Çeviri
BibTex RIS Kaynak Göster

Molla Câmî ve İbn-i Arabî’ye Göre İnsân-ı Kâmil

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 122 - 140, 30.08.2021

Öz

Bu makale Molla Câmî’nin tasavvufî görüşlerini İbn-i Arabî’nin insân-ı kâmil hakkındaki
düşüncelerine dayanarak açıklamayı amaçlamaktadır. İnsân-ı kâmil Allah’tan gelen feyzin
insanlara ulaşmasında vasıta konumundadır. Bu sebeple insân-ı kâmilin özelliklerini
tanımanın ve yine bu makama ulaşmaya çalışmanın önemi büyüktür. “İnsân” İbn-i
Arabî’nin düşüncesinin temel taşlarını oluşturan konulardan biridir. Tasavvufî
düşüncelerinde İbn-i Arabî takipçilerinden biri olan Molla Câmî de antropolojiye ve insânı kâmile dikkate değer bir yönelimde bulunmuş ve bu konuda çok fazla söz söylemiştir.
İnsân-ı kâmil Molla Câmî ve İbn-i Arabî’ye göre halîfetullâhtır. İnsân-ı kâmil yaratılışın
asıl gayesidir ve varlık âlemi onun için yaratılmıştır. Onlara göre insân-ı kâmil “fenâfillâh”
makamında olup Allah’ın bütün esma ve sıfatlarına mazhar olmuştur. İnsân-ı kâmil Allah
ve yaratılmışlar arasında bir vasıtadır. Feyz-i vücûd bu vasıta sayesinde bütün varlıklara
ulaşır.
Bu çalışmada “kemâl” kelimesinin anlamı doğrultusunda ekollerin insân-ı kâmil
hakkındaki görüşleri ele alınacaktır. Daha sonra ekollerin bu konudaki görüşleri Molla
Câmi ve İbn-i Arabî’nin görüşleri ve yine Kur’ân ayetleri ile mukayese edilecektir. Böylece
“insân-ı kâmilin varlıktaki yeri” konusu genel bir bakış açısı ile ortaya konulmaya
çalışılacaktır. [Yazar]

Kaynakça

  • Kur’ân-ı Kerîm. Abdu’l-Muhammed Âyetî Meali. Tahran: Surûş, , 1374.
  • Aclûnî-î Cerrâhî, İsmâil b. Muhammed. Keşfu’l-hafâ ve Müzeyyilu’l-elbâs. 3. Baskı. Beyrut: Dâru İhyâi’t-turâsi’larabî, 1351 kamerî.
  • Âştiyânî, Seyyid Celaleddin. Şerh-i Mukaddime-i Kayserî ber Fusûsu’l-hikem. Kum: Defter-i Teblîgât-i İslâmî Havze-i İlmiyye-i Kum, 1380.
  • [Bayır, Elif. İnsan-ı Kâmil Anlayışının Metafizik Boyutu. Elazığ: Fırat Üniversitesi SBE, Yüksek Lisans Tezi, 2007.]
  • [Ekberî, Muhammed Rıza, Âlem-i Zerr: Âğâz-ı Şigeft-engîzî-yi Zindegî-yi İnsân, Mescid-i Mukaddes-i Cemkerân, 1387,]
  • Fâdılî, Kâdir, Endîşe-i Attâr. Tahran: Talâye, 1374.
  • İbrahîmiyân, Seyyid Hüseyin. İnsan Şinasî (İslâm, Egzistansiyalizm, Ümanizm). Tahran: Defter-i Neşr-i Meârif, 1381.
  • İbn-i Arabî, Muhyiddin. Tercüme-i Resâil-i İbn-i Arabî. Tashîh-i Necîb Mâyil Herevî. Tahran: Mevlâ, 1367.
  • İbn-i Arabî, Muhyiddin. Ferheng-i Istılâhât-i İrfânî. Tercüme ve Tedvîn Haydar Şucâî ve Kasım Mîr Âhûrî, Tahran: Câmî, 1376.
  • İbn-i Arabî, Muhyiddin. Tercüme-i Futûhât-ı Mekkiye. Bab-ı 5-34, Tercüme ve Ta’lîk Muhammed Hâcevî, Tahran: Mevlâ, 1381.
  • Behârî, Şehriyâr. İnsân Şinâsî-i Nazarî. 6. Baskı. Tahran: Dersâ, 1372.
  • Câmî, Nûreddin Abdurrahman b. Ahmed. Dîvân-ı Kâmil-i Câmî. Vîrâste-i Hâşim Rızâ. Tahran: Pîrûz, t.y.
  • Câmî, Nûreddin Abdurrahman b. Ahmed. Levâmi’ ve Levâyıh. Tahran: Ferheng-i İran Zemîn, 1360.
  • Câmî, Nûreddin Abdurrahman b. Ahmed. Mesnevî-i Heft Evreng. Tashîh Agâ Murtazâ Muderris-i Gîlânî. 3. Baskı. Tahran: Sa’dî, 1361.
  • Câmî, Nûreddin Abdurrahman b. Ahmed. Nakdi’n-nusûs fî Şerh-i Nakşi’n-nusûs. Mukaddime ve Tashîh William Chittick. 2. Baskı. Tahran: Müessese-i Pejûheşî-yi Hikmet ve Felsefe-i İran, 1381.
  • Cîlânî, Seyyid Abdulkerîm b. İbrahîm. İnsân-ı Kâmil fî Ma’rifeti’l-evâhir-i ve’l-evâili. İki cild tek ciltte. Mısır: y.y., 1304 h. kamerî.
  • Cihângîrî, Muhsin. Muhyiddin İbn-i Arabî. 4. Baskı. Tahran: Danışgâh-i Tahran, 1375.
  • Dehhudâ, Ali Ekber. Emsâl ve Hikem. c. 4. 11. Baskı. Tahran: Emîr Kebîr, 1379.
  • Kayserî, Dâvûd. Şerh-i Fusûsi’l-hikem. c. 2. Tahkîk Hasanzâde-i Âmilî. Kum: Bûstân-ı Ketâb, 1382.
  • Kâşifî, Muhammed Rezâ. İmâm Şinâsî. Kum: Defter-i Neşr-i Meârif, 1385.
  • Kâkûyî, Kevkeb-i A’zam. Nuhustîn Tecellî. Tahran: Nahl Dâniş, 1378.
  • Kebîr, Yahyâ. İnsân Şinâsî (İnsân-ı Kâmil) der Mekteb-i Felsefî-İrfânî Sâyinüddin ibn Turke. Tahran: Matbûât-ı Dînî, 1384.
  • Kerîmîyân, Ali. Üsve-i Hasene. Kum: Rûh, 1380.
  • Muhammediyân, Abbas. Hakîm-i Âşık. Sebzvâr: Dânışgâh-ı Terbiyet-i Muallim Sebzvâr, 1381.
  • Muhammediyân, Abbas. Sîmâ-yı İnsân der Mesnevî. Sebzâvâr: Dânışgâh-ı Terbiyet-i Muallim Sebzvâr ve Müessese-i Ferhengî-Hünerî İntizâr, 1386.
  • Mahmûd el-Garrâb, Mahmûd. İnsân-ı Kâmil. Tercüme-i Gul Baba Saîdî. Tahran: Câmî, 1386.
  • Mutahharî, Murtaza. İnsân-ı Kâmil. Vîrâset-i Sevvum. 29. Baskı. Kum. Sadrâ, 1382.
  • Nesefî, Azîzüddin. İnsân-ı Kâmil. Vîrâset-i Duvvum. Tashîh ve Mukaddime Mâjirân Mule. 4. Baskı. Tahran: Ketâbhâne-i Tuhûrî, 1377.
  • Nasrî, Abdullah. Felsefe-i Hilkat-i İnsân. Tahran: Kânûn-i Endîşe-i Cevân, 1378.
  • Nicholson, Reynold. Tasavvuf-i İslâmî ve Râbıta-i İnsân ve Hudâ. Tercüme-i Muhammed rezâ Şefîî Kedkenî. Tahran: Tûs, 1358.
  • Rahîmiyân, Saîd. Mebânî-i İrfân-ı Nazarî. Tahran: Semt, 1383.
  • Recebî, Mahmud. İnsân Şinâsî. Kum: Müessese-i Âmûzîşî ve Pejûheşî İmâm Humeynî, 1379.
  • Sâdıkî, Erzgânî – Emîn, Muhammed. İnsân-ı Kâmil ez Nigâh-ı İmâm Humeynî ve Ârifân-i Müselmân. Kum: Bûstân-ı Ketâb-i Kûm, 1382.
  • [Seccâdî İsfehânî, Seyyid Cafer. Ferheng-i Lügât ve Istılâhât u Ta’bîrât-ı İrfânî. Tahran: İntişârât-ı Tuhûrî, 1380.]
  • [Shaki, Mansour. “GAYŌMART”. Encyclopædia Iranica, Vol. X, Fasc. 3, pp. 345-47: erişim adresi: http://www.iranicaonline.org/articles/gayomart- (accessed on 5 August 2021).]
  • Şebüsterî, Mahmud. Mecmûa-i Asâr-i Şeyh Mahmud Şebüsterî. Be ihtimâm-i Samed Muvahhid. 2. Baskı. Tahran: Kitâbhane-i Tahûrî, 1371.
  • [Uludağ, Süleyman. “Devir”. DİA. c. 9/231-232. İstanbul. 1994,]
  • Uludağ, Süleyman. İbn-i Arabî. Tercüme-i Dâvûd Vefâî. Tahran: Merkez, 1384.
  • [Uzun, Mustafa. “Devriyye”. DİA, c. 9/251-253. İstanbul. 1994.]
  • [Üstün, İsmail Safa. “Velâyet-i Fakîh”. DİA. c. 43/19-22. İstanbul. 2013.]
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları
Bölüm Tercüme Makaleler
Yazarlar

Fahrî Resûl Gerevî Bu kişi benim

Çevirmenler

İpek Şengül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Gerevî, Fahrî Resûl. “Molla Câmî Ve İbn-I Arabî’ye Göre İnsân-ı Kâmil”. MUTALAA. İpek ŞengülTrc 1/1 (Ağustos 2021), 122-140. https://doi.org//mutalaa.v1i68694.1079863.