BİR MOBİL SİLAH PLATFORMUNDA SÜSPANSİYON SİSTEMİNİN ATIŞ KALİTESİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Yıl 2024,
Sayı: 715, 341 - 359, 16.07.2024
Cem Onat
,
Berk Topçuoğlu
,
Umut Arda
,
Mustafa Aktemur
Öz
Bu çalışmada, üzerinde seri atış yapabilen bir silah taşıyan 6X6 silah platformunda süspansiyon sisteminin atış kalitesine etkisi incelenmiştir. Bu amaçla, gövdesine rijit olarak bağlanmış bir silah bulunan askeri aracın atış sırasında oluşan geri tepme kuvvetlerini de kapsayan dokuz serbestlik dereceli tam taşıt modeli kurulmuştur. Operasyon sırasında cephane ve yakıt tüketimine bağlı olarak aracın kütle değerinin ve ağırlık merkezinin yerinin değişmesi modelde hesaba katılmıştır. Farklı atış senaryolarında yapılan simülasyonlar ile birim zamanda yapılabilecek maksimum atış sayısı tespit edilmiştir.
Teşekkür
Bu çalışma Hitit Defence Endüstri A.Ş. desteğiyle yapılmıştır. Verdikleri destek sebebiyle ilgili Kuruluşa teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Demir C., (2003). Altı Tahrikli (6x6) Askeri Bir Aracın Silah Atış Pozisyonlarında ve Arazide Seyir Halinde Dinamik Durumunun İncelenmesi”, YTÜ, Doktora Tezi, İstanbul.
- Nguyen D. N. ve Nguyen T. A. (2023). The Dynamic Model and Control Algorithm for the Active Suspension System, Mathematical Problems in Engineering, 2023, Article ID 2889435, pp 1-9. https://doi.org/10.1155/2023/2889435
- Onat C., Kucukdemiral I. B., Sivrioglu S., ve Yuksek I. (2007). LPV Model Based Gain-Scheduling Controller for a Full Vehicle Active Suspension System, JVC/Journal of Vibration and Control, 13(11), pp. 1629–1666. https://doi.org/10.1177/1077546307078784
- Onat C., Kucukdemiral I. B., Sivrioglu S., Yuksek I., ve Cansever G. (2009). LPV gain-scheduling controller design for a nonlinear quarter-vehicle active suspension system, Transactions of the Institute of Measurement and Control, 31(1), pp. 71–95. https://doi.org/10.1177/0142331208090630
- Ozbek C., Ozguney O. C., Burkan R. ve Yagiz N. (2020). Design of a fuzzy robust-adaptive control law for active suspension systems, Sadhana - Academy Proceedings in Engineering Sciences, 45:194, pp. 1-16. https://doi.org/ 10.1007/s12046-020-01433-y
- Ping, X.B., Wang, P. ve Zhang J.F. (2018). A Multi-step Output Feedback Robust MPC Approach for LPV Systems with Bounded Parameter Changes and Disturbance. Int. J. Control Autom. Syst., 16, pp. 2157–2168. https://doi.org/10.1007/s12555-017-0630-0
- Yagiz N., (2004). Comparison and Evaluation of Different Control Strategies on A Full Vehicle Model with Passenger Seat Using Sliding Modes. International Journal of Vehicle Design, 34(2), pp. 168-182. https://doi.org/10.1504/IJVD.2004.003900