Otomotiv endüstrisinde çift fazlı (Dual Phase - DP) çelik alaşımlarının kullanımı sürekli artmaktadır.
DP çelik sacların farklı türleri (örneğin DP600, DP760, DP1000) otomobil gövde parçaların üretiminde tercih edilmektedir. Bu şekilde, otomobilde ağırlık azaltılabilmekte ve araç yakıt ekonomisi
elde edilmektedir.
Bu çalışmada, otomotiv gövde sacı olarak kullanılan DP1000 malzemeden hazırlanmış numuneler
kullanılmıştır. Numuneler endüstriyel koşullarda, direnç nokta kaynağı (RSW) ve uzaktan lazer kaynağı (RLW) yöntemleri ile birleştirilmiş bağlantılarının çekme mukavemeti ve sertlik değişimleri
incelenmiştir. Çekme mukavemeti değişimlerinde kaynaksız parçaya göre kaynaklı parçalarda yaklaşık %30’luk bir mukavemet kaybı bulunmuştur. Ayrıca her iki kaynak yöntemi ile birleştirilerek
oluşturulan bağlantıların eksenel kuvvet altında Wöhler eğrileri oluşturulmuş ve değerlendirilmiştir.
Sonuç olarak, direnç nokta kaynaklı ve uzaktan lazer kaynaklı bağlantıların yaklaşık aynı yorulma
davranışı gösterdiği tespit edilmiştir.
DP1000 direnç nokta kaynağı (RSW) uzaktan lazer kaynağı (RLW) yorulma
Ford Otosan Sanayi A.Ş. , Tübitak-UME , Zwick-Avrasya Malzeme Test Sistemleri San. ve Tic. Ltd. Şirketi
Bu çalışmada, direnç nokta kaynağı ve uzaktan lazer kaynağı çalışmalarının yapılmasına izin veren ve katkı sağlayan Ford Otosan Sanayi A.Ş. yetkililerine; mekanik deneylerin yapılmasında Tübitak-UME yetkili ve çalışanlarına, yorulma deneylerinin yapılmasında yardım ve katkı sağlayan Zwick-Avrasya Malzeme Test Sistemleri San. ve Tic. Ltd. Şirketi yetkililerine ve çalışanlarına sonsuz teşekkürlerimizi sunarız.
The use of Dual Phase (DP) steel alloys in the automotive industry is consistently increasing. Various
DP type steel sheets (DP600, DP760, DP1000 i.e.) are preferred in the production of parts such as
automobile body material. In this way, automobile body weight can be reduced and vehicle fuel
economy can be obtained.
In this study, DP1000 samples, which are used as automotive body sheet material, were used.
Sample sheet couples were joined with resistance spot welding (RSW) method and remote laser
welding (RLW) method in industrial conditions. Tensile strength and hardness change of them were
investigated. In the tensile strength changes, a loss of strength of about 30% was found in the welded
parts compared to the non-welded part. Also, Wohler curve, under the axial forces for samples joints
of both welding method, were generated and evaluated. As a result, it was observed that resistance
spot and remote laser welded DP1000 steel sheets were approximately observed similarly in fatigue
strength properties.
DP1000 resistance spot welding (RSW) remote laser welding (RLW) fatigue
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | icindekiler-sunuş |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2016 |
Kabul Tarihi | 13 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 58 Sayı: 687 |
Derginin DergiPark'a aktarımı devam ettiğinden arşiv sayılarına https://www.mmo.org.tr/muhendismakina adresinden erişebilirsiniz.
ISSN : 1300-3402
E-ISSN : 2667-7520