This study has been performed to determine the trait anxiety and future occupational anxiety levels of the 5th and 6th year medical students at Pamukkale University and their contributing factors. 101 students participated in this cross-sectional study. Data were collected in October 2012 by questionnaire, consisting of socio-demographic data, 17 questions about occupational anxiety and 20 questions of the Trait Anxiety Inventory II. Trait anxiety levels of students (42.5 ± 9.1) and occupational anxiety levels (37.9 ± 10.1) were found to be moderate. Female students (40.6 ± 5.1) were found to be more anxious about their profession than male students (35.4 ± 10.5) (p = 0.010) were. Students were most concerned about succeeding in the medical specialization exam in medicine, not being a specialist doctor, being uncertain about the place of work and coping with emergency unit patients. Both trait anxiety and occupational anxiety were prevalent among the 5th and 6th graders at the Faculty of Medicine, Pamukkale University. It is necessary to establish and ensure the use of psychological counseling and support units in the campus.
Özet Bu çalışma Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin sürekli kaygı ve mesleki kaygı düzeyleri ve bunları etkileyen etkenlerin saptanması amacıyla yapılmıştır. Kesitsel tipteki bu çalışmaya 101 öğrenci katılmıştır. Veriler, sosyo-demografik sorular, 17 soruluk mesleki kaygı anketi ve 20 soruluk Sürekli Kaygı Ölçeği 2 sorularından oluşan bir anket formu kullanılarak Ekim 2012 tarihinde toplanmıştır. Öğrencilerin sürekli kaygı düzeyinin (42.5 ± 9.1) ve mesleki kaygı düzeyinin (37.9 ± 10.1) orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Kız öğrencilerin (40.6 ± 5.1) erkek öğrencilere (35.4 ± 10.5) göre meslekleri ile ilgili daha fazla kaygı duydukları saptanmıştır (p=0.010). Öğrencilerin en çok, tıpta uzmanlık sınavını kazanamama, uzman doktor olamama, çalışma yeri ile ilgili belirsizlik ve acil hastayla baş etme konularında kaygıları olduğu bulunmuştur. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencileri arasında hem sürekli kaygı ve hem de mesleki kaygı yaygındır. Bu konuda, kampüste psikolojik danışmanlık ve destek birimlerinin oluşturulması ve kullanımının sağlanması gerekmektedir.
Diğer ID | JA69RD62YD |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 3 |