Geleneksel kadın şifacı/halk ebesinin kullandığı yöntemler,
halk tıbbı uygulamaları tecrübeye dayanan ve kuşaktan
kuşağa aktarılarak oluşan tedavi yöntemleridir. Bu yöntemleri
uygulayan kaynak kişilere ulaşılarak özgün iyileştirme
pratiklerinin toplanması ve bu bilgilerin kayıt altına alınması
tıp tarihi açısından önemlidir.
Topluma sağlık hizmeti sunan sağlık profesyonellerinin,
yapılmakta olan geleneksel uygulamaların farkında olmaları,
onlara toplumun sağlık gereksinimlerini belirlemelerinde
yardımcı olacaktır. Bu bağlamda yaptığımız bu araştırmada,
günümüzde yaşayan kadın şifacının yaptığı uygulamaların
değerlendirilmesi amaçlandı.
Kaynak kişiye araştırmacılar tarafından 20.02.2016 tarihinde
Mersin İli Silifke ilçesi, Uzuncaburç köyünde ev ziyareti
yapıldı. Görüşmeyi kabul etmesi sonrasında amacımız
hakkında kaynak kişiye bilgi verildi, derinlemesine görüşme
tekniği kullanılarak yüz yüze görüşüldü.
Kadın şifacımız, ağırlıklı olarak kadın hastalıkları ve doğum
eylemi konusundaki uygulamalarla ilgilenmektedir.
Araştırmadaki kaynak kişi kadın şifacı/halk ebesi okuryazar,
86 yaşında, uygulamalarına 50 yıl aktif olarak devam
etmiştir. Şifacı Uzuncaburç Köyünde ve yakın köylerde 82
kadına doğum yaptırdığını belirtmiştir. Halk ebesi kadın
hastalılarında, doğumda ve diğer sistemik hastalıklarda
dinsel, bitkisel, hayvan kökenli tedaviler uygulamaktadır.
Halk ebesinin uygulamaları ile tarihte ve günümüzde
Anadolu’nun diğer yörelerinde ve tarihi tıp eserlerinde
yapılan uygulamalar karşılaştırıldı. Geleneksel kadın şifacı/
halk ebesinin özgün uygulamaları halk hekimliğine, tıp tarihi,
geleneksel tedavi ve bakım uygulamalarına katkı sağlayacağı
için bu bilgilerin kayıt altına alınması önemli olmakla birlikte,
yapılan bazı uygulamaların tıbbi sakıncaları olabileceğini,
modern tıp uygulanmasının gecikmesine neden olabileceğini
söylemek mümkündür.
The methods used by the midwife or traditional woman
healer are the treatment methods formed through the
practices of folk medicine based on the experience
transferred from generation to generation. Reaching the
resource persons practicing these methods, it is important
in terms of the history of medicine to collect the unique
healing practices and register this information.Being aware
of the traditional practices carried out will help the health
professionals, servicing for the health care of community,
and determine the health needs of it.
In this context, our study aims to evaluate the practices of a
woman healer living today.
Traditional woman healer was visited to home by researchers
in the village of Uzuncaburç Silifke, Mersin Province on 20 of
February 2016. After the healer’s approval the researchers
informed her about the purpose of the study and using
the in-depth interview technique, they had face-to-face
talk with her. The woman healer is mainly interested in the
practices of the treatment of gynecological diseases and
other systemic diseases.
The resource person in this research is 86 years old, literate
and has continued her practices actively for 50 years.
The healers told that she gave birth to 82 women both
in the village of Uzuncaburç and in nearby villages. The
midwife is applying religious, vegetable and animal origin
treatments in giving birth and for other systemic diseases
The midwife’s practices were compared with the practices
mentioned in ancient medicine books, and the practices
done in other regions of Anatolia.Although it is important to
register this kind of information since the unique practices
of the traditional woman healer and midwife will contribute
to the folk medicine, medical history, traditional treatment
and care practices, it is possible to say that some of the
applications may cause medical drawbacks and delay the
implementation of modern medicine
Halk Ebesi Kadın Şifacı Geleneksel Tıp Doğum/Midwife Women Healer Traditional Medicine Birth
Diğer ID | JA59BC63EJ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir
Kapak
Ayşegül Tuğuz
İlter Uzel’in “Dioskorides ve Öğrencisi” adlı eserinden
Adres
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir/ Mersin