Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muhasebe Eğitiminde Sistem Düşüncesi ve Sistem Dinamiği Yaklaşımının Kullanımı: Finansal Muhasebe Dersleri için Bir Model Önerisi

Yıl 2021, Sayı: 91, 17 - 34, 05.07.2021
https://doi.org/10.25095/mufad.905195

Öz

Muhasebe eğitiminde kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerinin çağın gereksinimlerine uygun olarak
güncellenmesine olan ihtiyaç giderek artmaktadır. Ancak literatür incelendiğinde muhasebe eğitiminde
kullanımı önerilen öğretim yöntemlerinin, bilgisayar kullanımı, PowerPoint kullanımı, vaka analizi ve muhasebe
paket programları ile sınırlı kaldığı görülmektedir. Bu yöntemlerden farklı olarak muhasebe derslerinin
öğretilmesinde sistem düşüncesi ve sistem dinamikleri yaklaşımı yeni bir öğretim yöntemi olarak kullanılabilir.
Sistem dinamiği yaklaşımı ile hem işletmede gerçekleşen faaliyetlerin birbirine olan etkisi hem de muhasebede
gerçekleşen olayların mali tablolara olan etkisi aynı anda izlenebilecektir. Böylelikle öğrenciler gerçekleşen
işlemlerin bilanço, gelir tablosu, nakit akış tablosu ve diğer finansal tabloların birbiri ile olan ilişkisini
kolaylıkla görebileceklerdir. Bu çalışmanın amacı başta finansal muhasebe dersi olmak üzere muhasebe alanı
derslerinde sistem düşüncesi ve sistem dinamikleri yaklaşımlarının kullanımını ortaya çıkarmaktır. Bu amaca
yönelik olarak çalışmada muhasebe derslerinde kullanılan örneklerin sistem dinamiği ile nasıl öğretileceğine
dair uygulamalar VENSİM PLE 8.2 programı kullanılarak oluşturulmuştur ve muhasebe derslerinin izlencesinde
muhtemel bir yöntem olarak tavsiye edilmektedir. 

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Abdalbari, H., Elsawah, S., & Sahafi, K. (2015). Model Learning Using Genetic Programming Under Full And Partial System Information Conditions. 33rd International Conference of the System Dynamics Society. Cambridge, Massachusetts, USA.
  • Akgün, M., & Can, A. V. (2016). Pazarlama Karması Stratejilerinin Etkileşimli Yapısı ve Finansal Performans Üzerindeki Etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi CİEP Özel Sayısı, 12-29.
  • Akpınar, S., & Yıldız, Ş. (2018). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar. Muhasebe ve Finansman Dergisi , 91-114.
  • Aksu, İ. (2013). Syestem Dynamics Approach As a Tool of Strategic Cost Management. The International Journal of Social Sciences, 15(1), 18-30.
  • Aksu, İ., Söyler, H., & Eren, M. (2014). Üretim İşletmesi Sistem Dinamiği Modeli. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(28), 69-104.
  • Alkan, G. (2015). İşletmelerin Ön Lisans Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 17(1), 137-158.
  • Apak, İ., Duman, H., Özpeynirci, R., & Karakışla, E. (2016). Türkiyede Muhasebe Eğitimi: Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Örneği. International Journal of Human Sciences, Volume: 13 Issue: 1.
  • Beyazıtlı, E. (2000). Türkiye’de Muhasebe Eğitimi. Uluslararası Muhasebe Eğitimi Konferansı, Gelecek Yüzyılda Muhasebe Eğitimi (s. 39-59). Ankara: TÜRMOB Yayınları, Yayın No 139.
  • Byrne, M., & Flood, B. (2005). Study of Accounting Students’ Motives, Expectations And Preparedness For Higher Education. Journal of Further and Higher Education, 29(2), 111-124.
  • Cheng, K. (2007). The Curriculum Design In Universities From The Perspective Of Providers In Accounting Education. Education, 127(4), 581-590.
  • Coyle, G. (1996). System Dynamics Modelling : A Practical Approach. Chapman &Hall, First Edition.
  • Çelenk, H., Atmaca, M., & Horasan, E. (2010). Marmara Üniversitesi'nde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Alanına Bakış Açılarının Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Öneri Dergisi, 159-171.
  • Daştan, A., & Bellikli, U. (2016). Muhasebe ve Finansal Raporlama Standartları Eğitiminde İdeal Arayış: Türkiye’de Bir Araştırma '', Değişen Dünyada Finansal Raporlama: İdeal Arayış ve Muhasebe Eğitimi., (s. 45-84). K.K.T.C.
  • Demirci, Ş. D., Kıymaz, M., & Ağsakal, A. (2015). Yüksek Öğretimde Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebe Mesleğine Giriş Sınavlarına Katkısı : Devlet Üniversiteleri İşletme ve Muhasebe Bölümleri Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi(13), 264-280.
  • DemirelUtku, B., & Erol, İ. (2015). Lisans Öğrencilerinin Muhasebeye Giriş Dersine Yönelik Algılamalarının Belirlenmesi. Journal of Accounting, Finance and Auditing Studies, 91-104.
  • Duman, H., Bezirci, M., Yücenurşen, M., & Apak, İ. (2016). Türkiye Muhasebe/Finansal Raporlama Standartlarına Göre Günümüz Muhasebe Eğitiminden Beklentiler. International Journal of Human Sciences, Volume: 13 Issue: 1.
  • Eren, T., Salur, M. N., & İyibildiren, M. (2020). Muhasebe Eğitiminde Bilgi Teknolojisi Kullanımı: Türkiye'deki Üniveristeler Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 22(4), 668-668.
  • Eren Şenaras, A. (2017). Su Kaynakları Yönetimi İçin Bir Öneri: Sistem Dinamiği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(3), 668-692.
  • Eren Şenaras, A., & Sezen, H. K. (2017). Sistem Düşüncesi. Journal of Life Economics, 39-58.
  • Forrester, J. W. (1961). Industrial Dynamics . Cambridge : MIT Press. http://www.laprospective.fr/dyn/francais/memoire/autres_textes_de_la_prospective/autres_ouvrages_numerises/industrial-dynamics-forrester-1961.pdf
  • Forrester, J. W. (1969). Urban Dynamics. Cambridge MA: Productivity Press.
  • Forrester, J. W. (1972). World Dynamics. Massachussets: Wright-Allen Press.
  • Friedlan, J. (1995). The effects of different teaching approaches on students’ perceptions of the skills needed for success in accounting courses and by practicing accountants. Issues in Accounting Educational Technology, 47-63.
  • Gönen, S. (2016). Önlisans Düzeyinde Eğitim Gören Öğrencilerin Muhasebe Eğitiminden Beklentilere Yönelik İzmir Ve Denizli İllerinde Bir Araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 8(2), 67-78.
  • Hurt, B. (2007). Teaching What Matters: A New Conception of Accounting Education. Journal of Education for Business, 82(5), 295-299.
  • Kaytmazbalsarı, Ç., & Aslantürk, B. E. (2007). KavramHaritaları ve Muhasebe Eğitimi, YönetimMuhasebesiUygulaması. XXVI.Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu. Antalya. Kızıl, A. (2003). Olması Gereken Muhasebe Eğitimi ve Yeni Bir Yaklaşım. XXII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, (s. 3-20). Antalya.
  • Maani, E. K., & Cavana, R. Y. (2007). Systems Thinking AndModelling Understanding Change and Complexity,. Pearson Education: NewZealand.
  • Martinis, K., & Tidd, R. (2011). Does performing additional work ımprove a student’s accounting principles grade? first analysis. ASBBS Annual Conferance.
  • Melse, E. (2006). The Financial Accounting Model from a System Dynamics Perspective. MPRA Paper, 7624, University Library of Munich, Germany. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/7624/ adresinden alındı
  • Moscardini, A., Loutfi, M., & Al-Quirem, R. (2005). The Use of System Dynamics Models to Evaluate the Credit Worthiness of firms. 23rd International Conference of The System Dynamics Society. Boston.
  • Ögüt, K., & Şahin, S. (2012). Türkiye’de Finansal İstikrar Sorununa Sistem Dinamiği Yaklaşımı. Türkiye Ekonomi Kurumu Uluslararası Ekonomi Konferansı. İzmir.
  • Özdoğan, S. T. (1978). Muhasebe Öğretimi Metotları El Kitabı. Ankara: Ticaret ve Turizm Yüksek Öğretmen Okulu Yayınları.
  • Polat, Y., Peker, A. A., Özpeynirci, R., & Duman, H. (2015). The effect of learning styles od accountng eduction students on their performance: A field study. Procedia - Social and Behavioral Sciences(174), 1841 – 1848.
  • Qureshi, M. A. (2007). System dynamics modelling of firm value. Journal of Modelling in Management, 2(1):24-39. DOI: 10.1108/17465660710733031.
  • Schwarz, R. (2002). An elementary dynamic model of a small start-up firm. 20th International Conference of the System Dynamics Society. Palermo, Italy.
  • Sezen, H. K. (2009). Yöneylem Araştırmasında Benzetim. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Sterman, J. D. (2000). Business Dynamics Systems Thinking And Modelling In A Complex World. Mcgraw-Hill, New York.
  • Şengel, S. (2010). Sürekli Muhasebe Meslek Eğitiminin Önemi ve Bir Değerlendirme. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 81-94.
  • Tazegül, A., Kutlu, H. A., & Elyıldırım, Ü. Y. (2014). Yeni Yaklaşımlar ve Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri- Muhasebe Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yöntemler ve Araçlar, Dijital Çağda Muhasebe Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. 33.Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 31-53). Antalya: Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Türegün, N., & Kaya, C. T. (2019). Küreselleşmenin Türkiyedeki Yükseköğretim ve Muhasebe Eğitimi Üzerindeki Etkileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 335-341.
  • Yamaguchi, K. (2003). Principle of Accounting System Dynamics– Modeling Corporate Financial Statements –. 21st International Conference of the System Dynamics Society.
  • Yamaguchi, K. (2020). Money and Macroeconomic Dynamics-Accounting System Dynamics Approach (Cilt Edition 5). Awaji Island, Japan: Japan Futures Research Center. http://www.muratopia.org/Yamaguchi/macrodynamics/Macro%20Dynamics.pdf adresinden alındı
  • Yunna, W., Kaifeng, C., Yisheng, Y., & FengTiantian. (2015). A system dynamics analysis of technology, cost and policy that affect the market competition of shale gas in China. RenewableandSustainableEnergyReviews, 235-243.
  • Yücel, E., Saraç, M., & Çubuk, A. (2012). Accounting Education in Turkey and Professional Accountant Candidates Expectations from Accounting Education: Uludag University Application. Business and Economics Research Journal, Volume 3(Number 1), 91-108.
  • Zaif, F., & Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Artırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye'de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 115-136.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melek Akgün 0000-0002-5261-0682

Merve Kıymaz Kıvraklar 0000-0002-4953-9555

Yayımlanma Tarihi 5 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 91

Kaynak Göster

APA Akgün, M., & Kıymaz Kıvraklar, M. (2021). Muhasebe Eğitiminde Sistem Düşüncesi ve Sistem Dinamiği Yaklaşımının Kullanımı: Finansal Muhasebe Dersleri için Bir Model Önerisi. Muhasebe Ve Finansman Dergisi(91), 17-34. https://doi.org/10.25095/mufad.905195
AMA Akgün M, Kıymaz Kıvraklar M. Muhasebe Eğitiminde Sistem Düşüncesi ve Sistem Dinamiği Yaklaşımının Kullanımı: Finansal Muhasebe Dersleri için Bir Model Önerisi. Muhasebe ve Finansman Dergisi. Temmuz 2021;(91):17-34. doi:10.25095/mufad.905195
Chicago Akgün, Melek, ve Merve Kıymaz Kıvraklar. “Muhasebe Eğitiminde Sistem Düşüncesi Ve Sistem Dinamiği Yaklaşımının Kullanımı: Finansal Muhasebe Dersleri için Bir Model Önerisi”. Muhasebe Ve Finansman Dergisi, sy. 91 (Temmuz 2021): 17-34. https://doi.org/10.25095/mufad.905195.
EndNote Akgün M, Kıymaz Kıvraklar M (01 Temmuz 2021) Muhasebe Eğitiminde Sistem Düşüncesi ve Sistem Dinamiği Yaklaşımının Kullanımı: Finansal Muhasebe Dersleri için Bir Model Önerisi. Muhasebe ve Finansman Dergisi 91 17–34.
IEEE M. Akgün ve M. Kıymaz Kıvraklar, “Muhasebe Eğitiminde Sistem Düşüncesi ve Sistem Dinamiği Yaklaşımının Kullanımı: Finansal Muhasebe Dersleri için Bir Model Önerisi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, sy. 91, ss. 17–34, Temmuz 2021, doi: 10.25095/mufad.905195.
ISNAD Akgün, Melek - Kıymaz Kıvraklar, Merve. “Muhasebe Eğitiminde Sistem Düşüncesi Ve Sistem Dinamiği Yaklaşımının Kullanımı: Finansal Muhasebe Dersleri için Bir Model Önerisi”. Muhasebe ve Finansman Dergisi 91 (Temmuz 2021), 17-34. https://doi.org/10.25095/mufad.905195.
JAMA Akgün M, Kıymaz Kıvraklar M. Muhasebe Eğitiminde Sistem Düşüncesi ve Sistem Dinamiği Yaklaşımının Kullanımı: Finansal Muhasebe Dersleri için Bir Model Önerisi. Muhasebe ve Finansman Dergisi. 2021;:17–34.
MLA Akgün, Melek ve Merve Kıymaz Kıvraklar. “Muhasebe Eğitiminde Sistem Düşüncesi Ve Sistem Dinamiği Yaklaşımının Kullanımı: Finansal Muhasebe Dersleri için Bir Model Önerisi”. Muhasebe Ve Finansman Dergisi, sy. 91, 2021, ss. 17-34, doi:10.25095/mufad.905195.
Vancouver Akgün M, Kıymaz Kıvraklar M. Muhasebe Eğitiminde Sistem Düşüncesi ve Sistem Dinamiği Yaklaşımının Kullanımı: Finansal Muhasebe Dersleri için Bir Model Önerisi. Muhasebe ve Finansman Dergisi. 2021(91):17-34.

Cited By

Genel Muhasebe Dersi Etkinliğinin Ölçülmesi
Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi
https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1277680

E - MUHASEBENİN MUHASEBE EĞİTİMİNDEKİ YERİ
Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi
https://doi.org/10.46452/baksoder.1187314