Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muş Alparslan Üniversitesi Öğrencilerinin Genel Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar

Yıl 2020, , 15 - 32, 05.07.2020
https://doi.org/10.25095/mufad.756151

Öz

Araştırmanın amacı, genel muhasebe dersini alan öğrencilerin muhasebe kavramına yönelik algılarını “renk, hayvan, besin, mevsim, oyun, çiçek ve eşya” metafor kavramları aracılığıyla incelemektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim çalışma deseni kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya, 2018-2019 bahar döneminde Muş Alparslan Üniversitesi’nde genel muhasebe dersini alan toplam 269 öğrenci katılmıştır. Formlardan elde edilen veriler, betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Çalışmada uzman görüşü alınarak araştırmanın inanırlığı arttırılmıştır. Araştırmada yaş, cinsiyet, bölüm/program, ders durumu; renk, hayvan, besin, mevsim, oyun ve eşya metafor kavramları ve muhasebe algılarına yönelik bulgular elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda olumsuz muhasebe algısının giderilmesine, ders müfredatının hazırlanmasına ve geliştirilmesine yönelik bir çözüm önerisi sunulmuştur.

Kaynakça

  • Abay, Şükriye Ece- Sezer, Barış- Nezaket Bilge (2017), “Hekim Adaylarının Hekim Kimliğine İlişkin Algıları: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Metafor Analizi Örneği”, Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, Cilt 26, Sayı 1, ss. 1-8.
  • Akpınar, Sema- Yıldız, Şule (2018), “Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar”, Muhasebe Finansman Dergisi, Sayı 77, ss. 91-114.
  • Altun, Taner- Camadan, Fatih (2013), “Rehber Öğretmenlerin Rehber Öğretmen (Psikolojik Danışman) Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 21, Sayı 3, ss. 883-918.
  • Apak, İbrahim- Duman, Haluk- Özpeynirci, Rabia- Karakışla, Enver (2016), “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi: Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Örneği”, International Journal Of Human Sciences, Cilt 13, Sayı 1, ss. 169-196.
  • Atmaca, Metin- Çoşgun, Nurcan (2014), “Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’ne Bağlı Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyonlarının ve Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, ss. 167-184.
  • Aydın, Emre- Sulak, Süleyman Erkam (2015), “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Değer Kavramına Yönelik Metaforik Algıları”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, ss. 482-500.
  • Aygün, Davut- Gerekan, Bilal (2012), “Muhasebe Dersini İlk Defa Alan Öğrencilerin Derse Yönelik Algılarının Tespiti: Karşılaştırmalı Bir Alan Araştırması”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Sayı 18, ss. 48-62.
  • Başkale, Hatice (2016), “Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt 9, Sayı 1, ss. 23-28.
  • Beyoğlu, Aylin- Ergin, Demirali Yaşar (2019), “Öğretmen Adaylarının Şiddet Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 21, Sayı 1, ss. 283-294.
  • Büyükalan, Sevil- Yaylacı, Zeynep (2018), “Normal Gelişim Gösteren Öğrenciler İle Kaynaştırma Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Kavramına İlişkin Metafor Algıları”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, Cilt 19, Sayı 4, ss. 679-697.
  • Chen, Bryan H- Hsu, Ming-Shan- Chen, Mei-Hua (2013), “The Relationship Between Learning Attitude and Anxiety in Accounting Classes: The Case of Hospitality Management University Students in Taiwan”, Qual Quant, Number 47, pp. 2815-2827.
  • Cheng, Kai-Wen (2007), “The Curriculum Design in Universities from The Perspective of Providers in Accounting Education”, Education, Volume 127, Number 4, pp. 581-590.
  • Çalışkan, Nihal (2013), “Kavramsal Anahtar Modeli İle Metafor Ve Deyim Öğretimi”, Bilig, Sayı 64, ss. 95-122.
  • Çelenk, Hakan- Atmaca, Metin- Horasan, Emre (2010), “Marmara Üniversitesinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Alanına Bakış Açıların Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, Öneri Dergisi, Cilt 9, Sayı 33, ss. 159-171.
  • Çelik, Tülay- Sağlam Arı, Güler (2017), “Bankalarda Örgüt Kültürünün Belirlenmesinde Alternatif Bir Yöntem Olarak Metafor Analizi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt 12, Sayı 1, ss. 31-64.
  • Daştan, Abdulkerim (2017), “Muhasebenin Toplumsal Gelişimine Katkısı: Türkiye’nin Muhasebe Bilgisi İhtiyacı, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi”, Cilt 31, Sayı 5, ss.1253-1275.
  • Demirel Utku, Burcu- Erol, İbrahim (2015), “Lisans Öğrencilerinin Muhasebeye Giriş Dersine Yönelik Algılamalarının Belirlenmesi”, Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, Cilt 1, Sayı 3, ss. 91-104.
  • Dizman, Şakir (2015), “İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde Öğrencilerin Muhasebe Dersinde Başarısızlık Nedenleri ve Çözüm Önerileri”, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, ss. 158-174.
  • Doğan, Hulusi- Üngören, Engin (2010), “İşletmelerde Metafor Kavramı Ve Önemi: Yöneticilerin Stratejik İletişim Ve Paylaşım Araçları Olarak Metaforlar Ve Etkin Kullanım Yolları”, Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, ss. 63-76.
  • Duman, Haluk- Apak, İbrahim- Yücenurşen, Mehmet- Peker, Ali Aykut (2015), “Determing The Anxieties of Accounting Education Students: A Sample of Aksaray University”, Social and Behavioral Sciences, Number 174, pp. 1834-1840.
  • Erol Fidan, Meral (2019), “Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimi Hakkındaki Metaforik Algıları: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Örneği”, Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Dergisi, Cilt 1, No 1, ss. 30-57.
  • Erol, İbrahim- Demirel Utku, Burcu (2015), “Finansal Muhasebe Derslerinde Öğrencilerde Oluşan Kavram Yanılgılarının İncelenmesi”, International Journal of Social Sciences and Education Research, Cilt 1, Sayı 4, ss. 1307-1319.
  • Ertuğrul, İrfan- Özdemir, Serkan (2014), “Muhasebe Dersini Alan Ön Lisans ve Lisans Öğrencilerinin Derse Yönelik Tutumlarının Tespiti: Ege Bölgesinde Bir Uygulama”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, ss. 204-214.
  • Fidan, Tuncer (2017), “Örümcek Ağı Olarak Örgütler: Örgütsel Ağlara İlişkin Metaforik Bir Değerlendirme”, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, ss. 169-185.
  • Franco, Alexander- Roach, Scott S (2017), “Factors That Determine Accounting Anxiety Among Users of English as a Second Language within an International MBA Program”, International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, Volume 16, Number 1, pp. 22-37.
  • Güler, Mursel- Agca, Ahmet- Boz, Dursun (2016), “İşletme Öğrencilerinin Muhasebe Algılarının Metaforlar Yardımıyla Anlatılması”, Global Business Research Congress, pp. 298-309.
  • Hurt, Bob (2007), “Teaching What Matters: A New Conception of Accounting Education”, Journal of Education for Business, Volume 82, Number 5, pp. 295-299.
  • İbret, B. Ünal- Recepoğlu, Ergün- Karasu Avcı, Emine- Recepoğlu, Serpil (2018), “Öğretmen Adaylarının Demokrasi Kavramına Yönelik Metafor Algıları”, Journal of History Culture and Art Research, Cilt 7, Sayı 5, ss. 421-441.
  • Jensen, Devon (2006), “Metaphors As A Bridge To Understanding Educational And Social Contexts”, International Journal of Qualitative Methods, Volume 5, Number 1, pp. 36-54.
  • Jones, Jefferson P- Fields, Kent T (2001), “The Role of Supplemental Instruction in The Firt Accounting Course”, Issues in Accounting Education, Volume 16, Number 4, pp. 531-547.
  • Kalaycı, Serpil (2018), “İlkokul Öğrencilerinin Bilim Ve Fen Bilimleri Dersi Kavramlarına Yönelik Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi”, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 5, Sayı 9, ss. 1-21.
  • Kale, Emine- Çiçek, Ülkü (2015), “Hemşirelerin Kendi Mesleklerine İlişkin Metafor Algıları, Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi”, Cilt 3, Sayı 2, ss. 142-151.
  • Kandemir, Tuğrul- Kardeş, Zafer- Baykut, Ender (2016), “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açıları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Örneği”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 18, Sayı 2, ss. 133-151.
  • Karaçam, Sedat- Aydın, Fatih (2014), “Ortaokul Öğrencilerinin Teknoloji Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, Cilt 13, Sayı 2, ss. 545-572.
  • Karakuş, Ufuk (2013), “Depremi Yaşamış Ve Yaşamamış Öğrencilerin Deprem Algılarının Metafor Analizi İle İncelenmesi”, Doğu Coğrafya Dergisi, Cilt 18, Sayı 29, ss. 97-116.
  • Karavadar, Alper- Paça, Muammer (2019), “Muhasebe Dersine İlişkin Algı ve Kaygı: Giresun Üniversitesi İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, ss. 73-83.
  • Kaya, Mehmet Fatih (2013), “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Isınma Kavramına Yönelik Metafor Algıları”, Doğu Coğrafya Dergisi, Cilt 18, Sayı 29, ss. 117-134.
  • Kaygusuz, Sait Y (2012), İşletmenin Dili: Muhasebe ve Hesap, İçinde Genel Muhasebe I, Banar, Kerim- Ekergil, Vedat (Ed.), Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1620, Eskişehir, .ss. 8/10/49.
  • Ke, Yannan- Zhang, Yan- Jiang, Jiang- Xu, Yan (2019), “It’s Hip to be Square: Grounding Moral Traits in Geometric Shapes”, International Journal of Psychology, Number 2, pp. 1-9.
  • Koçel, Tamer (2018), İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 17. Baskı, Beta Basın Yayım, İstanbul.
  • Köroğlu, Özlem- Ulusoy Yıldırım, Hasret- Avcıkurt, Cevdet (2018), “Kültürel Miras Kavramına İlişkin Algıların Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi”, Turizm Akademik Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, ss. 98-113.
  • Kutlu, Hüseyin Ali- Öztürk, Seyhan- Yılmaz, Tuncer- Gerekan, Bekir (2017), “Muhasebe Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme: Öğrencilerin Bakışı Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı 74, ss. 15-36.
  • Martinis, Karen- Tidd, Ronald (2011), “Does Performing Additional Work Improve A Student’s Accounting Principle Grade? First Analysis”, ASBBS Annual Conferans, Las Vegas, pp. 432-434.
  • Nas, Eşref- Sak, Ramazan (2018), “Okul Psikolojik Danışmanlarının Velilere İlişkin Algıları: Bir Metafor Çalışması”, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, ss. 59-75.
  • Okur Özdemir, Ayşe- Arık, Recep Serkan (2018), “Methodological and Contextual Investigation of Metaphor Analysis Studies in the Field of Educational Administration, Kastamonu Education Journal”, Volume 26, Number 3, pp. 965-974.
  • Onay, Meltem- Ergüden, Sevinç (2012), “Yeni Bir Metafor: Kurum DNA’sı, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi”, Cilt 4, Sayı 1, ss. 203-212.
  • Özbek, C Yiğit (2015), “Farklı Eğitim Programlarındaki Öğrencilerin Genel Muhasebe Dersine İlişkin Algıları”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, ss. 24-34.
  • Öztaş, Dilek- Erdem, Özgür- Kurt, Burak- Akbaba, Muhsin (2018), “Hekim Adaylarının AIDS Kavramına İlişkin Algıları: Metafor Analizi Örneği Ve Bilişsel Yapıları Bağımsız Kelime İlişkilendirme Test Örneği”, Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, ss. 24-35.
  • Pesen, Ata- Kara, İdris- Gedik, Mehmet (2015), “Çocuk Gelişimi Bölümü 2. Sınıf Öğrencilerinin Müdür Kavramına İlişkin Metafor Algıları”, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 5, ss. 28-48.
  • Saban, Ahmet (2009), “Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, ss. 281-326.
  • Sağlam Kaya, Yasemin (2017), “Öğretmen Adaylarının Matematiksel Örnekleri Algılayışları Üzerine Bir Metafor Analizi”, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, ss. 48-67.
  • Süer, Sedef- Sezgin, Kasım- Oral, Behçet (2017), “Z Kuşağındaki Öğrencilerin İnternete İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Çalışması”, Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 6, Sayı 12, ss. 190-203.
  • Taşdemir, Mehmet- Taşdemir, Figen (2016), “Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Kavramına Yükledikleri Metaforlar”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 17, Sayı 1, ss. 419-438.
  • Uğurlu, Zeynep (2018), “Öğretmen Adaylarının Üniversite Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi”, Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, ss. 82-97. Uyar Suiçmez, Tuğba (2019), “ Psikoterapide Metafor Kullanımı ve Değişen Anlamı: Depresif Bir Olgu Sunumu”, Ayna Klinik Psikolojisi Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, ss. 85-101.
  • Uygun, Tuğba- Göktürk, Burçin- Usta, Neslihan (2016), “Üniversite Öğrencilerinin Matematik Problemine İlişkin Algılarının Metafor Yoluyla Analiz Edilmesi”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, ss. 536-556.
  • Üzüm, Burcu- Uçkun, Seher (2019), “Post Modern Bir Metafor: Kuantum Organizasyonlar Ve Kuantum Liderlik”, The Journal of Social Science, Cilt 3, Sayı 5, ss. 80-90.
  • Varıcı, İdris- Bulut, Elif (2015), “Muhasebe Dersine Yönelik Endişeler ve Tutumlar: Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 19, Sayı 3, ss. 293-314.
  • Warwick, Jon- Howard, Anna (2016), “Mathematical Anxiety as an Inhibitor of Skills Development in Accounting Students”, Mathitudes, Volume 1, Number 1, pp. 1-15.
  • Yıldırım, Ali- Şimşek, Hasan (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. Genişletilmiş Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, Suat (2015), “Genel Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Derse İlişkin Beklentileri ve Başarı Durumlarının Değerlendirilmesi”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, Cilt 14, Sayı 44, ss. 1.
  • Zembat, Rengin- Tunçeli, Halil İlknur- Akşin, Ezgi (2015), “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Okul Yöneticisi Kavramına İlişkin Algılarına Yönelik Metafor Çalışması”, Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, No 2, ss. 446-459.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cuma Fidan Bu kişi benim 0000-0002-8581-5940

İsmail Ağırbaş Bu kişi benim 0000-0002-1664-5159

Yayımlanma Tarihi 5 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 17 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Fidan, C., & Ağırbaş, İ. (2020). Muş Alparslan Üniversitesi Öğrencilerinin Genel Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. The Journal of Accounting and Finance(87), 15-32. https://doi.org/10.25095/mufad.756151
AMA Fidan C, Ağırbaş İ. Muş Alparslan Üniversitesi Öğrencilerinin Genel Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. The Journal of Accounting and Finance. Temmuz 2020;(87):15-32. doi:10.25095/mufad.756151
Chicago Fidan, Cuma, ve İsmail Ağırbaş. “Muş Alparslan Üniversitesi Öğrencilerinin Genel Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar”. The Journal of Accounting and Finance, sy. 87 (Temmuz 2020): 15-32. https://doi.org/10.25095/mufad.756151.
EndNote Fidan C, Ağırbaş İ (01 Temmuz 2020) Muş Alparslan Üniversitesi Öğrencilerinin Genel Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. The Journal of Accounting and Finance 87 15–32.
IEEE C. Fidan ve İ. Ağırbaş, “Muş Alparslan Üniversitesi Öğrencilerinin Genel Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar”, The Journal of Accounting and Finance, sy. 87, ss. 15–32, Temmuz 2020, doi: 10.25095/mufad.756151.
ISNAD Fidan, Cuma - Ağırbaş, İsmail. “Muş Alparslan Üniversitesi Öğrencilerinin Genel Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar”. The Journal of Accounting and Finance 87 (Temmuz 2020), 15-32. https://doi.org/10.25095/mufad.756151.
JAMA Fidan C, Ağırbaş İ. Muş Alparslan Üniversitesi Öğrencilerinin Genel Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. The Journal of Accounting and Finance. 2020;:15–32.
MLA Fidan, Cuma ve İsmail Ağırbaş. “Muş Alparslan Üniversitesi Öğrencilerinin Genel Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar”. The Journal of Accounting and Finance, sy. 87, 2020, ss. 15-32, doi:10.25095/mufad.756151.
Vancouver Fidan C, Ağırbaş İ. Muş Alparslan Üniversitesi Öğrencilerinin Genel Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. The Journal of Accounting and Finance. 2020(87):15-32.