BibTex RIS Kaynak Göster

MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ

Yıl 2014, Sayı: 33, 1 - 14, 01.12.2014

Öz

Duygusal zeka kavramı, kişinin hem kendi hem diğer kişilerinin duygularını anlayabilme, ayırdedebilme becerisi ve bu bilgiyi karar vermede kullanabilme becerisini içeren bir tür sosyal zeka türü olarak tanımlanmaktadır. Hastalarla olan iletişimde duyguları anlama ve yönetme becerisinin önemli olduğu düşünüldüğünde hekimlerden duygusal zekalarının yüksek olması beklenmektedir. Hekimlerin duygusal zekaları, tedavi önerilerine karşı hastaların tercihleri ve düşüncelerini anlama ve dolayısıyla tedaviye uyumu artırabilmektedir. Bu çalışmada Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi dönem I, dönem II ve dönem III öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada iki bölümden oluşan anket formu kullanılmıştır. 1. Kişisel Bilgi Formu (Literatür ışığında araştırmacılar tarafından oluşturulmuştur). 2. Bar-On Duygusal Zeka Ölçeği Verilerin değerlendirilmesi SPSS 20.0 paket programında tanımlayıcı istatistikler, student t test, ANOVA ve korelasyon testleri kullanılarak yapılmıştır. Duygusal zeka ölçeği alt boyutlarının kendi aralarında korelasyonuna bakıldığında, tüm boyutlarda anlamlı ilişki olmakla birlikte genel ruh haliyle kişisel beceri arasında kuvvetli bir ilişki saptanmıştır.

Kaynakça

  • 1. Acar F.T., (2001). Duygusal Zekâ Yeteneklerinin Göreve Yönelik ve İnsana yönelik Liderlik Davranışları ile İlişkisi: Banka Şube Müdürleri Üzerine Bir Alan Araştırması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme ve Personel Yönetim- Organizasyon Doktora Programı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • 2. Acar F.,8 (2002). Duygusal Zekâ ve Liderlik. Erciyes Üniversitesi Kayseri Meslek Yüksek Okulu Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 53-68.
  • 3. Amundson SJ. (2005). The impact of relational norms on the effectiveness of health and human service teams. Health Care Manage, 24, 216-24.
  • 4. Arora S., Ashrafian H., Davis R., ve diğerleri. (2010) Emotional Intelligence in Medicine: a Systematic review through the context of the ACGME competencies. Medical Education; 44: 749-764.
  • 5. Austin, E. J.; Saklofske D. H. ve Egan, V. (2005). Personality, well-being and health correlates of traIt emotional intelligence. PersonaUty and lndividual Differences, 38, 547-558.
  • 6. Avşar, G., Kaşıkcı, M. (2009). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeyi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(1), 1-6.
  • 7. Baba E. (2010). Evli Çiftlerin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle evlilik Uyumlarının Karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • 8. Bender M.T. (2006). Resim iş eğitimi öğrencilerinde duygusal zekâ ve yaratıcılık ilişkileri. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • 9. Carol L. E., (2000) Use of ‘‘Emotional Intelligence’’ as One Measure of Medical School Applicants’ Noncognitive Characteristics Commentary, Academic Medicine, 74(5), 445-46.
  • 10. Çakar U., 2002, Duygusal Zekâ nın Dönüşümcü Liderlik Davranışı Üzerindeki Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme AD Yüksek Lisans Tezi.
  • 11. Çakar U., Arbak Y., (2004). Modern Yaklaşımlar Işığında Duygu-Zekâ İlişkisi Ve Duygusal Zekâ , Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 6(3), 23-48.
  • 12. Deniz, M. E. ve Yilmaz, E. (2004). Üniversite ögrencilerinin duygusal zekâ yetenekleri ve yasam doyumlari arasindaki iliski. XIII. Ulusal Egitim Bilimleri Kurultayi. Malatya: Inönü Üniversitesi.
  • 13. Deniz, M. E. ve Yilmaz, E. (2006). Üniversite Öğrencilerinde Duygusal Zekâ ve Stresle Başa Çıkma Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Türk Psikolojik Danisma ve Rehberlik Dergisi, Sayi : 25(III), 17-26.
  • 14. Doğan S., Şahin F. (2007). Duygusal Zekâ : Tarihsel Gelişimi Ve Örgütler İçin Önemine Kavramsal Bir Bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 1(16), 231-252.
  • 15. Gürşimşek, I., Vural D., Demirsöz, E. (2008). Öğretmen adaylarının duygusal zekâ ları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(16). 1-11.
  • 16. Köksal, A. (2007). Üstün zekâ lı çocuklarda duygusal zekâ yı geliştirmeye dönük program geliştirme çalışması. Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 17. McCallin A, Bamford A., (2007). Interdisciplinary teamwork: is the influence of emotional intelligence fully appreciated?. J Nurs Manag;15, 386-91.
  • 18. Palmer, B.; Donaidson, C. ve Stough, C. (2002). Emotional intelligence and life satisfaction. PersonaUty and lndividual Differences, 33, 1091-1100.
  • 19. Sandra E Carr (2009). Emotional intelligence in medical students: does it correlate with selection measures? Medical Education, 43: 1069–1077.
  • 20. Senel B, Senel M, Gümüştek G, (2013). Kamu Sektöründe Çalışanların Duygusal Zekâ larının Tükenmişliklerine Etkisi Akademik Bakış Dergisi Sayı, 34, 1-19.
  • 21. Ünsar,S., Fındık,Y., Sadırlı,K., ve diğerleri (2006). Edirne Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri. Bilim Eğitim Ve Düşünce Dergisi, 9(1).
  • 22. Zeidner, Moshe M, Gerald R., Richard D., (2009). What We Know About Emotional Intelligence: How It Affects Learning, Work, Relationships and Our Mental Health. MIT Press,

Emotional Intellıgence Levels of Muğla Sıtkı Koçman Üniversity Medical Students

Yıl 2014, Sayı: 33, 1 - 14, 01.12.2014

Öz

Emotional intelligence concept is defined as a kind of social intelligence consisting ofone’s capacity of understanding self and other people’s emotions, to discriminateemotions and to use this knowledge for decision making. Considering the importance ofhaving the ability to read and manage emotions, greater emotional intelligence andempathy levels are expected from physicians. The emotional intelligence of physicianscould raise the treatment compliance by understanding patients thoughts and choices.This study aimed to investigate levels of emotional intelligence in Muğla Sıtkı KoçmanUniversity first, second and third year medical students.In this study, two different questionnaires are used. Personal Information Form and BarOnEmotional Quotient Inventory. A positive correlation is found between subscales ofEmotional Quotient Inventory (Intrapersonal skills, interpersonal skills, adaptability,stress management and general mood) each other. A powerful correlation betweenintrapersonal skills and general mood.

Kaynakça

  • 1. Acar F.T., (2001). Duygusal Zekâ Yeteneklerinin Göreve Yönelik ve İnsana yönelik Liderlik Davranışları ile İlişkisi: Banka Şube Müdürleri Üzerine Bir Alan Araştırması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme ve Personel Yönetim- Organizasyon Doktora Programı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • 2. Acar F.,8 (2002). Duygusal Zekâ ve Liderlik. Erciyes Üniversitesi Kayseri Meslek Yüksek Okulu Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 53-68.
  • 3. Amundson SJ. (2005). The impact of relational norms on the effectiveness of health and human service teams. Health Care Manage, 24, 216-24.
  • 4. Arora S., Ashrafian H., Davis R., ve diğerleri. (2010) Emotional Intelligence in Medicine: a Systematic review through the context of the ACGME competencies. Medical Education; 44: 749-764.
  • 5. Austin, E. J.; Saklofske D. H. ve Egan, V. (2005). Personality, well-being and health correlates of traIt emotional intelligence. PersonaUty and lndividual Differences, 38, 547-558.
  • 6. Avşar, G., Kaşıkcı, M. (2009). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zekâ düzeyi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(1), 1-6.
  • 7. Baba E. (2010). Evli Çiftlerin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle evlilik Uyumlarının Karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • 8. Bender M.T. (2006). Resim iş eğitimi öğrencilerinde duygusal zekâ ve yaratıcılık ilişkileri. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • 9. Carol L. E., (2000) Use of ‘‘Emotional Intelligence’’ as One Measure of Medical School Applicants’ Noncognitive Characteristics Commentary, Academic Medicine, 74(5), 445-46.
  • 10. Çakar U., 2002, Duygusal Zekâ nın Dönüşümcü Liderlik Davranışı Üzerindeki Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme AD Yüksek Lisans Tezi.
  • 11. Çakar U., Arbak Y., (2004). Modern Yaklaşımlar Işığında Duygu-Zekâ İlişkisi Ve Duygusal Zekâ , Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 6(3), 23-48.
  • 12. Deniz, M. E. ve Yilmaz, E. (2004). Üniversite ögrencilerinin duygusal zekâ yetenekleri ve yasam doyumlari arasindaki iliski. XIII. Ulusal Egitim Bilimleri Kurultayi. Malatya: Inönü Üniversitesi.
  • 13. Deniz, M. E. ve Yilmaz, E. (2006). Üniversite Öğrencilerinde Duygusal Zekâ ve Stresle Başa Çıkma Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Türk Psikolojik Danisma ve Rehberlik Dergisi, Sayi : 25(III), 17-26.
  • 14. Doğan S., Şahin F. (2007). Duygusal Zekâ : Tarihsel Gelişimi Ve Örgütler İçin Önemine Kavramsal Bir Bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 1(16), 231-252.
  • 15. Gürşimşek, I., Vural D., Demirsöz, E. (2008). Öğretmen adaylarının duygusal zekâ ları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(16). 1-11.
  • 16. Köksal, A. (2007). Üstün zekâ lı çocuklarda duygusal zekâ yı geliştirmeye dönük program geliştirme çalışması. Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 17. McCallin A, Bamford A., (2007). Interdisciplinary teamwork: is the influence of emotional intelligence fully appreciated?. J Nurs Manag;15, 386-91.
  • 18. Palmer, B.; Donaidson, C. ve Stough, C. (2002). Emotional intelligence and life satisfaction. PersonaUty and lndividual Differences, 33, 1091-1100.
  • 19. Sandra E Carr (2009). Emotional intelligence in medical students: does it correlate with selection measures? Medical Education, 43: 1069–1077.
  • 20. Senel B, Senel M, Gümüştek G, (2013). Kamu Sektöründe Çalışanların Duygusal Zekâ larının Tükenmişliklerine Etkisi Akademik Bakış Dergisi Sayı, 34, 1-19.
  • 21. Ünsar,S., Fındık,Y., Sadırlı,K., ve diğerleri (2006). Edirne Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri. Bilim Eğitim Ve Düşünce Dergisi, 9(1).
  • 22. Zeidner, Moshe M, Gerald R., Richard D., (2009). What We Know About Emotional Intelligence: How It Affects Learning, Work, Relationships and Our Mental Health. MIT Press,
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA52KH34RS
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Neşe Yeniçeri Bu kişi benim

Samet Güleç Bu kişi benim

Ayşe Seydaoğulları Bu kişi benim

Ece Yıldız Bu kişi benim

Ercan Baldemir Bu kişi benim

Selmin Çaylak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Yeniçeri, E. N., Güleç, S., Seydaoğulları, A., Yıldız, E., vd. (2014). MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(33), 1-14.
AMA Yeniçeri EN, Güleç S, Seydaoğulları A, Yıldız E, Baldemir E, Çaylak S. MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ. İLKE. Aralık 2014;(33):1-14.
Chicago Yeniçeri, Emine Neşe, Samet Güleç, Ayşe Seydaoğulları, Ece Yıldız, Ercan Baldemir, ve Selmin Çaylak. “MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 33 (Aralık 2014): 1-14.
EndNote Yeniçeri EN, Güleç S, Seydaoğulları A, Yıldız E, Baldemir E, Çaylak S (01 Aralık 2014) MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 33 1–14.
IEEE E. N. Yeniçeri, S. Güleç, A. Seydaoğulları, E. Yıldız, E. Baldemir, ve S. Çaylak, “MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ”, İLKE, sy. 33, ss. 1–14, Aralık 2014.
ISNAD Yeniçeri, Emine Neşe vd. “MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 33 (Aralık 2014), 1-14.
JAMA Yeniçeri EN, Güleç S, Seydaoğulları A, Yıldız E, Baldemir E, Çaylak S. MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ. İLKE. 2014;:1–14.
MLA Yeniçeri, Emine Neşe vd. “MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ”. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 33, 2014, ss. 1-14.
Vancouver Yeniçeri EN, Güleç S, Seydaoğulları A, Yıldız E, Baldemir E, Çaylak S. MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİ. İLKE. 2014(33):1-14.