Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE MESLEĞİ SEÇİMİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ: UŞAK ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA

Yıl 2018, , 298 - 327, 20.04.2018
https://doi.org/10.29067/muvu.368665

Öz

Bu
çalışmanın amacı muhasebe eğitimi alan öğrencilerin muhasebe alanındaki meslek
seçimlerinde etkili olan faktörlerin tespit edilip değerlendirilmesidir.
Araştırma örneklemi kapsamındaki veriler Uşak Üniversitesi İktisadi ve İdari
Bilimler Fakültesi’ndeki; İşletme, İktisat, Kamu Yönetimi, Maliye ve Ekonometri
bölümlerinde öğrenim gören 1053 öğrenciye anket yöntemi uygulanarak elde
edilmiştir.  Analiz aşamasında öncelikle
geçerlilik ve güvenilirlik testi, faktör analizi ve faktör analizi sonucundaki
faktörlerle demografik özellikler arasındaki ilişkinin ölçülmesi için Levene’s
Test, ANOVA ve Varyans Analizi, Scheffe-posthoc analizleri yapılmıştır.



Araştırma
sonucunda muhasebe eğitimi alan ve potansiyel muhasebe meslek mensubu adayı
olan öğrencilerin muhasebe mesleğini tercih etmesindeki etkili olan faktörler 7
boyutta toplanmıştır. Bu faktörler kişisel tercihler, saygınlık ve sosyal statü
beklentisi, mesleki deneyim, çevre etkisi, çalışma şartları, bağımsız çalışma,
mesleki gelişim olarak isimlendirilmiştir. Ayrıca kişisel tercihler,  saygınlık ve sosyal statü beklentisi, mesleki
deneyim, bağımsız çalışma faktörleri ile öğrencilerin okumakta oldukları
bölümler arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.  

Kaynakça

  • Akın, O., ve Kürşat Onat, O., (2015). "Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörleri: Demografik Farklılaşmalar Üzerine Bir Araştırma" Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Sayı:15, 297-312.
  • Bulca, H., ve Erem, I., (2014). "Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe ve Finans Eğitimine Yönelik Düşünceleri: Uşak Üniversitesi’nde Bir Araştırma" Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:7, Sayı:3, 67-94.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş., (2012) Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları, Pegem Akademi, 2. Baskı, Ankara.
  • Dinc, E. (2008). “Meslek Seçiminde Etkili Faktörlerin İncelenmesi: Meslek Yüksekokulu –Muhasebe Programı Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma” Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:16, Sayı: 2, 90-106.
  • Ekşi, İ. H., Özçalıcı, M. ve Büyükkonuklu, B., (2011) “Meslek Algılanmasında Etkili Olan Faktörler: Muhasebecilik Örneği” Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı:52, 67-80.
  • Kutlu, H. A., (2010). “Muhasebe Eğitiminin, Nitelikli İşgücü Yetiştirmesi Açısından Değerlendirilmesi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 46, 232-246.
  • Sürmen, Y. ve Aygün, D., (2013) “Muhasebe Çevresi ve Çevrenin Muhasebeye Etkisi”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, Sayı: 7, 358-381.
  • Şengel, S., (2011) “Türkiye’de muhasebe meslek Elemanı Talebi Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 50, 167-180.
  • Odia, J.O ve Ogiedu, K.O (2013) “Factors Affecting the Study of Accounting in Nigerian Universities”, Journal of Educational and Social Research, Cilt: 3, ,Sayı: 3, 89-96.
  • Yayla, H. E. ve Cengiz, E., (2005) “Muhasebe Mesleğinin Tercih Edilmesinde Etkili olan Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Çalışması: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği”, Muhasebe ve Denetime Bakış, Sayı: 16, 147-168.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y., (2007) “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Artırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme” Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 9, Sayı:1, 115-136.
  • 20194 Sayılı Resmi Gazete, 13.06.1989, 3568 Sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu.

EVALUATION OF FACTORS AFFECTING CHOICE OF ACCOUNTING PROFESSION: AN APPLICATION REGARDING STUDENTS AT USAK UNIVERSITY FACULTY OF ECONOMICS AND ADMINISTRATIVE SCIENCE

Yıl 2018, , 298 - 327, 20.04.2018
https://doi.org/10.29067/muvu.368665

Öz

The aim of this research is to evaluate and determine
the factors effective in selecting their professions in the accounting area of
the students taking an accounting education. The sample of this research is
comprised of 1053 students who has been educated in the departments of Business
Administration, Economic, Public Administration, Public Finance and
Econometrics, Usak University Faculty of Economics and Administrative Sciences.
The research data was collected with survey method. In the analysis stage,
Levene's test, ANOVA, Variance  and Scheffe-posthoc analyses were
used to measure the relationship between the factors of validity and
reliability test- factor analysis- the factors in factor analysis and 
demographic characteristics.



In the result of the research factors were categorized
in 7 dimensions that are effective for the students who are taken accounting
education and are candidates for potential accounting professions. These
factors are called as personal preferences, expectation of dignity and social
status, professional experience, environmental effect, working conditions, free
work conditions, professional development. There was also a meaningful
relationship between personal preferences, expectation of dignity and social
status, professional experience, free work conditions factors and departments
that students study.

Kaynakça

  • Akın, O., ve Kürşat Onat, O., (2015). "Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörleri: Demografik Farklılaşmalar Üzerine Bir Araştırma" Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Sayı:15, 297-312.
  • Bulca, H., ve Erem, I., (2014). "Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe ve Finans Eğitimine Yönelik Düşünceleri: Uşak Üniversitesi’nde Bir Araştırma" Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:7, Sayı:3, 67-94.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş., (2012) Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları, Pegem Akademi, 2. Baskı, Ankara.
  • Dinc, E. (2008). “Meslek Seçiminde Etkili Faktörlerin İncelenmesi: Meslek Yüksekokulu –Muhasebe Programı Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma” Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:16, Sayı: 2, 90-106.
  • Ekşi, İ. H., Özçalıcı, M. ve Büyükkonuklu, B., (2011) “Meslek Algılanmasında Etkili Olan Faktörler: Muhasebecilik Örneği” Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı:52, 67-80.
  • Kutlu, H. A., (2010). “Muhasebe Eğitiminin, Nitelikli İşgücü Yetiştirmesi Açısından Değerlendirilmesi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 46, 232-246.
  • Sürmen, Y. ve Aygün, D., (2013) “Muhasebe Çevresi ve Çevrenin Muhasebeye Etkisi”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, Sayı: 7, 358-381.
  • Şengel, S., (2011) “Türkiye’de muhasebe meslek Elemanı Talebi Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı: 50, 167-180.
  • Odia, J.O ve Ogiedu, K.O (2013) “Factors Affecting the Study of Accounting in Nigerian Universities”, Journal of Educational and Social Research, Cilt: 3, ,Sayı: 3, 89-96.
  • Yayla, H. E. ve Cengiz, E., (2005) “Muhasebe Mesleğinin Tercih Edilmesinde Etkili olan Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Çalışması: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği”, Muhasebe ve Denetime Bakış, Sayı: 16, 147-168.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y., (2007) “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Artırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme” Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 9, Sayı:1, 115-136.
  • 20194 Sayılı Resmi Gazete, 13.06.1989, 3568 Sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sayı
Yazarlar

Fatma Akyüz

Tolga Yeşil Bu kişi benim

Fırat Ay

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2017
Kabul Tarihi 3 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Akyüz, F., Yeşil, T., & Ay, F. (2018). MUHASEBE MESLEĞİ SEÇİMİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ: UŞAK ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA. Journal of Accounting and Taxation Studies298-327. https://doi.org/10.29067/muvu.368665

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Bu lisans, üçüncü kişilerin ticari olmayan amaçla eserinizden yararlanmasına, farklı bir sürüm oluşturmasına, geliştirmesine ya da eserinizin üzerine inşa ederek kendi eserlerini oluşturmasına izin verir. Ancak üçüncü kişilerin bu eserleri gayri-ticari olmak zorundadır ve üçüncü kişiler Dergimizde yayımlanan makalelerin yazarlarına atıfta bulunmak zorundadır.  

                                                                                                                                                           
Makale göndermek için https://dergipark.org.tr/tr/journal/591/submission/step/manuscript/new