Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Doğum Sonu Dönemde Yapılan Geleneksel Uygulamalar

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 14 - 22, 31.01.2020
https://doi.org/10.31020/mutftd.624508

Öz

Geleneksel uygulamalara, sağlık alanında sıklıkla rastlanmaktadır. Özellikle doğum sonu
dönemde lohusalara ve yenidoğanlara yönelik geleneksel uygulamalar, hastalık ve
tehlikeleri önlemek amacıyla sıklıkla yapılmaktadır. Bu uygulamalar; âdetler,
tören, dinsel ve büyüsel işlemlerden oluşmaktadır. Kültürümüzde lohusanın 40
gün süresince dinlenmesi, yalnız
bırakılmaması oldukça önemlidir. Kadının beslenmesine, bakımına ve al basmasını önlemeye
yönelik kültürel uygulamalar yapılmaktadır. Ayrıca, yenidoğanın beslenmesine,
bakımına ilişkin uygulamalar ve bazı törensel uygulamalar da doğum sonu dönemde
sıklıkla uygulanmaktadır.

Kaynakça

  • 1. Başal HA. Türkiye’de doğum öncesi ve doğum sonrası çocuk gelişimi ve eğitimine ilişkin gelenek, görenek ve inançlar. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006;19(1):45-70.
  • 2. Arısoy A, Canbulat N, Ayhan F. Karaman ilindeki annelerin bebeklerinin bakımında uyguladıkları geleneksel yöntemler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(1):23-31.
  • 3. Taşkın L. Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. 12. Baskı. Akademisyen Tıp Kitabevi; 2014.
  • 4. Çetişli NE, ve ark. Ege bölgesinde doğum sonu dönemde uygulanan geleneksel uygulamlar. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi. 2014;1:22-35.
  • 5. Coşkun A, ve ark. 0-1 yaş bebeği olan annelerin bebek bakımında kullandıkları geleneksel yöntemlerin incelenmesi. IV. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Kongre Kitabı;2005;12.
  • 6. Cengizhan SÖ. Doğumlardan Sonra İlk 24 Saatte Bebek ve Loğusa Bakımında Kültürel Uygulamalar. Yüksek Lisans Bitirme Projesi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya, 2014.
  • 7. Yeşil S. Kültür ve kültürel farklılıklar: liderlik açısından teorik bir değerlendirme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;12(44):52- 81.
  • 8. Dikici A. Geleneklerin toplumdaki yeri ve önemi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2001;11(2):251-258.
  • 9. Karadeniz S. Gelenek üzerine bir okuma denemesi “geçmişle gelecek arasında gelenek”. Milel Ve Nihal: İnanç, Kültür Ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi. 2007;4(2):29-47.
  • 10. Bal MD, Yılmaz SD. Ebelere Yönelik Kapsamlı Doğum. 1.Baskı. Akademisyen Tıp Kitabevi;2017.
  • 11. Yalçın H. Anne Adaylarına Verilen Eğitimin (ASBEP) Gebelik, Doğum, Lohusalık Ve Bebek Bakımına İlişkin Fonksiyonel Olmayan Uygulamalara Etkisi (Karaman İli Örneği). Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Dalı, Konya, 2011.
  • 12. WHO. Technical Consultation on Postpartum and Postnatal Care. 2010.
  • 13. Güneri SE. Postpartum erken dönem kanıta dayalı uygulamalar. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;4(3):482- 496.
  • 14. Akman G, Gözüyeşil E. Doğum sonu dönemde geleneksel uygulamalar yönelik yapılan araştırmaların incelenmesi. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi. 2018;12.
  • 15. Esencan TY, Şimşek Ç. Doğum sonu dönemde hemşirelik bakımı. Zeynep Kamil Tıp Bülteni. 2017;48(4):183-189.
  • 16. Gölbaşı Z, Eğri G. Doğum sonu dönemde annenin bakımına yönelik yapılan geleneksel uygulamalar. Cumhuriyet Tıp Dergisi. 2010;32:276-282.
  • 17. Işık MT, Akçınar M, Kadıoğlu S. Mersin ilinde gebelik, doğum ve loğusalık dönemlerinde anneye ve yenidoğana yönelik geleneksel uygulamalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2010;7:1.
  • 18. Koyun A, ve ark. Kadınların gebelik, doğum yenidoğan bakımına ilişkin geleneksel inanç ve uygulamaları. Aile ve Toplum Eğitim- Kültür ve Araştırma Dergisi. 2010;11:6.
  • 19. Healt.qld.gov [internet]. Cultural dimensions of pregnancy, birth and post-natal care – Indian. [2019 April 14]. Available from: https://www.health.qld.gov.au/__data/assets/pdf_file/0030/158781/indian-preg-prof.pdf
  • 20. Altuntuğ K, Anık Y, Ege E. Traditional practices of mothers in the postpartum period: evidence from Turkey. African Journal of Reproductive Health. 2018;22(1):95.
  • 21. Dennis CL, ve ark. Traditional postpartum practices and rituals: a qualitative systematic review. Women’s Health. 2007;3(4):487- 502.
  • 22. Ohnishi M, Oishi K, Leshabari S. Customs and practices during pregnancy, childbirth, and the postpartum period in the Kilimanjaro area, Tanzania. Health Science Research. 2015;27:85-90.
  • 23. Bhuvaneswari BG, Swarna S. Cultural beliefs and practices among postnatal mothers in selected rural areas Tirupati. NNJ. 2015;4(3):44-46.
  • 24. Okeke TC, ve ark. Postpartum practices of parturient women in Enugu, South East Nigeria. Annals of Medical and Health Sciences Research. 2013;3:1.
  • 25. Gabbe S, et al. Obstettrics. 7nd ed. Elsevier; 2017.
  • 26. Altuntuğ K, Ege E. Sağlık eğitiminin annelerin taburculuğa hazır oluş, doğum sonu güçlük yaşama ve yaşam kalitesine etkisi. Turkish Journal of Research & Development in Nursing. 2013;15(2).
  • 27. Taşhan ST, Koyuncu SB. Kadınların doğuma yönelik kullandıkları geleneksel yöntemler ve etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;9(2):150-155.
  • 28. Alan S, et al. Traditional health practices in mountain, plain and seaside regions of Adana in Turkey. Indian Journal of Traditional Knowledge. 2012;11(4):593-601.
  • 29. Alan S, ve ark. Kültürümüzde yer alan geleneksel sağlık uygulamalarına ilişkin bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2009;25(1,2,3):137-147.
  • 30. Bakır E, ve ark. Adana’da albasması inanışı ve geleneksel uygulamalar. Lokman Hekim Journal. 2011;1(1):13-18.
  • 31. WHO [internet]. Traditional medicine. [2019 October 9]. Available from: https://www.afro.who.int/health-topics/traditionalmedicine

Traditional Practices Applied In Pospartum Period

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 14 - 22, 31.01.2020
https://doi.org/10.31020/mutftd.624508

Öz

Traditional practices are frequently encountered in the
field of health.
Traditional practices, especially for postpartum
puerperians and newborns, are frequently performed to prevent disease and dangers.
these applications; customs, ceremonies, religious and magical operations. In
our culture, it is very important that maternity rest for 40 days and not be
left alone. Traditional practices are made that to provide care and to prevent
from evil spirits,  of women. In
addition, the practices of feeding and care of the newborn and some ceremonial
practices are frequently applied in the postpartum period.

Kaynakça

  • 1. Başal HA. Türkiye’de doğum öncesi ve doğum sonrası çocuk gelişimi ve eğitimine ilişkin gelenek, görenek ve inançlar. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006;19(1):45-70.
  • 2. Arısoy A, Canbulat N, Ayhan F. Karaman ilindeki annelerin bebeklerinin bakımında uyguladıkları geleneksel yöntemler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(1):23-31.
  • 3. Taşkın L. Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. 12. Baskı. Akademisyen Tıp Kitabevi; 2014.
  • 4. Çetişli NE, ve ark. Ege bölgesinde doğum sonu dönemde uygulanan geleneksel uygulamlar. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi. 2014;1:22-35.
  • 5. Coşkun A, ve ark. 0-1 yaş bebeği olan annelerin bebek bakımında kullandıkları geleneksel yöntemlerin incelenmesi. IV. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Kongre Kitabı;2005;12.
  • 6. Cengizhan SÖ. Doğumlardan Sonra İlk 24 Saatte Bebek ve Loğusa Bakımında Kültürel Uygulamalar. Yüksek Lisans Bitirme Projesi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya, 2014.
  • 7. Yeşil S. Kültür ve kültürel farklılıklar: liderlik açısından teorik bir değerlendirme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;12(44):52- 81.
  • 8. Dikici A. Geleneklerin toplumdaki yeri ve önemi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2001;11(2):251-258.
  • 9. Karadeniz S. Gelenek üzerine bir okuma denemesi “geçmişle gelecek arasında gelenek”. Milel Ve Nihal: İnanç, Kültür Ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi. 2007;4(2):29-47.
  • 10. Bal MD, Yılmaz SD. Ebelere Yönelik Kapsamlı Doğum. 1.Baskı. Akademisyen Tıp Kitabevi;2017.
  • 11. Yalçın H. Anne Adaylarına Verilen Eğitimin (ASBEP) Gebelik, Doğum, Lohusalık Ve Bebek Bakımına İlişkin Fonksiyonel Olmayan Uygulamalara Etkisi (Karaman İli Örneği). Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Dalı, Konya, 2011.
  • 12. WHO. Technical Consultation on Postpartum and Postnatal Care. 2010.
  • 13. Güneri SE. Postpartum erken dönem kanıta dayalı uygulamalar. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;4(3):482- 496.
  • 14. Akman G, Gözüyeşil E. Doğum sonu dönemde geleneksel uygulamalar yönelik yapılan araştırmaların incelenmesi. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi. 2018;12.
  • 15. Esencan TY, Şimşek Ç. Doğum sonu dönemde hemşirelik bakımı. Zeynep Kamil Tıp Bülteni. 2017;48(4):183-189.
  • 16. Gölbaşı Z, Eğri G. Doğum sonu dönemde annenin bakımına yönelik yapılan geleneksel uygulamalar. Cumhuriyet Tıp Dergisi. 2010;32:276-282.
  • 17. Işık MT, Akçınar M, Kadıoğlu S. Mersin ilinde gebelik, doğum ve loğusalık dönemlerinde anneye ve yenidoğana yönelik geleneksel uygulamalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 2010;7:1.
  • 18. Koyun A, ve ark. Kadınların gebelik, doğum yenidoğan bakımına ilişkin geleneksel inanç ve uygulamaları. Aile ve Toplum Eğitim- Kültür ve Araştırma Dergisi. 2010;11:6.
  • 19. Healt.qld.gov [internet]. Cultural dimensions of pregnancy, birth and post-natal care – Indian. [2019 April 14]. Available from: https://www.health.qld.gov.au/__data/assets/pdf_file/0030/158781/indian-preg-prof.pdf
  • 20. Altuntuğ K, Anık Y, Ege E. Traditional practices of mothers in the postpartum period: evidence from Turkey. African Journal of Reproductive Health. 2018;22(1):95.
  • 21. Dennis CL, ve ark. Traditional postpartum practices and rituals: a qualitative systematic review. Women’s Health. 2007;3(4):487- 502.
  • 22. Ohnishi M, Oishi K, Leshabari S. Customs and practices during pregnancy, childbirth, and the postpartum period in the Kilimanjaro area, Tanzania. Health Science Research. 2015;27:85-90.
  • 23. Bhuvaneswari BG, Swarna S. Cultural beliefs and practices among postnatal mothers in selected rural areas Tirupati. NNJ. 2015;4(3):44-46.
  • 24. Okeke TC, ve ark. Postpartum practices of parturient women in Enugu, South East Nigeria. Annals of Medical and Health Sciences Research. 2013;3:1.
  • 25. Gabbe S, et al. Obstettrics. 7nd ed. Elsevier; 2017.
  • 26. Altuntuğ K, Ege E. Sağlık eğitiminin annelerin taburculuğa hazır oluş, doğum sonu güçlük yaşama ve yaşam kalitesine etkisi. Turkish Journal of Research & Development in Nursing. 2013;15(2).
  • 27. Taşhan ST, Koyuncu SB. Kadınların doğuma yönelik kullandıkları geleneksel yöntemler ve etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;9(2):150-155.
  • 28. Alan S, et al. Traditional health practices in mountain, plain and seaside regions of Adana in Turkey. Indian Journal of Traditional Knowledge. 2012;11(4):593-601.
  • 29. Alan S, ve ark. Kültürümüzde yer alan geleneksel sağlık uygulamalarına ilişkin bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2009;25(1,2,3):137-147.
  • 30. Bakır E, ve ark. Adana’da albasması inanışı ve geleneksel uygulamalar. Lokman Hekim Journal. 2011;1(1):13-18.
  • 31. WHO [internet]. Traditional medicine. [2019 October 9]. Available from: https://www.afro.who.int/health-topics/traditionalmedicine
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Derleme
Yazarlar

Ayseren Çevik 0000-0002-9648-1667

Sultan Alan 0000-0002-5403-3778

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çevik, A., & Alan, S. (2020). Doğum Sonu Dönemde Yapılan Geleneksel Uygulamalar. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 10(1), 14-22. https://doi.org/10.31020/mutftd.624508
AMA Çevik A, Alan S. Doğum Sonu Dönemde Yapılan Geleneksel Uygulamalar. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Ocak 2020;10(1):14-22. doi:10.31020/mutftd.624508
Chicago Çevik, Ayseren, ve Sultan Alan. “Doğum Sonu Dönemde Yapılan Geleneksel Uygulamalar”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi 10, sy. 1 (Ocak 2020): 14-22. https://doi.org/10.31020/mutftd.624508.
EndNote Çevik A, Alan S (01 Ocak 2020) Doğum Sonu Dönemde Yapılan Geleneksel Uygulamalar. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 10 1 14–22.
IEEE A. Çevik ve S. Alan, “Doğum Sonu Dönemde Yapılan Geleneksel Uygulamalar”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 10, sy. 1, ss. 14–22, 2020, doi: 10.31020/mutftd.624508.
ISNAD Çevik, Ayseren - Alan, Sultan. “Doğum Sonu Dönemde Yapılan Geleneksel Uygulamalar”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 10/1 (Ocak 2020), 14-22. https://doi.org/10.31020/mutftd.624508.
JAMA Çevik A, Alan S. Doğum Sonu Dönemde Yapılan Geleneksel Uygulamalar. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2020;10:14–22.
MLA Çevik, Ayseren ve Sultan Alan. “Doğum Sonu Dönemde Yapılan Geleneksel Uygulamalar”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 10, sy. 1, 2020, ss. 14-22, doi:10.31020/mutftd.624508.
Vancouver Çevik A, Alan S. Doğum Sonu Dönemde Yapılan Geleneksel Uygulamalar. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2020;10(1):14-22.
Creative Commons Lisansı
                                                                            Bu Dergi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.  Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir 

Kapak 

Ayşegül Tuğuz

İlter Uzel’inDioskorides ve Öğrencisi adlı eserinden 

Adres

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik  Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir/ Mersin