In educational sciences literature, it is stated that students are positioned in a passive way against "legitimate knowledge". The aim of this study is to determine students’ strategies against the legitimate knowledge with "relationship with knowledge" concept which implies the relation knowledge and products of knowledge. The study is a case study in survey research model. The working group is composed of thirty people who studied and graduated from universities in Turkey. The interviewing form includes questions about students' personal information and used to understand their relation to the knowledge. In the study four themes have been identified such as "unquestioning the knowledge, strategies against the officially being informed, knowledge as capital and changing attitudes towards teachers and lessons. According to these students have established relation to the knowledge within their own social worlds. Students have demonstrated an acceptancing, objecting to accumulate knowledge, and selective manner towards legitimate knowledge of the curriculum.
Legitimate knowledge relation to the knowledge students’ strategies
Eğitim bilimleri alan yazınında öğrencinin "meşru bilgi" karşısında edilgen bir şekilde konumlandırıldığı belirtilmektedir. Bu çalışmanın amacı müfredatın meşru bilgisi karşısında öğrenci stratejilerini, bilgi ve bilgi ürünleri ile ilişkiyi ifade eden "bilgi ile ilişki" kavramı yardımı ile saptamaktır. Araştırma, tarama türünde bir örnek olay çalışmasıdır. Çalışma grubu Türkiye eğitim sisteminde okumuş ve üniversite mezunu otuz kişiden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak geliştirilen görüşme formu öğrencilerin kişisel bilgileri ve bilgi ile ilişkilerini anlamaya yönelik sorulardan oluşturulmuştur. Çalışmada "bilgi karşısında sorgusuz sualsiz, resmi bilgilenmeye karşı stratejiler, sermaye olarak bilgi ve öğretmene ve derse göre değişen tutum" olmak üzere dört tema saptanmıştır. Buna göre öğrenciler kendi toplumsal dünyaları çerçevesinde bilgi ile ilişki kurmuşlardır. Öğrenciler müfredatın meşru bilgisi karşısında kabul edici, bilgi biriktirici, reddedici ve seçici bir tavır sergilemişlerdir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2016 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |
ISSN: 1309-6087, e-ISSN: 2459-0711
Mukaddime is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).