Objective: The primary purpose of this
study is to determine the awareness of the students of pharmacy faculty towards
obesity.
Method: Within the
scope of this study, a questionnaire was applied to students studying at Ankara
University Faculty of Pharmacy 1st and 4th grade. The applied questionnaire
includes the "Obesity Awareness Scale" developed by Allen (2011), also
validity and reliability in Turkish were made by Kafkas and Özen (2014).
Statements in the scale are rated as (1) Strongly disagree - (4) Strongly agree
with 4-points Likert type rating. The data obtained from the questionnaire was
firstly subjected to descriptive statistical analysis with the help of the IBM
SPSS 22.0 package program, and then confirmatory factor analysis was applied via
the LISREL 8.80 program.
Results: 203
students participated in the study. As a result of the confirmatory factor
analysis, the three-factor structure consisting of physical activity,
nutrition, and obesity awareness factors were verified, and it was determined
that this scale was a valid and reliable scale for the students of pharmacy
faculty by evaluating the scale's fit indexes.
Conclusion: The
findings obtained in the study revealed that education is effective in
increasing the awareness level of obesity for the students of the pharmacy
faculty who are the future pharmacists. In this context, it is thought that
giving more places for topics such as healthy life, obesity, and weight
management in pharmacy faculties will shed light on students' future practices.
Amaç: Bu
çalışmanın temel amacı eczacılık fakültesi öğrencilerinin obeziteye yönelik
farkındalıklarının belirlenmesidir.
Yöntem: Bu
çalışma kapsamında Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi 1. ve 4. Sınıfında
okumakta olan öğrencilere bir anket uygulaması yapılmıştır. Uygulanan anket,
Allen (2011) tarafından geliştirilmiş ve Kafkas ve Özen (2014) tarafından
Türkçe geçerlilik ve güvenilirliği yapılmış olan “Obezite Farkındalık Ölçeği”ni
içermektedir. Ölçekte yer alan ifadeler (1) Kesinlikle katılmıyorum - (4)
Kesinlikle katılıyorum olacak şekilde 4’lü Likert tipi derecelendirilmeyle
puanlanmıştır. Anket formundan elde edilen veriler IBM SPSS 22.0 paket
programının yardımıyla öncelikle betimleyici istatistiksel analizlere tabi
tutulmuş, ardından LISREL 8.80 programı aracılığı ile doğrulayıcı faktör
analizi uygulanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya 203 öğrenci katılım sağlamıştır. Doğrulayıcı
faktör analizi sonucuna fiziksel aktivite, beslenme ve obezite farkındalık
faktörlerinden oluşan üç faktörlü yapı doğrulanmış olup, ölçeğe ait uyum indekslerinin
değerlendirilmesiyle bu ölçeğin eczacılık fakültesi öğrencileri için de geçerli
ve güvenilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Çalışmada elde edilen bulgular,
geleceğin eczacısı olan eczacılık fakültesi öğrencilerinin
obeziteye yönelik farkındalık düzeylerinin arttırılmasında eğitimin etkili
olduğu ortaya koymuştur. Bu bağlamda eczacılık fakültelerinde sağlıklı yaşam,
obezite ve kilo yönetimi gibi konulara daha çok yer verilmesinin öğrencilerin
gelecekti uygulamalarına ışık tutacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir
Kapak
Ayşegül Tuğuz
İlter Uzel’in “Dioskorides ve Öğrencisi” adlı eserinden
Adres
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir/ Mersin