Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerde Strese Neden Olan Faktörlerle Derse Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin Araştırılması

Yıl 2019, , 183 - 212, 09.01.2019
https://doi.org/10.25095/mufad.510656

Öz

Bu çalışmanın amacı, muhasebe dersi alan lisans öğrencilerinde strese neden olan faktörlerle derse yönelik tutumları arasındaki ilişkinin tespitidir. Araştırmada anket yöntemi kullanılmıştır. Anket, öğrencilerin demografik yapısının belirlenmesi ve strese neden olan faktörler ile muhasebe dersleri ile ilgili tutumlarını tespit etmek için Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde (İİBF) öğrenim gören öğrenciler arasından, kolayda örnekleme yoluyla seçilen 238 öğrenciye uygulanmıştır.  Anket soruları, Frekans Analizi, T Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, öğrencilerin başarısız olma korkusu ve mezuniyet sonrası ne yapacağını bilememe kaygısı ve öğrenciler arasındaki gruplaşmanın strese neden olan önemli faktörler olduğu belirlenmiştir. Ayrıca muhasebe derslerinin uygulamaya ve kariyer mesleklerine yönelik olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abouserie, R. (1994). Sources and levels of stress in relation to locus of control and self esteem in university students. Educational psychology, 14(3), 323-330.
  • Akbulut, Halim - Pekkaya, Mehmet - Aksakaloğlu, Hakan, (2014), “Meslek Mensuplarının Bakış Açısıyla Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi: Bursa İli Üzerine Bir Uygulama”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 62 (2), ss. 73-91.
  • Aşcı, Ö., Sağlık Yüksek Okulu, H. B., Hazar, G., Kılıç, E., Sağlık Yüksek Okulu, H. B., Korkmaz, A., & Sağlık Yüksek Okulu, H. B. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Stres Nedenlerinin Ve Stresle Başa Çıkma Biçimlerinin Belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi; Yıl: 2015 Sayı: 24.
  • Bekçi, İ. - Ömürbek, V. - Tekşen, Ö. (2007), “Muhasebe Meslek Mensuplarında Stres Kaynağının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12 (1), ss. 145-161.
  • Büyükarıkan, B. - Büyükarıkan, U. (2014), “Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Analizi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(5), ss. 65-79.
  • Cahir, N., & Morris, R. D. (1991). The psychology student stress questionnaire. Journal of clinical psychology, 47(3), 414-417.
  • Coşkun, S. - Kır, A. - Özbay, F. (2017), “Meslek Yüksekokulu Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açılarının ve Mesleki Eğitimden Beklentilerinin Değerlendirilmesi”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(5), ss. 314-329.
  • Çakır, N. - Canbaz, S. - Gümüş, S. (2014), “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Algı ve Beklentilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Uzunköprü MYO Örneği”, Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, 2 (1), ss. 78-94.
  • Eren, E., (2004), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Erol, M. - Erkan, G. (2008), “Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Biga İktisadi ve İdari Birimler Fakültesinde Bir Araştırma”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(14), ss. 140-165.
  • Ertuğrul İ. - Özdemir S. (2014), Muhasebe Dersi Alan Ön Lisans ve Lisans Öğrencilerinin Derse Yönelik Tutumlarının Tespiti: Ege Bölgesinde Bir Uygulama”, Niğde Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), ss. 204-214.
  • Gabre, H. - Kumar, G. (2012), “The Effects Of Perceived Stress And Facebook On Accounting Students’ Academic Performance”, Accounting and Finance Research, 1(2), pp. 87-99.
  • Gadzella, B. M., Masten, W. G., & Stacks, J. (1998). Students’ stress and their learning strategies, test anxiety and attributions. College Student Journal, 32(3), 416–423.
  • Gökçen, G. (1998), “Uygulamacıların Muhasebe Eğitiminden Beklentileri”, Muhasebe Finansman Dergisi, T.C. Marmara Üniversitesi Muhasebe Araştırma Merkezi, 7(9).
  • Güçlü, N. (2001). “Stres Yönetimi.” Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), ss. 91-109.
  • Gümüştekin, G. E. - Öztemiz,A. B. (2005), “Örgütlerde Stresin Verimlilik ve Performansla Etkileşimi”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), ss. 271-287.
  • Hacıhasanoğlu, T. - Karaca, N. (2014), “Bağımsız Çalışan Muhasebe Meslek Mensuplarının Ve Muhasebe Çalışanlarının Tükenmişlik, İş Tatmini ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 19(4), ss. 153-170.
  • Hamid, J. A., & Zaidatol, A. P. (2004). Students' perception of the quality of teaching and learning in Business Studies Programs. Pertanika Journal of Social Sciences and Hummanities, 12(1), 71-86.
  • How, Z. J. - Shinde, J. S. - Willems, J. (2013), “Academic Stress in Accounting Students: An Empirical Study”, Asian Journal of Accounting and Governance, 1(4), pp. 1-10.
  • Kandemir, T. - Kardeş, Z. - Baykut, E. (2016), “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açıları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), ss. 133-151.
  • Kaplanoğlu, E. (2014). “Mesleki Stresin Temel Nedenleri Ve Muhtemel Sonuçları: Manisa İlindeki SMMM’ler Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 64(4), ss. 131-150.
  • Karlıklı, M. (2016), “Ortaöğretim Kurumlarında Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebecilik Mesleğine Uygunluğunun Değerlendirilmesi”, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 6(1), ss. 150-165.
  • Kayıhan, B. - Tepeli, Y. (2015), “Muhasebe ve Vergi Bölümlerindeki Muhasebe Eğitimi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Arası Karşılaştırma, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(10), ss. 487-502.
  • Kutlu, H. A. - Öztürk, S., Yılmaz, T. - Gerekan, B. (2017), “Muhasebe Eğitiminde Ölçme Ve Değerlendirme: Öğrencilerin Bakışı Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finans Dergisi, 74(1), ss. 15-36.
  • Latif, E. - Miles, S. (2013), “Students'perceptıon of Effectıve Teachıng”, Journal of Economics and Economic Education Research, 14(1), pp. 121-140.
  • Lavin, A. M. - Davies, T. L. - Carr, D. L. (2010), “The Impact of Instructor Attire on Student Perceptions of Faculty Credibility and Their Own Resultant Behavior”, American Journal of Business Education, 3(6), pp. 51-70.
  • McEwan, L. - Goldenberg, D. (1999), “Achievement motivation, anxiety and academic success in first year Master of Nursing students”, Nurse Education Today, 19(5), pp. 419-430.
  • Mechanic, D. (1978), Students Under Stress: A Study in The Social Psychology of Adaptation,London, Madison: University of Wisconsin Press.
  • Mısırlı, İ. (2004), Genel ve Teknik İletişim, Detay yayıncılık, Ankara.
  • Misra, R. - McKean, M. - West, S. - Russo, T. (2000), “Academic Stress of College Students: Comparison of student and faculty perceptions”, College Student Journal, 34(2), pp. 236-246.
  • Otlu, F. - Durmuş, A.F. - Solak, B. (2012), “Meslek Yüksekokulları Muhasebe ve Vergi Bölümlerindeki Muhasebe Eğitimi ve Bölümün Geleceği Hakkında Bir Araştırma: Malatya Meslek Yüksekokulu Uygulaması”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 55(2), ss. 35-50.
  • Pehlivan, İ. (1995), Yönetimde Stres Kaynakları, Personel Geliştirme Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Robotham, D. (2008), “Stress Among Higher Education Students: Towards a Research Agenda. Higher Education, 56(6), pp. 735-746.
  • Schafer, W. (1996), Stress Management for Wellness. (3rd ed.) Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers.
  • Shah, S. A. (2009), “Impact of Teacher's Behaviour on the Academic Achievement of University Students”, Journal of College Teaching & Learning, 6(1), pp. 69-74.
  • Smith, K. J. - Rosenberg, D. L. - Timothy Haight, G. (2014), “An Assessment of the Psychometric Properties of the Perceived Stress Scale‐10 (PSS10) with Business and Accounting Students”, Accounting Perspectives, 13(1), pp. 29-59.
  • Şeker, Y. - İşleyen, A. (2017), “Muhasebe Derslerine Karşı Öğrenci Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları, Çizgi Kitabevi.
  • Yıldırım, O. - Tektüfekçi, F. - Çukacı, Y.C. (2004), “Modern Toplum Hastalığı: Stres ve Muhasebe Meslek Elemanı Üzerindeki Etkileri”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 9(2). ss. 1-19.
  • Yıldız, Ş. - Ülkü, S. (2015), “Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğrenim Kazanımları Üzerine Bir Araştırma: Sakarya Üniversitesi Örneği”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(4), ss. 120-165.
  • Zeytin, M. - Gökgöz, A. (2011), “Muhasebe Meslek Mensuplarında Strese Neden Olan Faktörlerin İncelenmesi: Yalova ve Bilecik İlleri Örneği”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 3(2), ss. 99-118.
  • Zeytin, M. (2016). “Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi”, Türkiye’de Muhasebe Eğitimi, Der: Ahmet Gökgöz, Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım, ss.107-156.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Selim Cengiz 0000-0002-2013-9590

Bilgehan Tekin 0000-0002-4926-3317

Yayımlanma Tarihi 9 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Cengiz, S., & Tekin, B. (2019). Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerde Strese Neden Olan Faktörlerle Derse Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin Araştırılması. The Journal of Accounting and Finance(81), 183-212. https://doi.org/10.25095/mufad.510656
AMA Cengiz S, Tekin B. Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerde Strese Neden Olan Faktörlerle Derse Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin Araştırılması. The Journal of Accounting and Finance. Ocak 2019;(81):183-212. doi:10.25095/mufad.510656
Chicago Cengiz, Selim, ve Bilgehan Tekin. “Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerde Strese Neden Olan Faktörlerle Derse Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin Araştırılması”. The Journal of Accounting and Finance, sy. 81 (Ocak 2019): 183-212. https://doi.org/10.25095/mufad.510656.
EndNote Cengiz S, Tekin B (01 Ocak 2019) Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerde Strese Neden Olan Faktörlerle Derse Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin Araştırılması. The Journal of Accounting and Finance 81 183–212.
IEEE S. Cengiz ve B. Tekin, “Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerde Strese Neden Olan Faktörlerle Derse Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin Araştırılması”, The Journal of Accounting and Finance, sy. 81, ss. 183–212, Ocak 2019, doi: 10.25095/mufad.510656.
ISNAD Cengiz, Selim - Tekin, Bilgehan. “Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerde Strese Neden Olan Faktörlerle Derse Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin Araştırılması”. The Journal of Accounting and Finance 81 (Ocak 2019), 183-212. https://doi.org/10.25095/mufad.510656.
JAMA Cengiz S, Tekin B. Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerde Strese Neden Olan Faktörlerle Derse Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin Araştırılması. The Journal of Accounting and Finance. 2019;:183–212.
MLA Cengiz, Selim ve Bilgehan Tekin. “Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerde Strese Neden Olan Faktörlerle Derse Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin Araştırılması”. The Journal of Accounting and Finance, sy. 81, 2019, ss. 183-12, doi:10.25095/mufad.510656.
Vancouver Cengiz S, Tekin B. Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerde Strese Neden Olan Faktörlerle Derse Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin Araştırılması. The Journal of Accounting and Finance. 2019(81):183-212.

Cited By