Ortaöğretim Muhasebe Eğitiminde Uygulanan Meslek Derslerinin Sektör Beklentilerini Karşılama ve Öğrenim Düzeyi Üzerine Erzurum İlinde Bir Araştırma
Yıl 2020,
Sayı: 86, 39 - 56, 06.04.2020
Fatih Coşkun Ertaş
Abdurrahim Şimşek
Öz
Hemen hemen her alanda muhasebe birimine olan ihtiyaç, muhasebe eğitiminin önemini artırmaktadır. Ekonomik gelişmeler, paralelinde donanımlı meslek mensuplarını gerektirmektedir. Meslek liseleri de muhasebe alanında temel eğitimin verildiği kurumlar olması dolayısı ile eğitim sisteminde önemli bir yer tutmaktadır. Mesleki eğitim, sektörün ihtiyaç duyduğu ara elemanı sağlama konusunda çok önemli bir görev üstlenmektedir. Bu nedenle meslek eğitiminde verilen dersler sektörün beklentilerini karşılamalı ve istenilen şartlardabireyler yetiştirmelidir.
Çalışmamızda işkur.gov.tr ve kariyer.net sitelerindeki yaklaşık 1400iş ilanı incelenmiş ve lise mezunu düzeyindeki muhasebe meslek elemanlarında aranan şartlar belirlenmiştir. Muhasebe eğitiminde verilen dersler ve sektörün meslek elemanlarında aradıkları şartlar karşılaştırılmıştır. Ayrıca verilen derslerin öğrenciler tarafından ne ölçüde öğrenildiği belirlenmeye çalışılmıştır.
Kaynakça
- Akbulut, Halim.- Pekkaya, Mehmet.-Aksakaloğlu, Hakan.(2014), “Meslek Mensuplarının Bakış Açısıyla Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi: Bursa İli Üzerine Bir Uygulama”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, sayı: 62, Nisan, ss. 73-92
- Alkan, Gönül, (2015), “İşletmelerin ÖnlisansMuhasebe Eğitiminden Beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17 (1): Mart, ss. 137-158
- Bekçi, İsmail.- Titiz, İsmet.- Ömürbek, Nuri. (2006), “Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Bilgisayarlı Muhasebe Dersine Bakış Açılarına İlişkin Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı. 29, Ocak. ss. 166-175.
- Bonwell, Charles C. -Eison, James A. (1991), Active Learning: Creating Excitement In The Clasroom, ASHE-ERIC Higher Education Report No: 1, The George Washington University, School of Educationand Human Development, Washington D.C.
- Byrne, Marran -Flood, Barbara, (2005), “A Study of Accounting Students’ Motives, ExpectationsAndPreparednessForHigherEducation”, Journal of FurtherandHigherEducation, 29 (2), ss.111-124.
- ChengKai-Wen, (2007), “TheCurriculum Design in Universities From The Perspective Of Providers in Accounting Education”, Education, 127 (4), ss. 581-590.
- Cottell, P.G.J. - Milis, B.J. (1993), “CooperativeStructuresInTheInstruction Of Accounting”, IssuesAccount Edu. Cilt 8, Sayı 1, ss. 40-60.
- Çaldağ, Yurdakul.- Bayırlı, Rıdvan.- Altay, Adem (2004), “Muhasebe Doktora Programlarının Etkinliğinin Artırılması”, XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Mayıs, Antalya
- Çiftçi, Yavuz - Çemrek, Nermin (2018), “Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi: Muğla İli’ndeki Meslek Liseleri Üzerine Bir Araştırma”, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1)ss. 192-208
- Erol, Mikail - Atmaca, Metin (2015), “Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitiminin Tarihi Gelişimi”, Muhasebe ve Finans Tarihi Araştırmaları Dergisi, (8),ss. 79-100.
- Erol, Mikail -Gülgün Erkan, (2008), “Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Biga İİBF’de Bir Araştırma”, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi İİBF Dergisi, Sayı:14, ss.284-301.
- Hoşgörür, Vural - Gezgin Gamze, (2004), “Ekonomik ve Sosyal Kalkınmada Eğitim”, http:// efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/cılt_II/Vural_hosgor.doc. (20.04.2018)
Kalmış, Halis -Yılmaz, Berna Burcu (2004), “Lisans Seviyesindeki Muhasebe Eğitiminin Mevcut Durumu Ve Geliştirilmesi İçin Yapılması Gereken Geliştirmeler”,. XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
- Kırlıoğlu, Hilmi -Gökgöz, Ahmet (2011), “Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Stajyerlikte Karşılaştıkları Problemler Ve Çözüm Önerileri: İstanbul Örneği”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 13, ss. 131-146
- Mısırlıoğlu, İsmail Ufuk, (2008), “TeachingAnd Learning ExperienceIn Accounting Education: A UK Perspective”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi (MODAV), 10 (4), ss. 19-35.
- Özdoğan, Seher Turanlı (1978), Muhasebe Öğretim Metodları El Kitabı, Ankara:
- Özkan, Fatih - Aksoy, Cenk (2015), “Ticaret Meslek Lisesi Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulaması, Gaziantep İlinde Bir Alan Araştırması”, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt: 6 Sayı: 12, ss. 283-305
- Şengel, Salim (2010), “Sürekli Muhasebe Meslek Eğitiminin Önemi ve Bir Değerlendirme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 47, Temmuz, ss. 81-94
- Şişman, Ayşin (2008), “Osmanlı Devleti’nde Batılı Anlamda Mesleki Ve Teknik Eğitimin Doğuşu” , Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1/1, ss. 27-43
- Zaif, Figen - Ayanoğlu, Yıldız, (2007), “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye'de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9/1, ss. 115- 136
- http://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_07/29122004_mte_stareji_belgesi_2014_2018_1.pdf, (10.05.2018)
- https://www.kariyer.net/is-ilanlari, (16.06.2018)
- http://www.iskur.gov.tr/tr-tr/anasayfa.aspx, (18.06.2018)
- http://www.megep.meb.gov.tr/?page=ogretimProgramlari, (20.06.2018)
- http://www.megep.meb.gov.tr/?page=moduller, (10.07.2018)
- http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_02/28093718_Faaliyet_Raporu_yayYn_28022018_1707.pdf,( 15.05.2018)
- http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/08151328_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2016_2017.pdf, (18.05.2018)
- https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/osys/LYS/SayisalBilgiler11072017 .pdf, (25.05.2018)