Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

STANDARDIZATION IN AI WEIWEI VE ANTONY GORMLEY’S CERAMIC INSTALLATIONS

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 1, 121 - 133, 27.06.2023

Öz

Installation can be defined as a form of exhibition where an object is evaluated and reproduced in conjunction with the space, especially in the 20th century. In installation, the artist reveals their work by incorporating the space into the artwork. When an artwork is displayed in a particular space, it becomes a part of that environment, in addition to its formal characteristics. Therefore, the artwork becomes a part of the space or, in other words, the space becomes an extension of the artwork. Particularly since the 20th century, installations have been seen in ceramic art as well. These installations are arrangements where multiple units are used to create a single work. These installations, where small and similar ceramic objects are displayed in a space, have been explained within the theme of standardization. The concept of standardization, which has been dealt with in various forms throughout art history, has been briefly touched upon with examples from different art disciplines, followed by explanations of Ai Wei Wei's "Sunflower Seeds" and Antony Gormley's "Field Series" ceramic installations based on this theme.

Kaynakça

  • Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (N. Ülner, M. Tüzel & E. Gen, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Avcı, M. (2018). Ai Weiwei’nin muhalif sanatı. II. Uluslararası Sanat Araştırmaları Sempozyumu. Adana.
  • Barbany, M. (2017). Asılı adam: Ai Weiwei’nin tutuklanışı (H. Barışcan, Çev.). Metis Yayınları.
  • Benjamin, W. (2012). Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı. Pasajlar (A. Cemal, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Boynukalın, A. R., & Doğan, N. (2020). Tektipleşen beden ve siborg sanat. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(3), 881-893.
  • Canbolat, A. (2017). Over thousands: Ai Weiwei and Antony Gormley in ceramic perspective. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences 4(11), 214-221.
  • De Oliveira, N., Oxley, N., Petry, M. (2003). Installation art in the new millennium. Thames and Hudson.
  • Eraldemir, B. (2010). Sanat hayata nasıl bakar? Antony Gormley’in eserleri üzerinden bir açıklama. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 115-131.
  • Hoffman, M. (2004). Bolero's industrious nature, ravel's romantic theme inspired by rhythms of a factory. Retrieved June 22, 2023, from https://www.npr.org/2004/07/15/3335230/boleros-industrious-nature
  • Kracauer, S., & Kılıç, O. (2011). Kitle süsü (O. Kılıç, Çev.). Metis Yayınları.
  • Kwon, M. (2004). One place after another: site-specific art and locational identitiy, MIT Press.
  • Tekin, O. (2016). Antony Gormley’e yakınlaşabilmek. İMÜ Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 2(1), 81-95.
  • https://sozluk.gov.tr/, Erişim tarihi 15.12.2022
  • https://www.antonygormley.com, 20.04. 2023
  • https://www.britannica.com/biography/Ai-Weiwei, Erişim tarihi 21.01.2023
  • https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/unilever-series/unilever-series-ai-weiwei-sunflower-seeds, Erişim tarihi 23.01.2023
  • https://www.eduartexperience.com/en/art-storry/magdalena-abakanowicz-the-pioneer-of-installation-art, Erişim tarihi 15.01.2023
  • https://www.eduartexperience.com/, Erişim tarihi 20.03.2023

Ai Weiwei ve Antony Gormley’in Seramik Enstalasyonlarında Tektipleşme

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 1, 121 - 133, 27.06.2023

Öz

Enstalasyon, özellikle 20. yüzyılda, nesnenin mekân ile bir arada değerlendirilip, yeniden üretildiği bir sergileme biçimi olarak tanımlanabilir. Enstalasyonda sanatçı, mekânı da esere dahil edecek bir biçimde eserini ortaya çıkartmaktadır. Bir sanat eseri belirli bir mekânda sergilendiğinde, kendi biçimsel özelliklerinin yanında, bulunduğu ortama da dahil olmuş olur. Dolayısıyla eser mekânın bir parçası olmaktadır veya başka bir deyişle, mekân eserin bir uzantısı olmaktadır. Özellikle 20.yy’dan itibaren seramik sanatında da enstalasyonlar görülmektedir. Bu enstalasyonlar çok sayıda birim kullanılarak, tek bir eserin oluşturulduğu düzenlemelerdir. Küçük ve birbirine benzeyen, çok sayıda seramik objenin bir mekân içerisinde sergilendiği bu enstalasyonlar, tektipleşme teması çerçevesinde açıklanmıştır. Sanat tarihi boyunca farklı biçimlerde ele alınan tektipleşme kavramına, farklı sanat disiplinlerinden örneklerle kısaca değinilmiş, sonrasında ise Ai Weiwei’nin “Ay Çekirdekleri” ve Antony Gormley’nin “Field Serisi” isimli seramik enstalasyonları bu tema üzerinden açıklanmıştır.

Kaynakça

  • Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (N. Ülner, M. Tüzel & E. Gen, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Avcı, M. (2018). Ai Weiwei’nin muhalif sanatı. II. Uluslararası Sanat Araştırmaları Sempozyumu. Adana.
  • Barbany, M. (2017). Asılı adam: Ai Weiwei’nin tutuklanışı (H. Barışcan, Çev.). Metis Yayınları.
  • Benjamin, W. (2012). Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı. Pasajlar (A. Cemal, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Boynukalın, A. R., & Doğan, N. (2020). Tektipleşen beden ve siborg sanat. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(3), 881-893.
  • Canbolat, A. (2017). Over thousands: Ai Weiwei and Antony Gormley in ceramic perspective. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences 4(11), 214-221.
  • De Oliveira, N., Oxley, N., Petry, M. (2003). Installation art in the new millennium. Thames and Hudson.
  • Eraldemir, B. (2010). Sanat hayata nasıl bakar? Antony Gormley’in eserleri üzerinden bir açıklama. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 115-131.
  • Hoffman, M. (2004). Bolero's industrious nature, ravel's romantic theme inspired by rhythms of a factory. Retrieved June 22, 2023, from https://www.npr.org/2004/07/15/3335230/boleros-industrious-nature
  • Kracauer, S., & Kılıç, O. (2011). Kitle süsü (O. Kılıç, Çev.). Metis Yayınları.
  • Kwon, M. (2004). One place after another: site-specific art and locational identitiy, MIT Press.
  • Tekin, O. (2016). Antony Gormley’e yakınlaşabilmek. İMÜ Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 2(1), 81-95.
  • https://sozluk.gov.tr/, Erişim tarihi 15.12.2022
  • https://www.antonygormley.com, 20.04. 2023
  • https://www.britannica.com/biography/Ai-Weiwei, Erişim tarihi 21.01.2023
  • https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/unilever-series/unilever-series-ai-weiwei-sunflower-seeds, Erişim tarihi 23.01.2023
  • https://www.eduartexperience.com/en/art-storry/magdalena-abakanowicz-the-pioneer-of-installation-art, Erişim tarihi 15.01.2023
  • https://www.eduartexperience.com/, Erişim tarihi 20.03.2023
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Seramik Tasarımı
Bölüm Derleme Makaleleri
Yazarlar

Sanver Özgüven 0000-0001-8566-8672

Leyla Arslan 0000-0002-4063-8709

Erken Görünüm Tarihi 26 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özgüven, S., & Arslan, L. (2023). Ai Weiwei ve Antony Gormley’in Seramik Enstalasyonlarında Tektipleşme. Marmara Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(1), 121-133.