1982 Yılında yapılan büyük üniversite reformu ile birlikte kurulan Yüksek
Öğretim Kurulu tarafından benimsenen yüksek eğitim kurumlarının Anadolu ve
Trakya’ya yayılmaları politikaları çerçevesinde gündeme gelen dört yarı yıllık (iki
yıllık) olarak ve bulunduğu bölgedeki tekniker seviyesinde ara eleman ihtiyacını
karşılamak üzere kurulan meslek yüksek okulları hızlı bir artış göstermiş ve
2015 yılına gelindiğinde sayıları bini aşmış, toplam öğrenci sayısı 1,5 milyonu
geçmiştir. Bu sayı, Türkiye yüksek öğretiminin %30’unu oluşturmaktadır. İllere ve
ilçelere yayılan bu öğretim kurumlarından yaklaşık 320’sinde muhasebe eğitiminin
yapılmakta olduğu anlaşılmaktadır. Yani MYO’ların %30’unda muhasebe eğitininin
yapıldığı gözlenmektedir.
MYO’larda muhasebe eğitimi muhasebe – vergi adını taşıyan programlarda
yer almakta olup, bu programlarda yaklaşık 80.000 dolayında öğrencinin bulunduğu,
dolayısı ile yılda yaklaşık 40.000’e yakın öğrenci mezun ettiği tahmim edilmektedir.
MYO’lardaki muhasebe eğitiminin, ağırlıklı bir şekilde öğretim görevlisi olarak
adlandırılan öğretim elemanları tarafından verildiği görülmektedir. Bu öğretim
elemanının niteliğinin, mesleğinde uzman bir kişi olması ve uzmanlık alanında
eserinin bulunması ile sınırlı kalmasının, MYO’ların zayıf yönünü oluşturduğu
anlaşılmaktadır. MYO’ların bulunduğu kasabalarda, bu niteliklerin yeterli
seviyelerinin bulunmasının güç olduğunu da göz önünde tutmak uygun olacaktır.
Türkiye’de otuz yılı aşkın bir geçmişe sahip olan MYO’ların amaçlarına
ulaşabilmesi için eğitim kadrolarının niteliklerine dikkat edilmesi, birim ve öğrenci
sayılarının, kalite sorunlarının çözümüne kadar daha fazla artırılmaması gerektiği
anlaşılmaktadır.
The Council of Higher Education was established with the major university
reform of 1982. Establishment of vocational schools in Anatolia and Thrace with
four semesters (two years) was part of the Council of Higher Education’s agenda.
Vocational schools aim to educate intermediate staff at a technician level in cities
and districts. In 2015, the number of vocational schools has reached one thousand,
and the number of students has reached 1,5 million. These students cover %30 of
all students in the higher education system of the Republic of Turkey. It is observed
that accounting education is given in 320 vocational schools, which is the %30 of all
vocational schools.
Accounting education appears in programs like accounting – tax. Around
80.000 students are educated in these programs. It is estimated that around 40.000
students are graduated each year. It is observed that accounting education is mainly
within the responsibility of lecturers. Because that the lecturers have limited
background and work in their research field, this situation can be evaluated as the
main weakness of the vocational schools. It would be appropriate to mention the
challenge of finding academicians with sufficient qualities in districts.
Vocational schools have a history of 30 years. It is understood that much
attention should be given to the quality of academic staff. Thus, the number of units
and students should not be increased in order to reach a designated level.
Diğer ID | JA48PV24VS |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 9 - Sayı: 9 |