Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GSM Operatör Markalarının Tüketici Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 1, 209 - 230, 30.05.2018
https://doi.org/10.19059/mukaddime.411249

Öz



Günümüz Bilgi Çağı’nda
en çok bilgiye sahip olup bunu en etkin kullanabilen insanlar, kurumlar,
ülkeler daha başarılı olmaktadır.  Bilgi
sahibi olmanın yanında bu bilgiyi kullanıp paylaşmak da hayati öneme sahiptir. Cep
telefonu bilgiyi anında paylaşma imkanı sağlayan ve hızla insanların hayatında
önemli yer edinen aygıtlardır. Cep telefonu kullanım oranındaki bu hızlı artış,
hizmet sağlayıcı olarak  GSM operatörleri
arasındaki rekabeti büyük ölçüde arttırmıştır. GSM operatörleri  de bu rekabet ortamından başarıyla
sıyrılabilmek için müşterilerini tatmin etmenin yolunu aramaktadır.  Bu araştırmada  cep telefonu kullanıcılarının GSM operatör
tercihleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda Diyarbakır’daki cep
telefonu kullanıcılarından 464 kişinin yüzyüze anket yöntemi çerçevesinde        GSM opertörleri hakkındaki algıları
ölçülmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler istatistik paket programı aracı
ile Frekans ve Ki-Kare testlerine  tabi
tutulmuştur. Demografik bulgular ile 
tercih edilen GSM operatörleri arasında anlamlı ilişkinin var olup
olmadığı araştırılmıştır. Anlamlı ilişki bulunan verilere ait çapraz tablolar
ayrıntılı olarak incelenmiştir. Buna göre; katılımcıların daha çok faturalı hat
kullandıkları ve aylık görüşme bedeli olarak 26 tl-42tl arası bir harcama
yaptıkları görülmüştür. Katılımcılar için “Her Yöne Tarifeler” in daha fazla
ilgi çektiği görülmüştür. Operatör tercihlerinde en etkili unsur olarak tarife
ücreti uygunluğunu gören katılımcılar, daha sonra sırasıyla
GSM Kalitesi ve Kampanyalar’ı önemsemektedirler.
Genç yaştakilerin operatör tercihinde öncelik kampanyayken, orta yaştakilerde
önceliğin GSM Kalitesi olduğu görülmüştür.




Kaynakça

  • Aaker, D. A. (2007). Marka Değeri Yönetimi. Mediacat Kitapları, İstanbul.
  • Aktepe C. , Baş M. (2008). Marka Bilgisi Sürecinde Marka Farkındalığı Ve Algılanan Kalite (Beklenti) İlişkisi Ve Gsm Sektörüne Yönelik Bir Analiz, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 / 1 . 81 – 96
  • Altuntaş B., Karaarslan M.H., Özdemir H. Ö. (2015) “Yerel Pazarlarda Tüketicilerin GSM Operatörlerini Algılamalarını Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma”Business & Management Studies: An International Journal, 3 (1), 39-55.
  • Atmaca E., Keskin M., (2014). GSM Operatörlerine Yönelik Müşteri Memnuniyet Araştırması” Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 18 (1) ,45-63.
  • Baran A., Taşkın E., (2017). Güven, İletişim Ve Empati Bağlamında İlişkisel Pazarlamanın Tüketici Temelli Marka Değerine Etkisi: Gsm Operatör Kullanıcıları Üzerinde Bir Uygulama, International Journal of Social Sciences and Education Research 3(2) , 361-378
  • Benned, P. D. (1988). Marketing, McGraw Hill Inc.
  • BTK Pazar Verileri Raporu (2018).
  • Büte, M (2011). Etik İklim, Örgütsel Güven ve Bireysel Performans Arasındaki İlişki, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(1), 171-192.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi İçin El Kitabı Pagem Akademi: İstanbul.
  • Çetin G. (2017). Kurumsal Aboneler Açısından Türkiye Mobil İletişim Piyasası” Uluslararası Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3(2), 125-130
  • Homburg C., A.Giering (2001). Personal Characteristics as moderators of the relationship between customer satisfaction and loyalty, Psychology & Marketing, 18(1), 43-66.
  • Karagöz Y., Çatı, K. ve Koçoğlu, C. M., (2009). Cep Telefonu ve Operatör Tercihinde Etkili Olabilecek Faktörlerin Demografik Özelliklere Bağlı Olarak İrdelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 7-24.
  • Kızgın Yıldıray (2008). Genç Gsm Abonelerinin Operatör Seçimlerini Etkileyen Değişkenlerin Konumlandırılması Üzerine Bir Alan Araştırması: Muğla Üniversitesi Öğrencileri Örneği, Yönetim ve Ekonomi Araştırmalar Dergisi, 6(10), 142-161.
  • Kotler , P., G.Armstrong (2008)., Principles of Marketing, 12th edition, Pearson Prentice Hall: New Jersey.
  • Kotler, P. (2006). B2B Brand Management, Springer: Berlin, Germany.
  • Lorcu, F. (2015). Örneklerle veri Analizi SPSS uygulamalı Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Meral A., Baş M. (2013). Türkiye’de Faaliyet Gösteren Gsm Operatörlerinin Hizmet Kalitesi Bakımından Karşılaştırılması Ve Uygulanan Rekabet Stratejileri, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 15 (2), 41-70.
  • O’Neill, J. W., Mattila, A. S. (2004). Hotel Branding Strategy: Its Relationship To Guest Satisfaction And Room Revenue. Journal Of Hospitality & Tourism Research, 28, 156-165. Türk M., Binbaşıoğlu H., Deste M.(2016). GSM Operatörlerinin Sunmuş Olduğu Gençlik Kampanyalarından Gençlerin Beklentilerine ve Memnuniyetlerine Yönelik Bir Araştırma, Eurasian Academy of Sciences Eurasian Business & Economics Journal, 2, 284-296.
  • Türkay, Ayşegül (2011). Satın Alma Davranışları Açısından Üniversite Öğrencileri Arasında Marka Bağımlılığının Önemi: Batı Akdeniz Üniversiteleri Üzerinde Bir Uygulama. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Ünlü S., Tolon M. (2012). Tutundurma Faaliyetlerinin Tüketici Satın Alma Davranışlarına Etkisinin Belirlenmesi: Türk Gsm Sektöründe Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2), 273-295.
  • Yaşa E., Bozyiğit S. (2012). “Y Kuşağı Tüketicilerinin Cep Telefonu ve GSM Operatörleri Tercihi: Mersin İlindeki Üniversite Öğrencilerinin Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Pilot Bir Araştırma” Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 29-46.
  • http://www.istatistikanaliz.com/orneklem_buyuklugunu_saptanmasi. asp. (E.T. 5.2.2018)
  • http://www.saylor.org/books/(https://www.saylor.org/site/wpcontent/uploads/2013/02/Stokes_16.pdf) (E.T. 10.3.2018)
  • https://www.btk.gov.tr/File/?path=ROOT%2f1%2fDocuments%2fSayfalar%2fPazar_Verileri%2f2017-Q3.pdf (E.T. 3.3.2018)
  • http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?alt_id=1062 (E.T. 1.3.2018)
  • http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1590 (E.T. 2.3.2018)
  • http://www.istatistikanaliz.com/orneklem_buyuklugunu_saptanmasi. asp. (E.T. 6.3.2018)
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil İbrahim Şengün

Nurettin Menteş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2018
Gönderilme Tarihi 30 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şengün, H. İ., & Menteş, N. (2018). GSM Operatör Markalarının Tüketici Açısından Değerlendirilmesi. Mukaddime, 9(1), 209-230. https://doi.org/10.19059/mukaddime.411249