BibTex RIS Kaynak Göster

Şamanizm ve Şamanlara Genel Bakış

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 1, 31 - 38, 01.04.2012

Öz

Victor Robinson’un ifade ettiği ilk insanın vahşi ormanlardaki çığlığına yanıt Since Shamans undertook the task of being a doctor by salving the primitive vererek ve acısını dindirme görevini üstlenerek hekimlik görevini yerine getiren and replying his voice in his wild forest, they have taken an important part Şamanlar, tıp tarihi sayfalarında önemli bir yer tutmaktadır. Şamanlar sağlık in the history of medicine. They also became a part of a faith system in alanı dışında yaşadıkları toplumları da etkileyerek bir inanç sisteminin parçası their time by influencing the society which they live with. Thus, with their olmuşlardır. Böylece edindikleri dinsel kimlikleri ile toplum için bilinmeyeni religious identity, Shamans are the people who feels the unknown and who hisseden ve ona ulaşmada ilk süreci tamamlayan aracı konumundadırlar. are the agents for completing the first stage of reaching it. Traces of culture Özellikle akılcı tıp uygulamaları öncesinin önemli sağlık sağlayıcıları olarak developed by Shamans, who are the important medicine providers of the preŞamanların oluşturduğu kültürün izlerini genellikle Türk toplumlarında halen gözlemlemek olasıdır.rationalist medicine practices time, still can be seen in Turkish socities.Bu yazıda, günümüzden bakıldığında oluşturdukları ritüelleri hastalık belirtisi consider the rituals that they develop as a symptom.olarak da ele alınabilen Şamanlara genel bir bakış amaçlanmıştır

Kaynakça

  • ) Ana Britannica Ansiklopedisi, Ana Yayıncılık, Cilt 20, s:229
  • ) Şener C. Şamanizm, Ad Yayıncılık, 1.Baskı, Mart 1997.
  • ) Ünalan S, Öztürk H. İslamiyet’ten Önce Türkler’de Eğitim ve Öğretim, İlahiyat Fakültesi Dergisi 13:2 (2008), 89–109.
  • ) Hançerlioğlu O. Felsefe Sözlüğü, Remzi Kitabevi, 4. Basım, Ocak 1977.
  • ) Assmann J. Kültürel Bellek Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, Çeviren: Ayşe Tekin, İstanbul, 2001, 55.
  • ) Turan FA. Şaman Ritüellerinden Alevi Semahlarına Esrarlı Yolculuk, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 2010,56: 153-162.
  • ) İnan A. Tarihte ve Bugün Şamanizm, Materyaller ve Araştırmalar, Ankara, 1972: 114-115.
  • ) Perin M. Şamanizm, Çeviren : Bülent Abraş, İletişim Yayınları, İstanbul, 2001:71.
  • ) Tuna E. Şamanlık ve Oyunculuk, Okyanus Yayıncılık, İstanbul, 2000: 185.
  • ) Hoppal M. Sibirya Şamanizminde Doğa Tapınımı, Çeviren: Prof. Dr. Gürbüz Erginer, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih- Coğrafya Fakültesi Dergisi, 41, 1 (2001): 209-225.
  • ) Bayat AH. Tıp Tarihi, Sade Matbaa, İzmir, 2003: 204-210.
  • ) Aydın M. Ansiklopedik Dinler Sözlügü, Konya 2005. s. 726-727.
  • ) Gömeç S. Şamanizm ve Eski Türk Dini, PAÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi 1998, Sayı:4 38-50.
  • ) Türköne M. Eski Türk Toplumunun Cinsiyet Kültürü, Ark Yayınevi, 1.Basım, Mart 1995.
  • ) Aydın E. Dünya ve Türk Tıp Tarihi, Güneş Kitabevi, 2006, 15-19.
  • ) Drury N. Şamanizm, Şamanlığın Ögeleri. Çeviren: Erkan Şimşek, Okyanus Yayıncılık, İstanbul, 1996: 76.
  • ) Ersoy T. Tıp Tarih Metafor, Öteki Yayınevi, 2. Baskı 1996.
  • ) Eşel E. Dini ve Mistik Deneyimlerin Muhtemel Bilişsel ve Nörobiyolojik Düzenekleri, Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 2009 (19)2: 193-205.
  • ) Şahinoğlu S. Feminist Biyomedikal Etik, Çağdaş Tıp Etiği, Ed: A. Demirhan Erdemir, Ö. Öncel, Ş. Aksoy, Nobel Tıp Kitabevi, 2003, 541-555

An Overview of Shamans and Shamanism

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 1, 31 - 38, 01.04.2012

Öz

Abstract Since Shamans undertook the task of being a doctor by salving the primitive and replying his voice in his wild forest, they have taken an important part in the history of medicine. They also became a part of a faith system in their time by influencing the society which they live with. Thus, with their religious identity, Shamans are the people who feels the unknown and who are the agents for completing the first stage of reaching it. Traces of culture developed by Shamans, who are the important medicine providers of the pre-rationalist medicine practices time, still can be seen in Turkish socities. In this paper, it is aimed to have general idea about the Shamans who also consider the rituals that they develop as a symptom.Keywords: Shamanism, Magical Medicine Practices, Realization of Health

Kaynakça

  • ) Ana Britannica Ansiklopedisi, Ana Yayıncılık, Cilt 20, s:229
  • ) Şener C. Şamanizm, Ad Yayıncılık, 1.Baskı, Mart 1997.
  • ) Ünalan S, Öztürk H. İslamiyet’ten Önce Türkler’de Eğitim ve Öğretim, İlahiyat Fakültesi Dergisi 13:2 (2008), 89–109.
  • ) Hançerlioğlu O. Felsefe Sözlüğü, Remzi Kitabevi, 4. Basım, Ocak 1977.
  • ) Assmann J. Kültürel Bellek Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, Çeviren: Ayşe Tekin, İstanbul, 2001, 55.
  • ) Turan FA. Şaman Ritüellerinden Alevi Semahlarına Esrarlı Yolculuk, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 2010,56: 153-162.
  • ) İnan A. Tarihte ve Bugün Şamanizm, Materyaller ve Araştırmalar, Ankara, 1972: 114-115.
  • ) Perin M. Şamanizm, Çeviren : Bülent Abraş, İletişim Yayınları, İstanbul, 2001:71.
  • ) Tuna E. Şamanlık ve Oyunculuk, Okyanus Yayıncılık, İstanbul, 2000: 185.
  • ) Hoppal M. Sibirya Şamanizminde Doğa Tapınımı, Çeviren: Prof. Dr. Gürbüz Erginer, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih- Coğrafya Fakültesi Dergisi, 41, 1 (2001): 209-225.
  • ) Bayat AH. Tıp Tarihi, Sade Matbaa, İzmir, 2003: 204-210.
  • ) Aydın M. Ansiklopedik Dinler Sözlügü, Konya 2005. s. 726-727.
  • ) Gömeç S. Şamanizm ve Eski Türk Dini, PAÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi 1998, Sayı:4 38-50.
  • ) Türköne M. Eski Türk Toplumunun Cinsiyet Kültürü, Ark Yayınevi, 1.Basım, Mart 1995.
  • ) Aydın E. Dünya ve Türk Tıp Tarihi, Güneş Kitabevi, 2006, 15-19.
  • ) Drury N. Şamanizm, Şamanlığın Ögeleri. Çeviren: Erkan Şimşek, Okyanus Yayıncılık, İstanbul, 1996: 76.
  • ) Ersoy T. Tıp Tarih Metafor, Öteki Yayınevi, 2. Baskı 1996.
  • ) Eşel E. Dini ve Mistik Deneyimlerin Muhtemel Bilişsel ve Nörobiyolojik Düzenekleri, Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 2009 (19)2: 193-205.
  • ) Şahinoğlu S. Feminist Biyomedikal Etik, Çağdaş Tıp Etiği, Ed: A. Demirhan Erdemir, Ö. Öncel, Ş. Aksoy, Nobel Tıp Kitabevi, 2003, 541-555
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA66VY77CJ
Bölüm Derleme
Yazarlar

M. Cumhur İzgi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İzgi, M. C. (2012). Şamanizm ve Şamanlara Genel Bakış. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 2(1), 31-38.
AMA İzgi MC. Şamanizm ve Şamanlara Genel Bakış. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Nisan 2012;2(1):31-38.
Chicago İzgi, M. Cumhur. “Şamanizm Ve Şamanlara Genel Bakış”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi 2, sy. 1 (Nisan 2012): 31-38.
EndNote İzgi MC (01 Nisan 2012) Şamanizm ve Şamanlara Genel Bakış. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 2 1 31–38.
IEEE M. C. İzgi, “Şamanizm ve Şamanlara Genel Bakış”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 2, sy. 1, ss. 31–38, 2012.
ISNAD İzgi, M. Cumhur. “Şamanizm Ve Şamanlara Genel Bakış”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 2/1 (Nisan 2012), 31-38.
JAMA İzgi MC. Şamanizm ve Şamanlara Genel Bakış. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2012;2:31–38.
MLA İzgi, M. Cumhur. “Şamanizm Ve Şamanlara Genel Bakış”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 2, sy. 1, 2012, ss. 31-38.
Vancouver İzgi MC. Şamanizm ve Şamanlara Genel Bakış. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2012;2(1):31-8.
Creative Commons Lisansı
                                                                            Bu Dergi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.  Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir 

Kapak 

Ayşegül Tuğuz

İlter Uzel’inDioskorides ve Öğrencisi adlı eserinden 

Adres

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik  Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir/ Mersin