Aim: This study aims to determine the health literacy levels of nursing faculty students and to evaluate these levels according to socio-demographic variables.
Method: The sample of the study consisted of 485 students from the Faculty of Nursing at Mersin University, who volunteered to participate during the 2023-2024 academic year. Participants were given a questionnaire that included socio-demographic questions and the Türkiye Health Literacy Scale-32 (TSOY-32). The data were analyzed using IBM SPSS 26 software.
Results: The average score of the participants on the TSOY-32 Scale was 34.1 ± 7.8. Regarding the overall health literacy level, 43.5% of participants were classified as having problematic-limited health literacy, 30.1% as having adequate health literacy, 15.9% as having excellent health literacy, and 10.5% as having insufficient health literacy. Female participants had higher health literacy scores than male participants (p<0.05). No significant effect of age, class level, frequency of healthcare visits, and health status on health literacy scores was observed (p>0.05).
Conclusion: The results of the study show that the majority of nursing faculty students have problematic-limited health literacy levels. Since nursing students will be an essential part of the healthcare system and health education providers after graduation, improving their health literacy levels is necessary. In this regard, it is recommended that educators and policymakers collaborate to integrate health literacy into nursing education programs.
Amaç: Bu araştırma ile hemşirelik fakültesi öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi ve sağlık okuryazarlığı düzeylerinin sosyo-demografik değişkenlere göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Mersin Üniversitesi Hemşirelik Fakültesinde öğrenim gören ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 485 öğrenci oluşturmuştur. Katılımcılara sosyo-demografik bilgilere yönelik sorular ve Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32 (TSOY-32)’yi içeren anket formu uygulanmıştır. Araştırmanın verileri IBM SPSS 26 paket programı vasıtasıyla analiz edilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların TSOY-32 Ölçeğinden aldığı puanların ortalaması 34,1 ± 7,8’dir. Genel sağlık okuryazarlığı düzeyinde katılımcıların %43,5'inin sorunlu-sınırlı, %30,1'inin yeterli, %15,9'unun mükemmel ve %10,5'inin yetersiz düzeyde olduğu saptanmıştır. Kadın katılımcıların sağlık okuryazarlığı puan ortalamaları erkek katılımcılardan daha yüksektir (p<0.05). Sağlık okuryazarlığı puanlarında yaş, sınıf düzeyi, sağlık kurumuna başvuru sayısı ve sağlık durumu değişkenlerinin etkisine rastlanılmamıştır (p>0,05).
Sonuç: Araştırma sonuçları, hemşirelik fakültesi öğrencilerinin büyük çoğunluğunun sorunlu-sınırlı düzey sağlık okuryazarlığı seviyesine sahip olduğunu göstermektedir. Mezun olduktan sonra sağlık sisteminin önemli bir bileşeni ve sağlık eğitimi sunucusu olacak hemşirelik öğrencilerinin sağlık okuryazarlık düzeyinin iyileştirilmesi gerekmektedir. Bu doğrultuda eğitimcilerin ve politika yapıcıların sağlık okuryazarlığını hemşirelik eğitim programlarına entegre etmek için iş birliği yapması önerilir.
Araştırma Süleyman Demirel Üniversitesi Etik Kurulu (E-87432956-050.99-583562) tarafından 20.09.2023 tarihinde onaylanmıştır ve verilerin toplanması için Mersin Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dekanlığından gereken izinler alınmıştır. Katılımcılara çalışma hakkında detaylı bilgi verilerek gönüllülük esasına dayalı olarak araştırmaya dahil edilmeleri sağlanmıştır. Ayrıca ölçeği kullanma niyetini belirten bir e-posta aracılığıyla yazardan izin alınmıştır.
-
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik Eğitimi, Sağlık Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir
Kapak
Ayşegül Tuğuz
İlter Uzel’in “Dioskorides ve Öğrencisi” adlı eserinden
Adres
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir/ Mersin