Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Aganıst Anatolıan Turkısh Hıstorıcal Thesıs Of Nurettin Topçu Orhan Türkdoğan’s Asıan Turkısh Hıstorıcal Thesıs

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 34 - 40, 30.06.2022
https://doi.org/10.33817/muhakeme.1124773

Öz

Social scientist in Turkey limited the begining of Turkish history with different periods. For example Anatolian group started Turkish history with the Islamization of Anatolia. On the other hand Turkish/Turanist group opposed this thesis and defended Central Asian Turkish thesis.
With this study the Turkish historical understandings of Nurettin Topçu who has conservative Anatolian opinion and Orhan Türkdoğan who is defined as a Turkish/Turanist group in Turkish sociologist will be examined. The purpose of this article is to compare Topçu’s and Türkdoğan’s historical understandings. This studying is a descreptive survey.
With the influence of the Anatolian group Topçu started the history of Turks with war of Malazgirt in 1071. For this process he gave importance to Turkish tribes coming from Central Asia, the Islam carried by the Turkish tribes to Anatolia and the agricultural technique in herited from Eti people of Anatolia.
Türkdoğan who has been influenced by Turkish/Turanist group opposed Topçu’s historical understandings. Türkdoğan defended the Asian historic thesis of Kemalizm. He began Turkish history with the Central Asia Turkish government.

Kaynakça

  • ARSLANTÜRK, Z. ve TAŞDELEN. M. (2008). Orhan Türkdoğan, Türkiye’de Sosyoloji (İsimler- Eserler) 2 (iç.), Editör: Çağatay Özdemir, Ankara: Phoenix Yayınevi, s.269-299.
  • KAÇMAZOĞLU, H. B. (2008). Nurettin Topçu, Türkiye’de Sosyoloji(İsimler-Eserler) 1(iç.), Derleyen: Çağatay Özdemir, Ankara: Phoenix Yayınevi, s.783-820.
  • ÖĞÜN, S. S. (1992). Türkiye’de Cemaatçi Milliyetçilik ve Nurettin Topçu, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TOPÇU, N. (2015). İradenin Davası Devlet ve Demokrasi, 6. Baskı, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TOPÇU, N. (2017a). Yarınki Türkiye, 14. Baskı, Mart 2017, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TOPÇU, N. (2017b). İslam ve İnsan-Mevlana ve Tasavvuf, 13. Baskı, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TOPÇU, N. (2017c). Büyük Fetih, 13. Baskı, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, O. (1996). Türk Tarihi’nin Sosyolojisi, Ankara: Hasret Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, O. (1999). Milli Kimliğin Yükselişi Niçin Milletleşme, 2. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, O. (2004). Osmanlı’dan Günümüze Türk Toplum Yapısı, 2. Baskı, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, O. (2005). Kemalist Sistem ve Sosyolojik Yapısı, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • TÜRKDOĞAN, O. (2005). Ulus-Devlet Düşünürü Ziya Gökalp, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.

Nurettin Topçu’nun Anadolucu Türk Tarih Anlayışı Karşısında Orhan Türkdoğan’ın Asyatik Türk Tarih Anlayışı

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 34 - 40, 30.06.2022
https://doi.org/10.33817/muhakeme.1124773

Öz

Nurettin Topçu, Türk tarihini Anadolu’nun İslamlaşmasıyla başlatmıştır. Bu oluşumu, 1) Orta Asya’da gelen Türk boyları, 2) Türk boylarının Anadolu’ya taşıdığı İslamiyet ve 3) Anadolu’nun Eti halkından miras aldığı tarım tekniği gibi üç sac ayağına oturtmuştur.
Topçu, tarih anlayışında İslam dinine ve Anadolu’yu Türkleştiren Türkmen boylarına önem vermiştir. Ona göre, Milletimizin Türkmen’i ve İslam’ı tanıması Anadolu’da mümkün olmuştur. Milletimiz için Türkmen el, İslamiyet ruhtur.
Orhan Türkdoğan, tarih anlayışında Türk tarihinin Anadolu ile sınırlandırılmasına karşı çıkmıştır. O, Ziya Gökalp, Yusuf Akçura gibi Turancı düşünürlerin etkisiyle Kemalizmin Asyatik tarih tezini savunmuştur. Türkdoğan, Türk tarihinin başlangıcı olarak Orta Asya Türk Devletlerini görmüştür.
Türkdoğan’a göre, Türk hükümdarlarının amacı, Türk soyundan olan ve Türkçe konuşan toplulukları bir devlet çatısı altında toplamaktır. Bunu ilk kez yapan Büyük Hun hükümdarı Mete’dir. Mete’nin bu girişiminden sonra, Türk soyundan gelen ve Türkçe konuşan topluluklar ikinci kez M.S. 8. yüzyılda Göktürk Devleti çatısı altında toplanmıştır.

Kaynakça

  • ARSLANTÜRK, Z. ve TAŞDELEN. M. (2008). Orhan Türkdoğan, Türkiye’de Sosyoloji (İsimler- Eserler) 2 (iç.), Editör: Çağatay Özdemir, Ankara: Phoenix Yayınevi, s.269-299.
  • KAÇMAZOĞLU, H. B. (2008). Nurettin Topçu, Türkiye’de Sosyoloji(İsimler-Eserler) 1(iç.), Derleyen: Çağatay Özdemir, Ankara: Phoenix Yayınevi, s.783-820.
  • ÖĞÜN, S. S. (1992). Türkiye’de Cemaatçi Milliyetçilik ve Nurettin Topçu, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TOPÇU, N. (2015). İradenin Davası Devlet ve Demokrasi, 6. Baskı, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TOPÇU, N. (2017a). Yarınki Türkiye, 14. Baskı, Mart 2017, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TOPÇU, N. (2017b). İslam ve İnsan-Mevlana ve Tasavvuf, 13. Baskı, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TOPÇU, N. (2017c). Büyük Fetih, 13. Baskı, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, O. (1996). Türk Tarihi’nin Sosyolojisi, Ankara: Hasret Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, O. (1999). Milli Kimliğin Yükselişi Niçin Milletleşme, 2. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, O. (2004). Osmanlı’dan Günümüze Türk Toplum Yapısı, 2. Baskı, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, O. (2005). Kemalist Sistem ve Sosyolojik Yapısı, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • TÜRKDOĞAN, O. (2005). Ulus-Devlet Düşünürü Ziya Gökalp, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Taşlı 0000-0001-5774-9205

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2022
Kabul Tarihi 23 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taşlı, H. (2022). Nurettin Topçu’nun Anadolucu Türk Tarih Anlayışı Karşısında Orhan Türkdoğan’ın Asyatik Türk Tarih Anlayışı. Muhakeme Journal, 5(1), 34-40. https://doi.org/10.33817/muhakeme.1124773

13282     13284  13286132881328913290  13291   13293 13295