin Derse Yönelik Tutumlarının Tespiti: Ege Bölgesinde Bir Uygulama”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, ss. 204-214.
  • Geiger, Marshall A.-Ogilby, Suzanne M. (2000), “The First Course In Accounting: Students’ Perceptions And Their Effect On The Decision To Major In Accounting”, Journal of Accounting Education, 18 (2), pp. 63 - 78.
  • Gökgöz, Ahmet – Dizkırıcı, Ahmet Selçuk (2013), “How is Accounting Perceived in Cognitive Level? A Study Based On Metaphor”, International Journal of Education and Research, Vol 1, No 7, July, pp. 1-6.
  • Gökgöz, Ahmet (2012), “Determination Of Perceptions About Accountants Through Metaphors:A Case Of Turkey”, Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business, Vol 4, No 2, June, pp. 62-71.
  • Güler, Mürsel- Ağca, Ahmet –Boz, Dursun (2016), “İşletme Öğrencilerinin Muhasebe Algılarının Metaforlar Yardımıyla Anlatılması”, PressAcademia Procedia, Vol 2, ss. 298-309.
  • Güveli, Ebru- İpek, A. Sabri- Atasoy, Ercan- Güveli, Hasan (2011), “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, Vol 2, No 2, ss. 140-159.
  • Güven, Bülent – Güven, Sibel (2009), “İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Metafor Oluşturma Becerilerine İlişkin Nicel Bir Araştırma”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 17, No 2, ss. 503-512.
  • Hacıfazlıoğlu, Özge- Karadeniz Şirin- Dalgıç Gülay (2011), “Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliğine İlişkin Algıları: Metafor Analizi Örneği”, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, ss. 97-121.
  • Jones, Jefferson. P. - Fields, Kent. T. (2001), “The Role Of Supplemental Instruction In The First Accounting Course”, Issues in Accounting Education, Vol 16, Issue 4, pp. 531-547.
  • Karaçam Sedat-Aydın, Fatih (2014), “Ortaokul Öğrencilerinin Teknoloji Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), ss. 545- 572.
  • Kesen, Aynur (2010), “Turkish EFL Learners’ Metaphors with Respect to English Language Coursebooks” , Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 4 (1), pp. 108-118.
  • Köse, Tunç - Gürbüz, Hüseyin (2009), “Muhasebeye Giriş Dersine İlişkin Görüşleri Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi İ.İ.B.F Örneği”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, Cilt 11, Sayı 4, ss. 107-146.
  • Mertol, Hüseyin- Doğdu, Mustafa- Yılar, Bayram (2013), “Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Metaforik Algıları”, Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi (UYAD), 1(3), ss. 176-183.
  • Miles, Matthew. B. - Huberman, A. Michael (1994), Qualitative data analysis, Thousand Oaks, CA: Sage Publications, London.
  • Miller, Steven (1987), “Some Comments On The Utility Of Metaphors For Educational Theory And Practice”, Educational Theory,Vol 37,No 3, pp. 219-227 (Aktaran Davut Soysal –Özlem Afacan, İlköğretim Öğrencilerinin “Fen ve Teknoloji Dersi” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni” Kavramlarına Yönelik Metafor Durumları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 9, Sayı 19, ss.287-306.)
  • Nalçacı, Ahmet- Bektaş, Fatih (2012), “Öğretmen Adaylarının Okul Kavramına İlişkin Algıları”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 13, Sayı 1, Nisan, ss. 239-258.
  • Ocak, Gürbüz - Gündüz, Mevlüt (2006), “ Eğitim Fakültesini Yeni Kazanan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Giriş Dersini Almadan Önce ve Aldıktan Sonra Öğretmenlik Mesleği Hakkındaki Metaforlarının Karşılaştırılması, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 2, ss. 293-310.
  • Onay, Meltem-Ergüden, Sevinç (2012), “Yeni Bir Metafor: Kurum DNA’sı”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Cilt 4, No 1, ss.203-212.
  • Özbek, Yiğit (2015), “Farklı Eğitim Programlarındaki Öğrencilerin Genel Muhasebe Dersine İlişkin Algıları”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Journal of Research in Education and Teaching , Mayıs, Cilt 4, Sayı 2 , ss. 24-34.
  • Özcan, İrfan- Ünal, Ferhan- Helhel, Yeşim (2009), “Muhasebe Programı Öğrencilerinin Cinsiyet ve Öğretim Durumunun Muhasebe Mesleğine Yönelik Tutumları İle İlişkilendirilmesi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı 41, Ocak, ss. 170-181.
  • Saban, Ahmet (2008), “ Primary School Teachers’ and Their Students’ Mental Images about the Concept of Knowledge”, Elementary Education Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, Ahmet (2009), “ Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, ss.281-326.
  • Saçılık Yıldırım, Melahat- Çevik, Samet- Özkan, Çiğdem (2016), “Turizm ve Otel İşletmeciliği Bölümü Önlisans Öğrencilerinin “Turizm”Olgusuna İlişkin Metaforik Algıları”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı:53, Ocak-Şubat, ss. 84-103.
  • Semerci, Çetin (2007), “Program Geliştirme Kavramına İlişkin Metaforlarla Yeni İlköğretim Programlarına Farklı Bir Bakış”. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 31, No 2, ss. 125-140.
  • Soysal, Davut- Afacan, Özlem (2012), “İlköğretim Öğrencilerinin “Fen ve Teknoloji Dersi” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni” Kavramlarına Yönelik Metafor Durumları”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 9, Sayı 19, ss.287-306.
  • Taşdemir, Mehmet – Taşdemir, Figen (2016), “Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Kavramına Yükledikleri Metaforlar”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 17, Sayı 1, Nisan 2016, ss. 419-438.
  • Tortop, Hasan Said (2013), “Öğretmen Adaylarının Üniversite Hocası Hakkındaki Metaforları Ve Bir Değerlendirme Aracı Olarak Metafor”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, ss. 153-160.
  • Uçma, Tuba, (2010) “Kavramsal Metafor Olarak Muhasebeyi Anlamak”, Muhasebe ve Bilim Dünyası Dergisi, Cilt: 12, Sayı 2, Haziran, ss. 123 – 141.
  • Uysal, Özgür Özmen (2001), “Muhasebe Metinlerinde Metafor”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 1(2), ss.53-60.
  • Walters York, L.Melissa (1996), “Metaphor in Accounting Discourse”, Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol 9, Issue 5, pp. 45-70
  • Yalçın, Mikail- Özoğlu, Elif Aydoğdu - Dönmez, Ayşe (2016), “Öğretim Elemanlarının Araştırma Görevlisi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Eğitim ve Bilim, Cilt 41, Sayı 185, ss. 19-32.
  • Yıldırım, Suat (2015), “Genel Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Derse İlişkin Beklentileri ve Başarı Durumlarının Değerlendirilmesi”, Muhasebe ve Denetime Bakış, Yıl 14, Sayı 44, Ocak, ss. 1-15.
  • Yob, Iris .M. (2003), “Thinking Constructively With Metaphors”, Studies In Philosophy And Education, Vol 22, Issue 2, 127-138 (Aktaran Gürbüz Ocak- Mevlüt Gündüz, Eğitim Fakültesini Yeni Kazanan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Giriş Dersini Almadan Önce ve Aldıktan Sonra Öğretmenlik Mesleği Hakkındaki Metaforlarının Karşılaştırılması, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 2, 2006, ss. 293-310.)
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sema Akpınar

Şule Yıldız

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 14 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Akpınar, S., & Yıldız, Ş. (2018). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. The Journal of Accounting and Finance(77), 91-114. https://doi.org/10.25095/mufad.401312
AMA Akpınar S, Yıldız Ş. Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. The Journal of Accounting and Finance. Ocak 2018;(77):91-114. doi:10.25095/mufad.401312
Chicago Akpınar, Sema, ve Şule Yıldız. “Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar”. The Journal of Accounting and Finance, sy. 77 (Ocak 2018): 91-114. https://doi.org/10.25095/mufad.401312.
EndNote Akpınar S, Yıldız Ş (01 Ocak 2018) Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. The Journal of Accounting and Finance 77 91–114.
IEEE S. Akpınar ve Ş. Yıldız, “Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar”, The Journal of Accounting and Finance, sy. 77, ss. 91–114, Ocak 2018, doi: 10.25095/mufad.401312.
ISNAD Akpınar, Sema - Yıldız, Şule. “Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar”. The Journal of Accounting and Finance 77 (Ocak 2018), 91-114. https://doi.org/10.25095/mufad.401312.
JAMA Akpınar S, Yıldız Ş. Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. The Journal of Accounting and Finance. 2018;:91–114.
MLA Akpınar, Sema ve Şule Yıldız. “Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar”. The Journal of Accounting and Finance, sy. 77, 2018, ss. 91-114, doi:10.25095/mufad.401312.
Vancouver Akpınar S, Yıldız Ş. Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. The Journal of Accounting and Finance. 2018(77):91-114.

Cited By


Genel Muhasebe Dersi Etkinliğinin Ölçülmesi
Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi
https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1277680












ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORLA İLGİLİ METAFORİK ALGILARI VE SPOR ETKİNLİĞİ DERSİ
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
A. Azmi YETİM
https://doi.org/10.33689/spormetre.467650