Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Practices of a Female Bonesetter in Mersin

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 3, 274 - 281, 17.09.2018
https://doi.org/10.31020/mutftd.430525

Öz

Traditional
medical practices, which are as old as human history, have survived and have
continued to exist and have come to life today as a result of man's struggle
with nature. The fracture-dislocation is different from other healing methods
in terms of traditional treatment intervention. In our country, traditional
post-traumatic treatment methods continue to exist in daily practice. The
collection and recording of the specific healing practices of women's classmates
is important for folk medicine practices.



In
this study, the methods of a folk healer living in Mersin and practicing
traditional therapies for fracture-dislocation and vascular problems are
examined. An 86-year-old woman living in the province of Mersin was taken as a
slaughter source. It was visited twice by the researchers in their natural
environment where the nephew was living. The subject of this study is the
general practitioner/physician who deals with fractures, dislocations and
tissue damage, as well as some other applications such as back sagging, groin
swelling, and pustular disease. Though medically unreliable and often harmful
today, bonesetters are still consulted in alternative treatment process. Some
of the practices performed by bonesetters may have medical hazards and may
delay the application of modern medicine.

Kaynakça

  • 1. Dada AA, Yinusa W, Giwa SO. Review of the practice of traditional bone setting in Nigeria. African Health Sci 2011;11:262-265.2. Kaplan M. Geleneksel Tıbbın Yeniden Üretim Sürecinde Kadın. Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları, 2010;257:1-20.3. Karakaş A. Osmaniye ve Çevresi Halk Hekimliğinde Dinsel-Büyüsel Uygulamalar. Sosyal Bilimler Dergisi 2015; 2 (5):156-166.4. Artun E. Türk Halk Bilimi. Bayrak Matbaası, İstanbul 2005. 181-185.5. Türkdoğan O. Kültür ve sağlık hastalık sistemi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları; 1991.6. Global Health History Seminar on Traditional Medicine and Ayurveda, WHO-HQ, Geneva, 19 March 2015. Erişim adresi: http://www.who.int/global_health_histories/seminars/Dr_Zhangs_Presentation_GHHSeminar_86.pdf7.Edusei, A. K.,Owusu-Ansah, F. E., Dogbe, J. A., Morgan, J., &Sarpong, K. Perspectives in musculoskeletal injury management by traditional bone setters in Ashanti, Ghana. African journal of disability, 2015; 4(1).8. Öztürk, M.,Uskun, E., Özdemir, R., Çınar, M., Alptekin, F., & Doğan, M. Isparta İli'nde Halkın Geleneksel Tedavi Tercihi. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History 2005; 13(3), 179-186.9. Şar S. Anadolu’da Halk Hekimliği Uygulamaları. Türkiye Klinikleri J Med Ethics, 2005;13:131-13610. Gözen, A., Doğan, A., Gökalp, M. A., Ünsal, S. Ş., & Güner, S2008-2012 Yılları Arasında Kliniğimize Başvuran, Sınıkçı Müdahalesi Gören, Hastaların Analizi. Tıp Araştırmaları Dergisi 2015; Cilt: 13 Sayı: 1.11. Lambert, H. Medical pluralism and medical marginality: Bone doctors and the selectivelegitimation of therapeutic expertise in India. SocialScience&Medicine 2012;74(7), 1029-1036.12. Baysal N. Gelenek ve değişim ekseninde Trabzon halk hekimliği üzerine bir araştırma. Gece Kitaplığı, Ankara 2014;132-134.13. Çolak F. Yazılı Ve Sözlü Belgeler Işığında Niğde Halk Hekimliği. Kömen Yayınları, 1 Baskı, Konya 2015.14. Polat H. Sivas Ulaş’ta Halk Hekimliği Uygulamaları. Ürün Yayınları, 1 Baskı, Ankara 1995.15. Allahverdi E. Kırıkçı ve Çıkıkçılar Tarafından Tedavi Edilen Hastaların Özellikleri: Bir Gözlemsel Klinik Çalışma. Kafkas J Med Sci 2011;1(3):118–121. Erişim: https://www.journalagent.com/z4/vi.asp?pdir=kafkas&plng=tur&un=KJMS-54154.16. Sargın S, Aslan A, Konya MN, Atik A, Meriç G. Kas iskelet sistemi yaralanmalarında Türk toplumunun sınıkçı tercihi ve etkileyen faktörler. Journal of Clinical and Experimental Investigations 2013; 4 (4): 477-48217. Alemdar C, Azboy İ, Demirtaş A, Özkul E, Gem M, Bulut M, Uçar BY, Tutak Y. Bölgemizdeki Kırıkçı Sekellerinin Ortopedik Açıdan Değerlendirilmesi İstanbul Med J 2014; 15: 122-126.

Mersin’de Bir Kadın Sınıkçının Uygulamaları

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 3, 274 - 281, 17.09.2018
https://doi.org/10.31020/mutftd.430525

Öz

İnsanlık tarihi kadar eski olan
geleneksel tıp uygulamaları insanın doğa ile olan mücadelesi sırasında
kazandığı tecrübelerle hayat bulmuş, varlığını sürdürmüş ve bugünlere
gelmiştir. Kırık-çıkık geleneksel tedavi müdahale biçimi açısından diğer şifa
yöntemlerinden ayrılmaktadır. Ulusal ölçekte travma sonrası geleneksel tedavi
yöntemleri bağlamında kırık-çıkıkçı/sınıkçıya başvurma günlük pratikte
varlığını sürdürmektedir. Kadın sınıkçıya özgün iyileştirme pratiklerinin
toplanması ve bu bilgilerin kayıt altına alınması halk tıbbı uygulamaları için
önemlidir.



Bu çalışmamızda Mersin’de yaşayan
ve günümüzde de kırık-çıkık ve damar kaymalarıyla ilgili geleneksel
tedavilerini uygulayan bir halk hekiminin yöntemleri incelenmiştir.



Mersin ilinde yaşamakta olan, 86
yaşında bir kadın sınıkçı kaynak kişi olarak alındı. Araştırmacılar tarafından
sınıkçının yaşamakta olduğu doğal ortamında iki kez ziyaret edildi. Bu
çalışmaya konu olan halk hekimi/kadın sınıkçı, kırık, çıkık ve doku
zedelenmesiyle ilgilenmenin yanı sıra bel kayması, kasık şişliği, yüğrük
hastalığı gibi bazı faklı uygulamalar da yapmaktadır.



Günümüzde tıbbi olarak güvenilmez
ve çoğu kez zararlı olmasına rağmen, sınıkçılar hala alternatif tedavi
sürecinde tercih edilmektedir. Sınıkçının yaptığı bazı uygulamaların tıbbi
sakıncaları olabileceğini, modern tıp uygulanmasının gecikmesine neden
olabileceğini söylemek mümkündür.




Kaynakça

  • 1. Dada AA, Yinusa W, Giwa SO. Review of the practice of traditional bone setting in Nigeria. African Health Sci 2011;11:262-265.2. Kaplan M. Geleneksel Tıbbın Yeniden Üretim Sürecinde Kadın. Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları, 2010;257:1-20.3. Karakaş A. Osmaniye ve Çevresi Halk Hekimliğinde Dinsel-Büyüsel Uygulamalar. Sosyal Bilimler Dergisi 2015; 2 (5):156-166.4. Artun E. Türk Halk Bilimi. Bayrak Matbaası, İstanbul 2005. 181-185.5. Türkdoğan O. Kültür ve sağlık hastalık sistemi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları; 1991.6. Global Health History Seminar on Traditional Medicine and Ayurveda, WHO-HQ, Geneva, 19 March 2015. Erişim adresi: http://www.who.int/global_health_histories/seminars/Dr_Zhangs_Presentation_GHHSeminar_86.pdf7.Edusei, A. K.,Owusu-Ansah, F. E., Dogbe, J. A., Morgan, J., &Sarpong, K. Perspectives in musculoskeletal injury management by traditional bone setters in Ashanti, Ghana. African journal of disability, 2015; 4(1).8. Öztürk, M.,Uskun, E., Özdemir, R., Çınar, M., Alptekin, F., & Doğan, M. Isparta İli'nde Halkın Geleneksel Tedavi Tercihi. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History 2005; 13(3), 179-186.9. Şar S. Anadolu’da Halk Hekimliği Uygulamaları. Türkiye Klinikleri J Med Ethics, 2005;13:131-13610. Gözen, A., Doğan, A., Gökalp, M. A., Ünsal, S. Ş., & Güner, S2008-2012 Yılları Arasında Kliniğimize Başvuran, Sınıkçı Müdahalesi Gören, Hastaların Analizi. Tıp Araştırmaları Dergisi 2015; Cilt: 13 Sayı: 1.11. Lambert, H. Medical pluralism and medical marginality: Bone doctors and the selectivelegitimation of therapeutic expertise in India. SocialScience&Medicine 2012;74(7), 1029-1036.12. Baysal N. Gelenek ve değişim ekseninde Trabzon halk hekimliği üzerine bir araştırma. Gece Kitaplığı, Ankara 2014;132-134.13. Çolak F. Yazılı Ve Sözlü Belgeler Işığında Niğde Halk Hekimliği. Kömen Yayınları, 1 Baskı, Konya 2015.14. Polat H. Sivas Ulaş’ta Halk Hekimliği Uygulamaları. Ürün Yayınları, 1 Baskı, Ankara 1995.15. Allahverdi E. Kırıkçı ve Çıkıkçılar Tarafından Tedavi Edilen Hastaların Özellikleri: Bir Gözlemsel Klinik Çalışma. Kafkas J Med Sci 2011;1(3):118–121. Erişim: https://www.journalagent.com/z4/vi.asp?pdir=kafkas&plng=tur&un=KJMS-54154.16. Sargın S, Aslan A, Konya MN, Atik A, Meriç G. Kas iskelet sistemi yaralanmalarında Türk toplumunun sınıkçı tercihi ve etkileyen faktörler. Journal of Clinical and Experimental Investigations 2013; 4 (4): 477-48217. Alemdar C, Azboy İ, Demirtaş A, Özkul E, Gem M, Bulut M, Uçar BY, Tutak Y. Bölgemizdeki Kırıkçı Sekellerinin Ortopedik Açıdan Değerlendirilmesi İstanbul Med J 2014; 15: 122-126.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meryem Türkan Işık 0000-0002-4091-8583

Döndü Can Bu kişi benim 0000-0001-6521-936X

Meltem Akbaş 0000-0002-5845-0552

Rana Can 0000-0003-0655-4736

Yayımlanma Tarihi 17 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Işık, M. T., Can, D., Akbaş, M., Can, R. (2018). Mersin’de Bir Kadın Sınıkçının Uygulamaları. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 8(3), 274-281. https://doi.org/10.31020/mutftd.430525
AMA Işık MT, Can D, Akbaş M, Can R. Mersin’de Bir Kadın Sınıkçının Uygulamaları. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Eylül 2018;8(3):274-281. doi:10.31020/mutftd.430525
Chicago Işık, Meryem Türkan, Döndü Can, Meltem Akbaş, ve Rana Can. “Mersin’de Bir Kadın Sınıkçının Uygulamaları”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi 8, sy. 3 (Eylül 2018): 274-81. https://doi.org/10.31020/mutftd.430525.
EndNote Işık MT, Can D, Akbaş M, Can R (01 Eylül 2018) Mersin’de Bir Kadın Sınıkçının Uygulamaları. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 8 3 274–281.
IEEE M. T. Işık, D. Can, M. Akbaş, ve R. Can, “Mersin’de Bir Kadın Sınıkçının Uygulamaları”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 8, sy. 3, ss. 274–281, 2018, doi: 10.31020/mutftd.430525.
ISNAD Işık, Meryem Türkan vd. “Mersin’de Bir Kadın Sınıkçının Uygulamaları”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 8/3 (Eylül 2018), 274-281. https://doi.org/10.31020/mutftd.430525.
JAMA Işık MT, Can D, Akbaş M, Can R. Mersin’de Bir Kadın Sınıkçının Uygulamaları. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2018;8:274–281.
MLA Işık, Meryem Türkan vd. “Mersin’de Bir Kadın Sınıkçının Uygulamaları”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 8, sy. 3, 2018, ss. 274-81, doi:10.31020/mutftd.430525.
Vancouver Işık MT, Can D, Akbaş M, Can R. Mersin’de Bir Kadın Sınıkçının Uygulamaları. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2018;8(3):274-81.
Creative Commons Lisansı
                                                                            Bu Dergi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.  Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir 

Kapak 

Ayşegül Tuğuz

İlter Uzel’inDioskorides ve Öğrencisi adlı eserinden 

Adres

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik  Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir/ Mersin