Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hafızlık Proje Okullarındaki Öğrencilerin Teknolojiye ve Tekno-dindarlığa Yönelik Tutumları

Yıl 2024, , 106 - 120, 30.06.2024
https://doi.org/10.33817/muhakeme.1475739

Öz

Araştırma, ortaöğretimde hafızlık eğitimi alan öğrencilerin teknolojiye yönelik tutumlarını ve tekno-dindarlığa yönelik görüşlerini belirlemek; bu tutumların program türü, cinsiyet, sınıf düzeyi ve yerleşim yerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek amacıyla yapılmıştır. Veri toplama sürecinde ortaöğretim öğrencilerinin teknolojiye yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla genel tarama (survey) modeli kullanılmıştır. Çalışma, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında hafızlık proje okullarında öğrenim gören toplam 271 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Yurdugül ve Aşkar tarafından hazırlanan “Öğrencilerin Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği (ÖTYT)” ve Torun tarafından hazırlanan “Tekno-Dindarlık Ölçeği (TDÖ)” kullanılmıştır. Araştırma verileri dijital ortamda toplanmış ve bilgisayar ortamında çözümlenerek yorumlanmıştır. Verilerin analizinde dağılımın normalliğini test etmek maksadıyla Kolmogorov-Smirnov testi uygulanmıştır. Yapılan normallik testine bakıldığında verilerin bütün analizler açısından normal dağılım gösterdiği görülmüştür. Dağılımın normal olması sebebiyle örneklemin karşılaştırılmasında bağımsız gruplara t testi, ikiden fazla olan örneklemin karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi tercih edilmiştir. Araştırmada sonuç olarak örgün eğitimle birlikte hafızlık projesinde öğrenim gören öğrencilerin teknolojiye yönelik tutumları ile sınıf düzeyi ve cinsiyet arasında anlamlı fark tespit edilmiştir (p<.0.05). Ancak sınıf düzeyi ve cinsiyet bağımsız değişkenleri bağlamında tekno-dindarlığa dair anlamlı bir fark tespit edilememiştir. (p<0.05). Diğer yandan gerek teknolojiye yönelik tutum gerek tekno-dindarlık bağlamında yerleşim yeri ve program türü açısından da anlamlı bir fark tespit edilememiştir (p<0.05).

Etik Beyan

Çalışmanın yapılmasında Sakarya Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Kurulu tarafından 08/12/2022 tarih ve 197555 sayılı kararı ile etik açıdan bir sakınca olmadığı belirtilmiştir. Etik kurulu onayı ek dosyalara eklenmiştir.

Kaynakça

  • Adanır, O. (2000). Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı Üzerine Notlar ve Söyleşiler. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Altun, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi: Trabzon ili örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 2(1), 69-86.
  • Arslantürk, Z. (2004). Sosyal Bilimciler İçin Araştırma Metod ve Teknikleri. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Bakr, S. M. (2011). Attitudes of Egyptian teachers towards computers. Contemporary Educational Technology, 2(4), 308-318.
  • Bellar, W. R., Cho, K. J. & Diğerleri. (2018). The intersection of religion and Mobile technology. İçinde Mehdi Khosrow-Pour (Ed.), Encyclopedia of Information Science ve Technology, PA: IGI Global, 6161-6170.
  • Bush, T. (1995). Gender differences in self efficacy and attitudes toward computers. Journal of Educational Computing Research,12,147-158.
  • Castells, M., (2006), Enformasyon Çağı II: Ekonomi, Toplum ve Kültür-Kimliğin Gücü. (Çev: Ebru Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cradler, J., McNabb, M., Freeman, M. ve Burchett, R. (2002). How does technology influence student learning? Learning and Leading with Technology, 29(8), 46–56.
  • Demir, R. (2019). Sanal Gerçeklik Gözlüğüne Dayalı Din Öğretimine Yönelik Öğretmen Adaylarının Tutumu. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 847-861. https://doi.org/10.33206/mjss.498303
  • Doğan, B. (2018). Dindarların Dini Teknolojik Aletlerle Etkileşimi: Tekno-Dindar Pratikleri. (Yüksek Lisans Tezi). Mardin Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mardin.
  • Erdemir, N., Bakırcı, H. ve Eyduran E. (2009). Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknolojiyi Kullanabilme Özgüvenlerinin Tespiti. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3), 99-108. Erişim adresi: https://www.tused.org/index.php/tused/article/view/130/87
  • Galpin, V. C. & Sander, I. D. (2007). Perceptions of Computer Science at a South African University. Computers & Education, 49, 1330–1356.
  • Grieve, G. P. (2013). Digital religion, İçinde Heidi Campbell (Ed.), Digital Religion: Understanding Religious Practice in New Media Worlds. New York: Routledge, 104-118.
  • Gündüz Ş. ve Odabaşı F. (2004). Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 43-48
  • Haberli, M. (2019). Dijital Çağda Din ve Dindarlığın Dönüşümü. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 2 (2) , 307-315 . Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/mediad/issue/51460/648419?publisher=erciyes;
  • Helland, T., & Asbjornsen, A. (2000). Executive functions in dyslexia. Child Neuropsychology, 6, 37-48. http://dx.doi.org/10.1076/0929-7049(200003)6:1;1-B;FT037
  • Hoover, S. & Echchaibi, N. (2014). Media theory and the third Spaces of digital religion. The Center for Media, Religion, and Culture, Boulder, CO: University of Colorado, 1-35.
  • İrtem, E., ve Hastürk, H., G. (2021). STEM eğitimi için bir temellendirme: ortaokul öğrencilerinin bilim insanı ve mühendis algıları. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(3), 1327-1355.
  • Karasar, Ş. (2004). Eğitimde Yeni İletişim Teknolojileri - Internet Ve Sanal Yüksek Eğitim. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, Volume 3, Issue 4 (Article 16), 110-116
  • Köse, S. ve Gezer, K. (2006). Buldan (Denizli) İlçesi Lise Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumları. Denizli: Buldan Sempozyumu.
  • Loyd, B. H., Loyd, D. E. & Gressard, C. P. (1987). Gender and computer experience as factors in the computer attitudes of middle school students. Journal of Early Adolescence, 7(1), 13-19
  • Mıhladız, G., Duran, M. ve Yıldırım, M.Z. (2011). Investıgatıon of Primary School Students’ attıtudes towards technology. http://lsg.ucy.ac.cy/esera/e_book/base/ebook/strand7/ebookesera2011_MIHLADIZ-07.pdf adresinden 31.12.2012 tarihinde elde edildi .
  • Middlehurst, R. (1999). New realities for leadership and governance in higher education? Tertiary Education and Management, 5, 307-329
  • Ray, M. C., Sormunen, C. & Harris, T. M. (1999). Men's and women's attitudes toward computer technology: A comparison. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 17, 1-8
  • Sayım, F. (2019). Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Tez Yazım Yöntemleri. (3. Baskı.) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Torun, T. (2020, May 20-21). Dijital Dünya Vatandaşlığın, Tekno-Dindarlık Şeklinde İbadet Üzerine Etkisi [Bildiri sunumu]. 9th International Eurasian Conference on Language and Social Sciences (ECLSS 2020a), Semerkand, Özbekistan.
  • Törenli, N. (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı: Bilişim Teknolojileri Temelinde Haber Medyasının Yeniden Biçimlenişi. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Yalmancı, S. G., & Aydın, S. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 125-138. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/57170
  • Web, L. D., Metha, A., & Jordan, K.F. (1992). Foundations of American education. New York: Macmillan Publishing Company.
  • Whitley, B. (1997). Gender differences in computer related attitudes and behavior: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 13(1), 1–22.

Attitudes Of Students In Hafız Project Schools Towards Technology And Techno-Religiosity

Yıl 2024, , 106 - 120, 30.06.2024
https://doi.org/10.33817/muhakeme.1475739

Öz

The research aims to determine attitudes towards technology and images of techno-religiosity in the field of memorization education in secondary education; It was conducted to determine whether these attitudes differ according to program type, gender, grade level and location. In the data collection process, a general screening (survey) model was used to use secondary school students' attitudes towards technology. The study was conducted with a total of 271 students studying in memorization project schools in the 2022-2023 academic year. "Students' Attitude Scale (ÖTYT)" prepared by Yurdugül and Aşkar and "Techno-Religiosity Scale (TDS)" prepared by Torun were used as data collection tools. Research data were collected digitally and analyzed and interpreted in computer environment. In the analysis of the data, the Kolmogorov-Smirnov test was started to test the normality of the current situation. It was observed that the data of the normality test showed a normal distribution in terms of all analyses. In order to ensure that the distribution was normal, t-test was used for independent groups, and one-way analysis of variance was preferred to ensure that the distribution was more than two. As a result of the research, a significant difference was detected between the attitudes towards technology of those who were interested in the memorization project along with formal education and their grade levels and gender (p <.0.05). However, no significant difference could be detected in the behavior of variables independent of grade level and gender regarding techno-religiosity. (p<0.05). On the other hand, no significant difference could be detected in terms of technological attitude, techno-religiosity, location and program (p <0.05).

Kaynakça

  • Adanır, O. (2000). Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı Üzerine Notlar ve Söyleşiler. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Altun, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi: Trabzon ili örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 2(1), 69-86.
  • Arslantürk, Z. (2004). Sosyal Bilimciler İçin Araştırma Metod ve Teknikleri. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Bakr, S. M. (2011). Attitudes of Egyptian teachers towards computers. Contemporary Educational Technology, 2(4), 308-318.
  • Bellar, W. R., Cho, K. J. & Diğerleri. (2018). The intersection of religion and Mobile technology. İçinde Mehdi Khosrow-Pour (Ed.), Encyclopedia of Information Science ve Technology, PA: IGI Global, 6161-6170.
  • Bush, T. (1995). Gender differences in self efficacy and attitudes toward computers. Journal of Educational Computing Research,12,147-158.
  • Castells, M., (2006), Enformasyon Çağı II: Ekonomi, Toplum ve Kültür-Kimliğin Gücü. (Çev: Ebru Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cradler, J., McNabb, M., Freeman, M. ve Burchett, R. (2002). How does technology influence student learning? Learning and Leading with Technology, 29(8), 46–56.
  • Demir, R. (2019). Sanal Gerçeklik Gözlüğüne Dayalı Din Öğretimine Yönelik Öğretmen Adaylarının Tutumu. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 847-861. https://doi.org/10.33206/mjss.498303
  • Doğan, B. (2018). Dindarların Dini Teknolojik Aletlerle Etkileşimi: Tekno-Dindar Pratikleri. (Yüksek Lisans Tezi). Mardin Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mardin.
  • Erdemir, N., Bakırcı, H. ve Eyduran E. (2009). Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknolojiyi Kullanabilme Özgüvenlerinin Tespiti. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3), 99-108. Erişim adresi: https://www.tused.org/index.php/tused/article/view/130/87
  • Galpin, V. C. & Sander, I. D. (2007). Perceptions of Computer Science at a South African University. Computers & Education, 49, 1330–1356.
  • Grieve, G. P. (2013). Digital religion, İçinde Heidi Campbell (Ed.), Digital Religion: Understanding Religious Practice in New Media Worlds. New York: Routledge, 104-118.
  • Gündüz Ş. ve Odabaşı F. (2004). Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 43-48
  • Haberli, M. (2019). Dijital Çağda Din ve Dindarlığın Dönüşümü. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 2 (2) , 307-315 . Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/mediad/issue/51460/648419?publisher=erciyes;
  • Helland, T., & Asbjornsen, A. (2000). Executive functions in dyslexia. Child Neuropsychology, 6, 37-48. http://dx.doi.org/10.1076/0929-7049(200003)6:1;1-B;FT037
  • Hoover, S. & Echchaibi, N. (2014). Media theory and the third Spaces of digital religion. The Center for Media, Religion, and Culture, Boulder, CO: University of Colorado, 1-35.
  • İrtem, E., ve Hastürk, H., G. (2021). STEM eğitimi için bir temellendirme: ortaokul öğrencilerinin bilim insanı ve mühendis algıları. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(3), 1327-1355.
  • Karasar, Ş. (2004). Eğitimde Yeni İletişim Teknolojileri - Internet Ve Sanal Yüksek Eğitim. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, Volume 3, Issue 4 (Article 16), 110-116
  • Köse, S. ve Gezer, K. (2006). Buldan (Denizli) İlçesi Lise Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumları. Denizli: Buldan Sempozyumu.
  • Loyd, B. H., Loyd, D. E. & Gressard, C. P. (1987). Gender and computer experience as factors in the computer attitudes of middle school students. Journal of Early Adolescence, 7(1), 13-19
  • Mıhladız, G., Duran, M. ve Yıldırım, M.Z. (2011). Investıgatıon of Primary School Students’ attıtudes towards technology. http://lsg.ucy.ac.cy/esera/e_book/base/ebook/strand7/ebookesera2011_MIHLADIZ-07.pdf adresinden 31.12.2012 tarihinde elde edildi .
  • Middlehurst, R. (1999). New realities for leadership and governance in higher education? Tertiary Education and Management, 5, 307-329
  • Ray, M. C., Sormunen, C. & Harris, T. M. (1999). Men's and women's attitudes toward computer technology: A comparison. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 17, 1-8
  • Sayım, F. (2019). Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Tez Yazım Yöntemleri. (3. Baskı.) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Torun, T. (2020, May 20-21). Dijital Dünya Vatandaşlığın, Tekno-Dindarlık Şeklinde İbadet Üzerine Etkisi [Bildiri sunumu]. 9th International Eurasian Conference on Language and Social Sciences (ECLSS 2020a), Semerkand, Özbekistan.
  • Törenli, N. (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı: Bilişim Teknolojileri Temelinde Haber Medyasının Yeniden Biçimlenişi. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Yalmancı, S. G., & Aydın, S. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 125-138. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/57170
  • Web, L. D., Metha, A., & Jordan, K.F. (1992). Foundations of American education. New York: Macmillan Publishing Company.
  • Whitley, B. (1997). Gender differences in computer related attitudes and behavior: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 13(1), 1–22.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Sosyolojisi, Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Dikmen 0000-0002-9086-7251

Handan Akyiğit 0000-0002-7619-1638

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 30 Nisan 2024
Kabul Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Dikmen, İ., & Akyiğit, H. (2024). Hafızlık Proje Okullarındaki Öğrencilerin Teknolojiye ve Tekno-dindarlığa Yönelik Tutumları. Muhakeme Journal, 7(1), 106-120. https://doi.org/10.33817/muhakeme.1475739

13282     13284  13286132881328913290  13291   13293 13295