Siyasal teorinin devleti toplumsal olandan farklılaşmış bir mefhum olarak ele almasına
karşın, siyasal antropoloji devleti olgusal-ilişkisel bağlamda ele almayı önerir. Devlet,
toplumsal olandan özerkleşmiş bir siyasal farklılaşma göstergesi olarak değil, toplumsal
olanı inşa eden unsurların siyasal temsili olarak kurulur. Siyasal antropoloji, devleti,
toplumsal-kültürel yapıyı örgütleyen asabiyyenin bir devamı ve tamamlayıcısı olarak
kavramayı önerir. Osmanlı’nın kuruluşu meselesi, siyasal antropolojik açıdan ele
alındığında, Osmanlı’nın devletleşmesini mümkün kılan kimi devlet-öncesi bağlamların
etkisi fark edilmektedir. Bu makale, Osmanlı’nın kuruluşunu siyasal antropoloji
perspektifi üzerinden ele alırken, devletleşmenin imkânını sağlayan devlet-öncesi
toplumsallığın tartışmanın merkezine alınması gerektiğini iddia etmektedir. Buna göre,
Osmanlı’nın devletleşmesinde etkisi olan devlet-öncesi bağlamlar olarak asabiyye ve
Gaza ideolojisi seçilmiştir. Her iki olgu da, devletleşmeye imkân sağlayan toplumsal
irade ve enerjinin siyasal bir forma dönüşmesini ifade etmekte, böylece siyasal ve
toplumsal olan arasındaki sürekliliği işaret etmektedirler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 42 Sayı: 4 |