Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Doktorlarının Empati Becerisi Üzerine Bir Pilot Çalışma

Yıl 2019, , 228 - 235, 31.05.2019
https://doi.org/10.31020/mutftd.552907

Öz

Giriş: Kendini duygu ve düşüncede bir başkasının yerine koyabilme olarak
tanımlanan empati (duygudaşlık), hasta hekim ilişkisi bakımından önemlidir.

Çocuk hastalıkları ve sağlığı hekimlerinin empati becerileri hasta yakınlarının
en değerli varlıkları olan çocuklarının sağlığı söz konusu olduğunda ön plana
çıkar.

Amaç: Bu pilot çalışmanın amacı Mersin’deki
bir hastanede çocuk sağlığı ve hastalıkları alanında görev yapan hekimlerin
empati becerilerini ve bu beceriyi etkileyen faktörleri tespit etmektir.

Gereç ve Yöntem: Araştırmamız çocuk sağlığı ve hastalıkları alanında görev yapan hekimler
üzerinde yürütülmüştür. Veri toplama formunun birinci bölümünde hekimlerin demografik
özelliklerine yönelik sorular, ikinci bölümünde ise “Jefferson Empati Skalası”
bulunmaktadır.
Verilerin analizinde istatistik program olarak Statistica
13.3 kullanılmıştır.

Bulgular: Çalışmaya katılan 55 (26 erkek, 29 kadın)
hekimin yaş ortalamaları 34,11 ± 6,99’dir. Katılımcıların 6’sı (%10,9)
profesör, 2’si (%3,6) doçent, 5’i (%9,1) Dr. öğretim üyesi, 1’i (%1,8) yan dal
uzmanı, 10’u (%18,2) yandal asistanı, 31’i (%56,4) asistan hekimdir.
Katılımcıların toplam puan ortalaması 98.42 ± 12.71’dür.









Sonuç: Çalışmamızda katılımcıların Jefferson Empati Skalasından aldıkları
toplam puan ortalamasının, ortanın üzerinde olması olumlu bir durumdur.
Bu
pilot çalışmaya göre empati becerisini etkileyen faktörleri ortaya çıkaracak,
olumlu yönleri pekiştirecek çalışmaların artırılması düşünülmektedir. 

Kaynakça

  • Kaynaklar1. Türk Dil Kurumu Erişim Adresi: http://tdk.gov.tr/2. Barnes A, and Thagard P. Empathy and Analogy http://cogsci.uwaterloo.ca/Articles/Pages/Empathy.html 3. Chismar D. Empathy and Sympathy: The Important Difference The Journal of Value Inquiry 22:257-266 (1988) Erişim Adresi: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/BF00136928.pdf 4. Spiro H. Commentary: The Practice of Empathy Volume 84(9), September 2009, pp 1177-1179 5. Hojat M, Vergare MJ, Maxwell K, et al. The devil is in the third year: A longitudinal study of erosion in empathy in medical school. Acad Med. 2009;84:1182–1191. Ovid Full Text Bibliographic Links [Context Link]6. Bikgel N. Özçakır A. Jefferson Empati Psikometrik Özelliklerinin Türkçe Versiyonu Temmuz 2017 Avrupa Bilimsel Dergisi 13 (20) DOI: 10,19044 / esj.2017.v13n20p1017. Kadıoğlu S. Ögenler O., Kadıoğlu F, Okuyaz S. Tıp Fakültesi öğrencilerinin klinik eğitimin empati becerisi üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2011;18(1):33-37 8. Ögenler O, Yapıcı G., Uzel İ. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Empati Becerileri Hakkında Görüşleri Değişen Dünyada Biyoetik. Türkiye Biyoetik Derneği Yayını, İstanbul 2012: 318-325 (Tbd VII. Kongresi, İstanbul 12-13 Ekim 2012).9. Artıran İğde F, Şahin MK Changes in Empathy during Medical Education: An Example from Turkey Pak J Med Sci. 2017 Sep-Oct; 33(5): 1177–1181. doi: 10.12669/pjms.335.1307410. Çam O. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Psikodramanın Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Üzerine Etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1995; 11: 55-6311. Hojat M, Gonnella JS, Nasca TJ, Mangione S, Veloksi JJ, Magee M. The Jefferson Scale of Physician Empathy:further psychometric data and differences by gender and specialty at item level. Acad Med. 2002;77(10 Suppl):S58–60. 12. Avasarala S. K, Whitehouse S, Drake S M. Internship and Empathy: Variations Across Time and Specialties, Southern Medical Journal 2015; 108 (10): 591-59513. Hojat M, Mangione S, Nasca TJ, Cohen MJM, Gonnella JS, Erdmann JB, et al. The Jefferson Scale of Physician Empathy:development and preliminary psychometric data. Educ Psychol Meas. 2001;61:349–365.14. Gönüllü İ. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde paralel yürütülen farklı eğitim sistemleriyle öğrenim gören dönem 5 öğrencilerinin "empati" beceri düzeyleri, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıp Eğitimi ve Bilişimi Ana Bilim Dalı Ankara, 200715. Hojat M, Gonnella JS, Mangione S, Nasca TJ, Veloski JJ, Erdmann JB et al. Empathy in medical education and patient care. Acad Med 2001;76:669. 16. Hojat M, Gonnella JS, Mangione S, Nasca TJ, Magee M. Physician empathy in medical education and practice: Experience with the Jefferson scale of physician empathy. Seminars in Integrative Medicine 2003;1:25-41. 17. Şahin G., Artıran İğde Füsun A. Hasta Merkezli Bakım-Ortak Karar Alma Süreci ve Kalite. Türkiye Klinikleri J Fam Med-Special Topics 2014;5(3):38-43.18. Teke A. K., Cengiz E., Demir C. Hekimlerin Empatik Özelliklerinin Ölçümü Ve Bu Ölçümlerin Demografik Değişkenlere Göre Değişimi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2010;19(3): 505-516.19. Akgöz S, Özçakır A, Atıcı E, Altınsoy Y, Tombul K, Kan İ. Uludağ Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde çalışan hekimlerin empatik eğilimleri. Turkiye Klinikleri J Med Ethics 2005;13:97-104.20. Şahin S, Özgen Diş, Özdemir K, Ünsal A. Bir Hastanede Çalışan Hemşirelerin Empati ve Tükenmişlik Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Konuralp Tıp Dergisi 2018;10(3): 318-32521. Şen H, Yılmaz F, Ünüvar Ö, et al. Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Görev Yapan Sağlık Çalışanlarının Empatik Beceri Düzeyleri. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2012; 3(1): 6-12.22. Kılıç T, Seymen O. Sağlık Sektöründe Tükenmişlik Sendromuna Etki Eden Faktörlerin Analizi ve Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi.2011; 16: 47-67.23. Kumcağız H., Yılmaz M., Çelik B.S. et al. Hemşirelerin İletişim Becerileri: Samsun İli Örneği. Dicle Tıp Dergisi. 2011; 38: 49-56.24. Taşdemir G. Ege Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesinde çalışan hemşirelerin empatik eğilim ve iş doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 1999.25. Ögenler O, Yapıcı G. Assessment of physical violence against research assistants and nurses in an university hospital Acta Bioethica, 2018;24(1),19-2926. Bilge Y, Bilge Y Empati Eğitim Programının Empatik Eğilim Düzeyi Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: Sağlık Meslek Lisesi Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2017; 10(52): 607-614.27. Karaca A, Açıkgöz F, Akkuş D. Eğitim ile Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Geliştirilebilir Mi?: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği. ACU Sağlık Bil Derg. 2013;(4):118-122.

A Pilot Study on Empathy Skills of Pediatrics

Yıl 2019, , 228 - 235, 31.05.2019
https://doi.org/10.31020/mutftd.552907

Öz

Introduction: “Empathy” is a term that stands for the ability of a person to replace
himself/herself in terms of emotion and thought with another individual.
Empathy is essentially important particularly in the patient-physician
relationship in the field of health.
Pediatricians’
empathy skills stand out when the matter is the health of children who are the
most precious wealth of their parents.

Aim: The objective of this pilot study is to identify the empathy skills of
physicians dealing with pediatric disorders and to specify the factors
affecting these skills in a hospital in Mersin.

Materials and methods: This study was conducted on physicians working in the
field of child health and diseases.
The data collection form consists of
two parts; in the first part there are questions about the demographic
characteristics of physicians and in the second part there is the “Jefferson
empathy scale”. All the analysis for evaluated using Statistica 13.3.

Results: The average age of 55 (26 male and 29 female)
physicians was 34.11 ± 6.99. The average age of 55 (26 male and 29 female) physicians
was 34.11 ± 6.99 years. 6 (10.9%) of the participants were professors, 2 (3.6%)
associate professors, 5 (9.1%) assistant professors, 1 (1.8%) sub-branch
expert, 10 (18.2%) sub-branch assistant physicians, 31 (56.4%) assistant
physicians.The average of the total score of the participants was 98.42 ± 12.71.

Conclusion:











In our study, the averages of the participants were higher than the
intermediate level and this is a positive situation.
According
to the data obtained in this pilot study, it is thought to increase the studies
to improve the positive aspects, which will reveal the factors affecting empathy skill. 

Kaynakça

  • Kaynaklar1. Türk Dil Kurumu Erişim Adresi: http://tdk.gov.tr/2. Barnes A, and Thagard P. Empathy and Analogy http://cogsci.uwaterloo.ca/Articles/Pages/Empathy.html 3. Chismar D. Empathy and Sympathy: The Important Difference The Journal of Value Inquiry 22:257-266 (1988) Erişim Adresi: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/BF00136928.pdf 4. Spiro H. Commentary: The Practice of Empathy Volume 84(9), September 2009, pp 1177-1179 5. Hojat M, Vergare MJ, Maxwell K, et al. The devil is in the third year: A longitudinal study of erosion in empathy in medical school. Acad Med. 2009;84:1182–1191. Ovid Full Text Bibliographic Links [Context Link]6. Bikgel N. Özçakır A. Jefferson Empati Psikometrik Özelliklerinin Türkçe Versiyonu Temmuz 2017 Avrupa Bilimsel Dergisi 13 (20) DOI: 10,19044 / esj.2017.v13n20p1017. Kadıoğlu S. Ögenler O., Kadıoğlu F, Okuyaz S. Tıp Fakültesi öğrencilerinin klinik eğitimin empati becerisi üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2011;18(1):33-37 8. Ögenler O, Yapıcı G., Uzel İ. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Empati Becerileri Hakkında Görüşleri Değişen Dünyada Biyoetik. Türkiye Biyoetik Derneği Yayını, İstanbul 2012: 318-325 (Tbd VII. Kongresi, İstanbul 12-13 Ekim 2012).9. Artıran İğde F, Şahin MK Changes in Empathy during Medical Education: An Example from Turkey Pak J Med Sci. 2017 Sep-Oct; 33(5): 1177–1181. doi: 10.12669/pjms.335.1307410. Çam O. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Psikodramanın Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Üzerine Etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1995; 11: 55-6311. Hojat M, Gonnella JS, Nasca TJ, Mangione S, Veloksi JJ, Magee M. The Jefferson Scale of Physician Empathy:further psychometric data and differences by gender and specialty at item level. Acad Med. 2002;77(10 Suppl):S58–60. 12. Avasarala S. K, Whitehouse S, Drake S M. Internship and Empathy: Variations Across Time and Specialties, Southern Medical Journal 2015; 108 (10): 591-59513. Hojat M, Mangione S, Nasca TJ, Cohen MJM, Gonnella JS, Erdmann JB, et al. The Jefferson Scale of Physician Empathy:development and preliminary psychometric data. Educ Psychol Meas. 2001;61:349–365.14. Gönüllü İ. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde paralel yürütülen farklı eğitim sistemleriyle öğrenim gören dönem 5 öğrencilerinin "empati" beceri düzeyleri, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıp Eğitimi ve Bilişimi Ana Bilim Dalı Ankara, 200715. Hojat M, Gonnella JS, Mangione S, Nasca TJ, Veloski JJ, Erdmann JB et al. Empathy in medical education and patient care. Acad Med 2001;76:669. 16. Hojat M, Gonnella JS, Mangione S, Nasca TJ, Magee M. Physician empathy in medical education and practice: Experience with the Jefferson scale of physician empathy. Seminars in Integrative Medicine 2003;1:25-41. 17. Şahin G., Artıran İğde Füsun A. Hasta Merkezli Bakım-Ortak Karar Alma Süreci ve Kalite. Türkiye Klinikleri J Fam Med-Special Topics 2014;5(3):38-43.18. Teke A. K., Cengiz E., Demir C. Hekimlerin Empatik Özelliklerinin Ölçümü Ve Bu Ölçümlerin Demografik Değişkenlere Göre Değişimi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2010;19(3): 505-516.19. Akgöz S, Özçakır A, Atıcı E, Altınsoy Y, Tombul K, Kan İ. Uludağ Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde çalışan hekimlerin empatik eğilimleri. Turkiye Klinikleri J Med Ethics 2005;13:97-104.20. Şahin S, Özgen Diş, Özdemir K, Ünsal A. Bir Hastanede Çalışan Hemşirelerin Empati ve Tükenmişlik Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Konuralp Tıp Dergisi 2018;10(3): 318-32521. Şen H, Yılmaz F, Ünüvar Ö, et al. Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Görev Yapan Sağlık Çalışanlarının Empatik Beceri Düzeyleri. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2012; 3(1): 6-12.22. Kılıç T, Seymen O. Sağlık Sektöründe Tükenmişlik Sendromuna Etki Eden Faktörlerin Analizi ve Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi.2011; 16: 47-67.23. Kumcağız H., Yılmaz M., Çelik B.S. et al. Hemşirelerin İletişim Becerileri: Samsun İli Örneği. Dicle Tıp Dergisi. 2011; 38: 49-56.24. Taşdemir G. Ege Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesinde çalışan hemşirelerin empatik eğilim ve iş doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 1999.25. Ögenler O, Yapıcı G. Assessment of physical violence against research assistants and nurses in an university hospital Acta Bioethica, 2018;24(1),19-2926. Bilge Y, Bilge Y Empati Eğitim Programının Empatik Eğilim Düzeyi Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: Sağlık Meslek Lisesi Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2017; 10(52): 607-614.27. Karaca A, Açıkgöz F, Akkuş D. Eğitim ile Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Geliştirilebilir Mi?: Bir Sağlık Yüksekokulu Örneği. ACU Sağlık Bil Derg. 2013;(4):118-122.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Selda Okuyaz 0000-0002-5048-8679

Meltem Direk 0000-0003-1815-7981

Oya Ögenler 0000-0002-5118-6170

Didem Derici Yıldırım 0000-0001-7709-6133

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 12 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Okuyaz, S., Direk, M., Ögenler, O., Derici Yıldırım, D. (2019). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Doktorlarının Empati Becerisi Üzerine Bir Pilot Çalışma. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 9(2), 228-235. https://doi.org/10.31020/mutftd.552907
AMA Okuyaz S, Direk M, Ögenler O, Derici Yıldırım D. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Doktorlarının Empati Becerisi Üzerine Bir Pilot Çalışma. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Mayıs 2019;9(2):228-235. doi:10.31020/mutftd.552907
Chicago Okuyaz, Selda, Meltem Direk, Oya Ögenler, ve Didem Derici Yıldırım. “Çocuk Sağlığı Ve Hastalıkları Doktorlarının Empati Becerisi Üzerine Bir Pilot Çalışma”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi 9, sy. 2 (Mayıs 2019): 228-35. https://doi.org/10.31020/mutftd.552907.
EndNote Okuyaz S, Direk M, Ögenler O, Derici Yıldırım D (01 Mayıs 2019) Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Doktorlarının Empati Becerisi Üzerine Bir Pilot Çalışma. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 9 2 228–235.
IEEE S. Okuyaz, M. Direk, O. Ögenler, ve D. Derici Yıldırım, “Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Doktorlarının Empati Becerisi Üzerine Bir Pilot Çalışma”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 9, sy. 2, ss. 228–235, 2019, doi: 10.31020/mutftd.552907.
ISNAD Okuyaz, Selda vd. “Çocuk Sağlığı Ve Hastalıkları Doktorlarının Empati Becerisi Üzerine Bir Pilot Çalışma”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 9/2 (Mayıs 2019), 228-235. https://doi.org/10.31020/mutftd.552907.
JAMA Okuyaz S, Direk M, Ögenler O, Derici Yıldırım D. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Doktorlarının Empati Becerisi Üzerine Bir Pilot Çalışma. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2019;9:228–235.
MLA Okuyaz, Selda vd. “Çocuk Sağlığı Ve Hastalıkları Doktorlarının Empati Becerisi Üzerine Bir Pilot Çalışma”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 9, sy. 2, 2019, ss. 228-35, doi:10.31020/mutftd.552907.
Vancouver Okuyaz S, Direk M, Ögenler O, Derici Yıldırım D. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Doktorlarının Empati Becerisi Üzerine Bir Pilot Çalışma. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2019;9(2):228-35.
Creative Commons Lisansı
                                                                            Bu Dergi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.  Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir 

Kapak 

Ayşegül Tuğuz

İlter Uzel’inDioskorides ve Öğrencisi adlı eserinden 

Adres

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik  Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir/ Mersin