Businesses
can improve their performance by managing their activities. While managing the
activities requires measuring and managing the performance, improving performance
also depends on managing the activities. Balanced scorecard helps the business
to measure and manage its performance while activity-based management meets the
need of managing activities of it. An implementation has been done in an
alcoholic beverage business with the aim of identifying the effect of
activity-based management on the business performance. The methods of
observation, meeting with managers and employees, and applying to their
experiences have been used in the implementation. For measuring and managing
the performance, product-based balanced scorecard has been built, and the
business performance has been managed by it. Bottling activity of the business
has been handled as a process, and the bottle breaking in filling problem
identified in the filling activity was reduced by the suggested solution.
Furthermore the stopping time stemmed from this problem in the bottling time
has also been shortened. According to the product-based balanced scorecard, it
is possible to say that the business performance has been improved as a result
of implementing activity-based management.
Activity-Based Management Continuous Improvement Balanced Scorecard Business Performance Alcoholic Beverage Industry
İşletmeler
faaliyetlerini yöneterek performanslarını arttırabilir. Faaliyetlerin
yönetilmesi, performansın ölçülmesini ve yönetilmesini gerektirirken;
performansın arttırılması da faaliyetlerin yönetilmesine bağlıdır. Faaliyete
dayalı yönetim, işletmenin faaliyetleri yönetme ihtiyacını karşılarken; dengeli
ölçüm kartı da performansın ölçülmesi ve yönetilmesi konusunda işletmeye
yardımcı olmaktadır. Faaliyete dayalı yönetimin işletmenin performansı
üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla bir alkollü içecek işletmesinde
uygulama yapılmıştır. Uygulamada; gözlem, çalışanlar ve yöneticilerle görüşme
ve onların deneyimlerinden yararlanma yöntemleri kullanılmıştır. Performansın
ölçülmesi ve yönetilmesi için ürün temelinde dengeli ölçüm kartı oluşturulmuş
ve işletme performansı bu ölçüm kartıyla yönetilmiştir. İşletmenin şişeleme
faaliyeti bir süreç şeklinde ele alınmış ve dolum faaliyetinde tespit edilen
dolumda şişe kırılması problemi önerilen çözümle azaltılmıştır. Ayrıca,
şişeleme süresi içerisinde bu problemden kaynaklanan duruş süresi de
kısalmıştır. Ürün temelinde dengeli ölçüm kartına göre, faaliyete dayalı
yönetimin uygulanması sonucunda işletmenin performansının arttığını söylemek
mümkündür.
Faaliyete Dayalı Yönetim Sürekli İyileştirme Dengeli Ölçüm Kartı İşletme Performansı Alkollü İçecek Sektörü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2 |
This Journal Licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.