Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp Fakültesi Müfredatlarında Tıp Tarihi: Türkiye'deki Güncel Durumun Değerlendirilmesi

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 122 - 130, 31.01.2025
https://doi.org/10.31020/mutftd.1542394

Öz

Amaç: Araştırmanın amacı, Türkiye'deki tıp fakültelerinde tıp tarihi eğitimine ilişkin güncel durumu değerlendirmektir.
Yöntem: Araştırma tıp fakültesi müfredatlarında tıp tarihi dersine ne kadar ve nasıl yer verildiğinin değerlendirilmesi amacıyla tanımlayıcı tipte yapılmıştır. Tıp eğitimi veren okullara Yükseköğretim Lisans Atlası Sistemi aracılığıyla ulaşılmıştır. Çalışma 01-30 Nisan 2024 tarihleri arasında sürdürülmüştür. Bu tarihler arasında sisteme kayıtlı 110 tıp fakültesi müfredatı çalışma kapsamına alınmıştır. Araştırmacılar tarafından tasarlanan veri toplama formu fakültelerin web sitelerinde yer alan eğitim planları incelenerek doldurulmuştur.
Bulgular: Araştırmanın bulguları, Türkiye'deki tıp fakültelerinin mezuniyet öncesi eğitim programlarında tıp tarihi derslerine farklı düzeylerde yer verdiklerini ortaya koymuştur. İncelenen 110 tıp fakültesinin büyük çoğunluğu tıp tarihi derslerini müfredatlarında bulundurmaktadır, ancak derslerin içerik ve kapsamlarında önemli farklılıklar gözlenmiştir. Derslerin %91,2’si "Tıp Tarihi ve Etik" başlığı altında sunulurken, diğerleri farklı başlıklar altında işlenmektedir. Okulların %50’sinde dersler alan uzmanları tarafından verilirken, %36,4’ü alan dışı öğretim üyeleri tarafından verilmektedir. Müfredatın kapsamı, tarih öncesinden modern döneme kadar geniş bir yelpazeyi içermekte olup, derslerin saat ve içerik bakımından fakülteler arasında standart olmadığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Tıp tarihi derslerinin içerik, saat ve yöntem açısından standartlaştırılması, öğretim üyesi profili, dersin uygulamalı olarak işlenip işlenmemesi gibi çeşitli unsurların değerlendirilmesi için bir çalışma grubu oluşturulması ve kapsamlı bir planlama yapılması önerilmektedir. Ayrıca, tıp tarihi derslerinin ulusal çekirdek müfredatta yer alması ve Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS) kapsamına dahil edilmesi, bu alanın önemini ve tıp tarihi eğitiminin etkinliğinin artıracak adımlar olarak değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Castiglioni A. A History of medicine. 1st ed. Routledge; 1947 https://doi.org/10.4324/9780429019883
  • 2. Bayat AH. Tıp tarihi. Genişletilmiş 3. baskı. Üçer Matbaacılık Ltd.;2016.
  • 3. Kazancıgil A. Türkiye’de tıp tarihi. Türkiye araştırmaları literatür dergisi 2004;2(4):213-232.
  • 4. Iorio S, Gazzaniga V, Lippi D. History of medicine in medical education: new Italian pathways. J Med Libr Assoc 2023 Apr 21;111(1-2):618-624. doi: 10.5195/jmla.2023.1586.
  • 5. Arnott R. The university of birmingham medical school and the history of medicine. Medical Humanities 2002;28:33-34. https://doi.org/10.1136/mh.28.1.336.
  • 6. Hackler C. University of arkansas school of medicine, department of medical humanities. Acad Med 2003;78(10):1059.
  • 7. Anonim. University of Minnesota School of Medicine curriculum. [alıntı tarihi: 2024 Ağustos]. Erişim adresi: http://www.med.umn.edu/admissions/curriculum/years-1-and-2/
  • 8. Salehi A, et al. Medical students' knowledge and attitudes toward history of medicine. J Med Ethics Hist Med 2020;13(6):1-12. doi: 10.18502/jmehm.v13i6.4071.
  • 9. Park JY, Park S. How to teach history of medicine at medical school: period, structure, and teaching methods. Uisahak 2023;32(2):595-621. doi: 10.13081/kjmh.2023.32.595.
  • 10. Weber AS. Clinical applications of the history of medicine in muslim-majority nations. J Hist Med Allied Sci 2023;78(1):46-61. doi: 10.1093/jhmas/jrac039.
  • 11. Kwon I. The value of medical humanities in medical education: focusing on the history of medicine. Uisahak 2022;31(3):495-517. English. doi: 10.13081/kjmh.2022.31.495.
  • 12. YÖK (2024). YÖK Lisans Atlası. Erişim Adresi: https://yokatlas.yok.gov.tr/lisansanasayfa.php. Erişim Tarihi: 01.03.2024.
  • 13. Ögenler O, Aksu A. Türkiye’de tıp tarihi ve etik alanına ait anabilim dallarının, akademik kadroların ve lisansüstü tezlerin nicel incelenmesi. TJOB 2023;10(4):147-56.
  • 14. Çencen, N. Tıp fakültesi öğrencilerinin tıp tarihi ve etiği dersinin tıp tarihi konularına ilişkin görüşleri (Gazi Üniversitesi örneği). Diyalektolog-J National Social Sci 2018;19:503-518.
  • 15. İnce F, Batmaz K. Bir tıp fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin tıp tarihi dersi hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 2021;11(3):502-511 DOI: 10.31020/mutftd.858277
  • 16. Köken A. Tıp tarihi ve etik eğitiminin bir parçası olarak müze ziyaretleri: Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Tıp Fakültesi örneği. Ahi Evran Medical Journal 2022;6(3):224–225.

Medical History in Medical School Curricula: An Evaluation of The Current Situation in Türkiye

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 122 - 130, 31.01.2025
https://doi.org/10.31020/mutftd.1542394

Öz

Objective: The objective of this study is to assess the current status of medical history education in medical faculties across Türkiye.
Method: The study was designed as a descriptive research to assess the scope and implementation of medical history courses within the curricula of medical faculties. Medical schools were accessed through the Higher Education Undergraduate Atlas System. The study was conducted between April 1 and 30, 2024. During this period, the curricula of 110 medical faculties registered in the system were included in the study. The data collection form, designed by the researchers, was filled out by examining the education plans available on the faculties' websites.
Results: The findings reveal that medical faculties in Türkiye include medical history courses at varying levels in their pre-graduation programs. While the vast majority of the 110 medical faculties examined incorporate medical history into their curricula, significant differences were observed in the content and scope of these courses. Of these courses, 91.2% are offered under the title "History of Medicine and Ethics," while others are presented under different titles. In 50% of the schools, the courses are taught by subject matter experts, whereas in 36.4% of the schools, they are delivered by faculty from other fields. The curriculum content ranges from prehistoric medicine to modern medicine, with notable disparities in course hours and content across faculties.
Conclusion: It is recommended that a working group be established and comprehensive planning be conducted to standardize the content, duration, and teaching methods of medical history courses, as well as to evaluate various factors such as the profile of teaching staff and the inclusion of practical sessions. Additionally, incorporating medical history courses into the national core curriculum and including them in the Medical Specialization Examination (TUS) are suggested as critical steps to enhance the importance and effectiveness of medical history education.

Kaynakça

  • 1. Castiglioni A. A History of medicine. 1st ed. Routledge; 1947 https://doi.org/10.4324/9780429019883
  • 2. Bayat AH. Tıp tarihi. Genişletilmiş 3. baskı. Üçer Matbaacılık Ltd.;2016.
  • 3. Kazancıgil A. Türkiye’de tıp tarihi. Türkiye araştırmaları literatür dergisi 2004;2(4):213-232.
  • 4. Iorio S, Gazzaniga V, Lippi D. History of medicine in medical education: new Italian pathways. J Med Libr Assoc 2023 Apr 21;111(1-2):618-624. doi: 10.5195/jmla.2023.1586.
  • 5. Arnott R. The university of birmingham medical school and the history of medicine. Medical Humanities 2002;28:33-34. https://doi.org/10.1136/mh.28.1.336.
  • 6. Hackler C. University of arkansas school of medicine, department of medical humanities. Acad Med 2003;78(10):1059.
  • 7. Anonim. University of Minnesota School of Medicine curriculum. [alıntı tarihi: 2024 Ağustos]. Erişim adresi: http://www.med.umn.edu/admissions/curriculum/years-1-and-2/
  • 8. Salehi A, et al. Medical students' knowledge and attitudes toward history of medicine. J Med Ethics Hist Med 2020;13(6):1-12. doi: 10.18502/jmehm.v13i6.4071.
  • 9. Park JY, Park S. How to teach history of medicine at medical school: period, structure, and teaching methods. Uisahak 2023;32(2):595-621. doi: 10.13081/kjmh.2023.32.595.
  • 10. Weber AS. Clinical applications of the history of medicine in muslim-majority nations. J Hist Med Allied Sci 2023;78(1):46-61. doi: 10.1093/jhmas/jrac039.
  • 11. Kwon I. The value of medical humanities in medical education: focusing on the history of medicine. Uisahak 2022;31(3):495-517. English. doi: 10.13081/kjmh.2022.31.495.
  • 12. YÖK (2024). YÖK Lisans Atlası. Erişim Adresi: https://yokatlas.yok.gov.tr/lisansanasayfa.php. Erişim Tarihi: 01.03.2024.
  • 13. Ögenler O, Aksu A. Türkiye’de tıp tarihi ve etik alanına ait anabilim dallarının, akademik kadroların ve lisansüstü tezlerin nicel incelenmesi. TJOB 2023;10(4):147-56.
  • 14. Çencen, N. Tıp fakültesi öğrencilerinin tıp tarihi ve etiği dersinin tıp tarihi konularına ilişkin görüşleri (Gazi Üniversitesi örneği). Diyalektolog-J National Social Sci 2018;19:503-518.
  • 15. İnce F, Batmaz K. Bir tıp fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin tıp tarihi dersi hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 2021;11(3):502-511 DOI: 10.31020/mutftd.858277
  • 16. Köken A. Tıp tarihi ve etik eğitiminin bir parçası olarak müze ziyaretleri: Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Tıp Fakültesi örneği. Ahi Evran Medical Journal 2022;6(3):224–225.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tıp Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gamze Özbek Güven 0000-0002-5391-8873

Şerife Yılmaz 0000-0002-5660-7712

Erken Görünüm Tarihi 30 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2024
Kabul Tarihi 9 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özbek Güven, G., & Yılmaz, Ş. (2025). Tıp Fakültesi Müfredatlarında Tıp Tarihi: Türkiye’deki Güncel Durumun Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 15(1), 122-130. https://doi.org/10.31020/mutftd.1542394
AMA Özbek Güven G, Yılmaz Ş. Tıp Fakültesi Müfredatlarında Tıp Tarihi: Türkiye’deki Güncel Durumun Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Ocak 2025;15(1):122-130. doi:10.31020/mutftd.1542394
Chicago Özbek Güven, Gamze, ve Şerife Yılmaz. “Tıp Fakültesi Müfredatlarında Tıp Tarihi: Türkiye’deki Güncel Durumun Değerlendirilmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi 15, sy. 1 (Ocak 2025): 122-30. https://doi.org/10.31020/mutftd.1542394.
EndNote Özbek Güven G, Yılmaz Ş (01 Ocak 2025) Tıp Fakültesi Müfredatlarında Tıp Tarihi: Türkiye’deki Güncel Durumun Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 15 1 122–130.
IEEE G. Özbek Güven ve Ş. Yılmaz, “Tıp Fakültesi Müfredatlarında Tıp Tarihi: Türkiye’deki Güncel Durumun Değerlendirilmesi”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 15, sy. 1, ss. 122–130, 2025, doi: 10.31020/mutftd.1542394.
ISNAD Özbek Güven, Gamze - Yılmaz, Şerife. “Tıp Fakültesi Müfredatlarında Tıp Tarihi: Türkiye’deki Güncel Durumun Değerlendirilmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 15/1 (Ocak 2025), 122-130. https://doi.org/10.31020/mutftd.1542394.
JAMA Özbek Güven G, Yılmaz Ş. Tıp Fakültesi Müfredatlarında Tıp Tarihi: Türkiye’deki Güncel Durumun Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2025;15:122–130.
MLA Özbek Güven, Gamze ve Şerife Yılmaz. “Tıp Fakültesi Müfredatlarında Tıp Tarihi: Türkiye’deki Güncel Durumun Değerlendirilmesi”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 15, sy. 1, 2025, ss. 122-30, doi:10.31020/mutftd.1542394.
Vancouver Özbek Güven G, Yılmaz Ş. Tıp Fakültesi Müfredatlarında Tıp Tarihi: Türkiye’deki Güncel Durumun Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2025;15(1):122-30.
Creative Commons Lisansı
                                                                            Bu Dergi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.  Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir 

Kapak 

Ayşegül Tuğuz

İlter Uzel’inDioskorides ve Öğrencisi adlı eserinden 

Adres

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik  Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir/ Mersin