Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sinema-Mimarlık Arakesitinde Cyberpunk (Siberpunk) ve “Ada” Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Yaklaşım

Yıl 2016, , 127 - 142, 31.12.2016
https://doi.org/10.26835/my.273866

Öz

Mekan, mimarlık-sinema arakesitinde
yer alan ve her iki disiplinin de temelini oluşturan bir kavramdır. Sinema için
bir oyuncu kadar etkili sayılabilecek sinemasal mekan, mimarlıkta insan
yaşamını örgütleyen ve onu anlamlandıran bir unsurdur. Diğer türlerden farklı
olarak bilimkurgu sineması, mekan tasvirlerinin günümüzden radikal bir şekilde
farklılaştığı ütopik veya distopik gelecek öngörülerini sunmaktadır. 1980’lerle
birlikte dünyada hızla gelişen teknoloji, bilimkurgu sineması’nı da temelden
etkileyerek yeni bir alt dalı olan Cyberpunk akımı ortaya çıkmıştır. Cyberpunk,
sanayi sonrası modern toplumlarda yaşanan temel değişimlere eleştirel bir
yaklaşım sunarken yakın gelecek öngörülerini, ileri teknoloji, sefil hayat,
kaotik dünya konularını işlemekte ve kendi kurgusal mekanlarını
üretmektedir. 
Michael Bay yönetmenliğindeki “Ada” filmi
Bilimkurgu sinemasında Cyberpunk akımı içerisinde güncel filmler arasında
önemli bir yere sahiptir. Film, beden üzerinden insanın bile
metalaştırılabileceğini ve büyük şirketlerin elinde nasıl kontrol edilerek
şekillendirilebileceğini gösteren karamsar bir senaryoyla kapitalizm eleştirisi
yapmaktadır. 2005 Yapımı film, 2019 yılına distopik bir yakın gelecek
öngörüsünde bulunmaktadır. Filmde, toplumun üst gelir grubu bireylerinin toplum
üzerinde etkilerinin devam edebilmesi için her türlü sosyal ve etik değeri göz
ardı ederek insan klonlamayı yasal hale getirmeleri ve bu klonları insan olarak
değil ürün olarak nitelendirmeleri söz konusudur.  Filmdeki kişisel, yarı kamusal  ve kamusal mekanlar fiziksel ve psikolojik
olarak tek tipleştirilmiş iktidar gözetiminde tutulan mekanlardır. Bu bağlamda
çalışmanın amacı, bilimkurgu sineması alt kültürü olarak cyberpunk’ta zaman, mekan
ve beden kavramlarının mimarlık sinema arakesitinde Ada (The Island) filmi
üzerinden tartışılarak değerlendirilmesidir.



 

Kaynakça

  • Alver, Köksal, “Ütopya: Mekan ve Kentin İdeal Formu”, Sosyoloji Dergisi 18, 2009, s.139-153.
  • Başaran, Tuna, Soğuk Savaş Sonrası Bilimkurgu Sinemasında Distopik Sistemler ve Kontrol Mekanizmaları, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2007.
  • Bay, Michael (Yönetmen), The Island (Ada), California : Warner Bros Pictures, 2005.
  • Dear, Michael, “Between Architecture And Film”, Architectural Design, November-December, Vol. 64, No. 11/12, 1994, s.8-15.
  • Ersümer, Oğuzhan, Bilimkurgu Sinemasında Cyberpunk, Altıkırkbeş Yayın, İstanbul 2013.
  • Gibson, William, Neuromancer, Çev.: Gonca Gülbey, Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul 2012.
  • Heidegger, Martin, Varlık ve Zaman (Sein und Zeit), Çev.:Kaan H. Ökten, Agora Kitaplığı, İstanbul 2008.
  • Jameson, Fredric, Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Çev.: Nuri Plümer, 1. Basım, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1994.
  • Kınayoğlu, Gökhan, “Saniyede 24 Kare Ütopya”, Arredamento Mimarlık, 11, 2001, s.80-82.
  • Kırış, İrem Maro, Uzak Yakın Mimarlık, 1. Basım, Tekin Yayınevi, İstanbul 2012.
  • Merleau-Ponty, Maurice, Phenomenology of Perception, Routledge & Kegan Paul Ltd, London 1962.
  • Örs, Aslı Doğay, “Sinematografi ve Mimarlık”, Arredamento Mimarlık, 11, 2001, s.73-79.
  • Özakın, Özgür, “Bugünün Dünyasını Geleceğe Yansıtmak”, Arredamento Mimarlık, 11, 2001, s.82-87.
  • Polat, Nihal, Bir Kent Vizyonu Olarak Ütopya Olgusunun Sinema Bağlamında Analizi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2012.
  • Süalp, Z. Tül Akbal, Zaman Mekan Kuram ve Sinema, 1. Baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul 2004.
  • Sütçü, Özcan Yılmaz, Gilles Deleuze’de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi, Es Yayınları, İstanbul 2005.
  • Tümer, Gürhan, İnsan-Mekan İlişkileri ve Kafka, Sanat-Koop Yayınları, İzmir 1984.
  • URL-1: Istvan Csicsery – Ronay, Jr, “Cyberpunk and Neuromanticism”, Missisipi Review, 1996, http://project.cyberpunk.ru/idb/cyberpunk_and_neuromanticism.html, (Erişim Tarihi: 6 Aralık 2016, saat: 23.23)
  • Ülker, Şafak Şilan, Mimarlık ve Sinema Ortak Alanında Zamansallık ve Gelecek Mekanları, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2011.

A Critical Approach over "The Island" Movie and Cyberpunk in Cinema-Architecture Intersection

Yıl 2016, , 127 - 142, 31.12.2016
https://doi.org/10.26835/my.273866

Öz

Space is a concept which takes place in
architecture-cinema intersection and which is a base for both of the
disciplines. Cinematic space, which can be counted as important as an actor for
cinema, is an element in architecture which organizes human life and makes it
meaningful. Different from other types, Science fiction cinema presents utopic
and dystopic future foresights which differs radically from today's modern
description. Improving technology starting from 1980s has introduced a
sub-branch called Cyberpunk by affecting the science fiction cinema base.
Cyberpunk while presenting a critical approach to basic changes faced in the
modern public, discusses the near future foresight, hi-tech, miserable life,
chaotic world subjects and creates its own spaces. “The Island” movie directed
by Michael Bay has an important place among the contemporary movies having
Cyberpunk movement in science fiction cinema. Movie criticizes capitalism with
a pessimistic scenario in which it shows even human body can be commodified
from his body and how he can be shaped with a control of giant companies. Movie
of 2005 makes dystopic near future foresight to 2019. In the movie, legalizing
human cloning by  ignoring the social and
ethical values for continuation of the individuals of high income group's
effects on public and identifying these clons as a product not a human are the
points in question. Personal, public and semi-public spaces in the movies are
the spaces which were stereotyped physically and psychologically and under observance
of the government. In this concept, the aim of the study is to evaluate by
discussing the concepts of time, space and body in Cyberpunk as a sub-culture
according to “The Island” movie in architecture and cinema intersection.

Kaynakça

  • Alver, Köksal, “Ütopya: Mekan ve Kentin İdeal Formu”, Sosyoloji Dergisi 18, 2009, s.139-153.
  • Başaran, Tuna, Soğuk Savaş Sonrası Bilimkurgu Sinemasında Distopik Sistemler ve Kontrol Mekanizmaları, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2007.
  • Bay, Michael (Yönetmen), The Island (Ada), California : Warner Bros Pictures, 2005.
  • Dear, Michael, “Between Architecture And Film”, Architectural Design, November-December, Vol. 64, No. 11/12, 1994, s.8-15.
  • Ersümer, Oğuzhan, Bilimkurgu Sinemasında Cyberpunk, Altıkırkbeş Yayın, İstanbul 2013.
  • Gibson, William, Neuromancer, Çev.: Gonca Gülbey, Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul 2012.
  • Heidegger, Martin, Varlık ve Zaman (Sein und Zeit), Çev.:Kaan H. Ökten, Agora Kitaplığı, İstanbul 2008.
  • Jameson, Fredric, Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Çev.: Nuri Plümer, 1. Basım, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1994.
  • Kınayoğlu, Gökhan, “Saniyede 24 Kare Ütopya”, Arredamento Mimarlık, 11, 2001, s.80-82.
  • Kırış, İrem Maro, Uzak Yakın Mimarlık, 1. Basım, Tekin Yayınevi, İstanbul 2012.
  • Merleau-Ponty, Maurice, Phenomenology of Perception, Routledge & Kegan Paul Ltd, London 1962.
  • Örs, Aslı Doğay, “Sinematografi ve Mimarlık”, Arredamento Mimarlık, 11, 2001, s.73-79.
  • Özakın, Özgür, “Bugünün Dünyasını Geleceğe Yansıtmak”, Arredamento Mimarlık, 11, 2001, s.82-87.
  • Polat, Nihal, Bir Kent Vizyonu Olarak Ütopya Olgusunun Sinema Bağlamında Analizi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2012.
  • Süalp, Z. Tül Akbal, Zaman Mekan Kuram ve Sinema, 1. Baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul 2004.
  • Sütçü, Özcan Yılmaz, Gilles Deleuze’de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi, Es Yayınları, İstanbul 2005.
  • Tümer, Gürhan, İnsan-Mekan İlişkileri ve Kafka, Sanat-Koop Yayınları, İzmir 1984.
  • URL-1: Istvan Csicsery – Ronay, Jr, “Cyberpunk and Neuromanticism”, Missisipi Review, 1996, http://project.cyberpunk.ru/idb/cyberpunk_and_neuromanticism.html, (Erişim Tarihi: 6 Aralık 2016, saat: 23.23)
  • Ülker, Şafak Şilan, Mimarlık ve Sinema Ortak Alanında Zamansallık ve Gelecek Mekanları, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2011.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sonay Ayyıldız

Senem Müştak

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Ayyıldız, S., & Müştak, S. (2016). Sinema-Mimarlık Arakesitinde Cyberpunk (Siberpunk) ve “Ada” Filmi Üzerinden Eleştirel Bir Yaklaşım. Mimarlık Ve Yaşam, 1(1), 127-142. https://doi.org/10.26835/my.273866

16299  16302  16303  18949   21920   30985 30986

download  downloaddownload