Zorunlu göç, ona maruz kalan tüm gruplar için maddi ve manevi olumsuz sonuçları
olan travmatik bir süreçtir. Kadınlar, yaşlılar, çocuklar gibi kırılgan konumda olanlar
içinse çok daha ağır sonuçlar doğurabilmektedir. Özellikle de yaşları nedeniyle
algılama düzeyleri ve savunmasız konumları dikkate alındığında yerinden edilmeye
maruz kalmanın çocuklar açısından nasıl sonuçlar yaratabileceği öngörülebilir.
Çocuklar, bilmedikleri, anlamadıkları ve hiçbir etkilerinin olmadığı nedenler yüzünden
çıkan savaşlara, çatışmalara maruz kalmakta ve bu sürecin en kırılgan kesimi olarak
yaşanan süreçten çok daha ağır etkilenmektedirler. Bu nedenle zorunlu göçün
sonuçlarına çocuklar açısından bakılması çocukların ve toplumun sağlığı açısından
gerekli ve önemlidir. Ancak, zorunlu göç üzerine yapılmış çalışmalar arasında zorunlu
göçün, yerinden olmanın ve yerinden edilmenin sonuçlarına çocuklar açısından bakan
az çalışma bulunmaktadır. Bu amaçla çalışmada göç, zorunlu iç göç, yerinden edilme
literatüründen yola çıkılarak göç çalışmalarında daha az ele alınan bir konu olarak
yerinden edilmiş çocukların görünür kılınmasına aracılık edilecektir.
Çalışmada, ağırlıklı olarak Kürt nüfusunun yaşadığı Diyarbakır’ın Sur ilçesinde 2015 yılı
sonlarında başlayan askeri operasyonlar ve çatışmalar nedeniyle yaşanan yerinden
edilmenin sonuçlarına çocuklar açısından bakılmıştır. Bölgede yaşayan sivil Kürtler
2015 yılı sonlarına doğru önce silahlı çatışmalar ortasında kalmış, çatışma bitiminde de
altyapı ve binaların büyük ölçüde yıkılmasıyla, zorunlu göçe maruz kalmışlardır.
Çalışma kapsamında 6-11 ve 12-18 yaş aralıklarındaki yerinden edilmiş Sur’lu çocuklarla
görüşmeler yapılmış, çocukların anlatımlarıyla, çocukların bakış açısıyla yerinden
edilmenin sonuçları ortaya konulmuştur. Çocukların anlatımlarından çıkarılan beş
temel gösterge, kendi ülkelerinde olsalar bile bu çocukların çatışmalar ve zorla
yerinden edilmenin sonuçlarını birer mülteci gibi yaşadıklarını ortaya koymuştur.
Diyarbakır-Sur Kürt çocuklar çatışma zorla yerinden edilme mülteci olmak
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale / Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 43 Sayı: 3 |