Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erken 21. Yüzyılda Mekansal ve Toplumsal Kimliklerin Değişimini Büyük Ölçekli Konut Projeleri Reklamları Üzerinden Okumak

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 20, 07.04.2018
https://doi.org/10.26835/my.317899

Öz

Türkiye’de 1980’lerden günümüze, gecekondudan büyük
ölçekli projelerin inşa edilmesine kadar bütün konut üretim biçimlerinde
iktidar ve sermayenin ideolojisi etkili olmuştur. Konut üretimindeki değişimin
sonucu büyük ölçekli konut projelerinin sunduğu mekansal ve toplumsal oluşum
ideolojik aygıt medyanın bir aracı olan reklam aracılığıyla toplumun beğenisine
sunulmaktadır. Reklamlarda sunulan büyük ölçekli konut projelerinin mekansal ve
toplumsal kimlikleri değiştirmekte olduğu görülmektedir. Bu yazı kapsamında,
mekansal ve toplumsal kimliklerin değişimi, son beş sene içerisinde yayınlanmış
ve toplumun büyük bir kesimine ulaşmış büyük ölçekli konut projelerinin gazate
ve TV reklamlarında sunulanlar üzerinden, göstergebilimsel kavramlarla ele alınacaktır.

Kaynakça

  • Althusser, Louis, İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev: Alp Tümertekin, İthaki Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Barthes, Roland, Göstergebilimsel Serüven. Çev: Mehmet Rifat, Sema Rifat, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Baudrillard, Jean, Simülakrlar ve Simülasyon, Doğu Batı Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Baudrillard, Jean, Tüketim Toplumu, Çev: Hazal Deliceçaylı, Ferda Keskin, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Baudrillard, Jean, Nesneler Sistemi, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, 2014.
  • Catells, Manuel, Kent Sınıf İktidar, Çev: Asuman Türkün, Phoenix Yayınevi, Ankara, 2014. Dağtaş, Banu, Reklam Kültür Toplum, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2009.
  • Dağtaş, Banu, Reklamı Okumak, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2012.
  • Harvey, David, Sosyal Adalet ve Şehir, Çev: Mehmet Moralı, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Küçükerdoğan, Rengin, Reklam Nasıl Çözümlenir? Reklam İletişimde Göstergeler ve Stratejiler, Beta Basım, İstanbul, 2011.
  • Koçyiğit, Gökhan, Mimarlıkta Yersizleşme ve Yerin Yeniden Üretimi, Doktora Tezi, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2007.
  • Lefebvre, Henri, Mekanın Üretimi, Çev: Işık Ergüden, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2014.
  • Levi-Strauss, Claude, Mit ve Anlam, Çev: Gökhan Yavuz Demir, İthaki Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Perouse, J. F., İstanbul Çeperlerinde Yeni Bir "Kentsel Kimlik" Yaratma Çabası: Yerel Adil Düzen'den Globalleşen Piyasa Arayışlarına Başakşehir Hikayesi (1995-2007), IAPS-CSBE Network Kültür ve Mekan Toplantıları Birinci Ulusal Sempozyum, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul, 14-16 Aralık, s. 24-28, 2007.
  • Saussure, Ferdinand de, Genel Dilbilim Yazıları, Çev: Savaş Kılıç, İthaki Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Williamson, Judith, Reklamların Dili, Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, Çev: Ahmet Fethi, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2001.
  • URL 1, https://queencentralpark.com/
  • URL 2, http://www.marinaankara.com/#galeri
  • URL 3, http://www.bosphoruscity.com.tr/eng/
  • URL 4, http://www.sinpasbursamodern.com/BasinReklamFilmleri.aspx

Reading the Change of Spatial and Social Identities in the Early 21st Century through Advertisements on Large-Scale Housing Projects

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 20, 07.04.2018
https://doi.org/10.26835/my.317899

Öz

In Turkey, the ideology of
power and capital has been influential in all forms of housing production until
the construction of large-scale projects from gecekondu from the 1980s to the day.  The resulting
spatial and social formation of large-scale housing projects as a result of the
change in housing production is presented to the public through advertisements
as an intermediary of the ideological device media. It is seen that the spatial and social identities of large-scale housing
projects presented in advertisements are changing. In this article,
changing of spatial and societal identities will be
discussed with semiotic concepts through the advertisement of large-scale
housing projects published in the last five years and reaching to a large part
of the society in the published gazette and TV commercials.

Kaynakça

  • Althusser, Louis, İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev: Alp Tümertekin, İthaki Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Barthes, Roland, Göstergebilimsel Serüven. Çev: Mehmet Rifat, Sema Rifat, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Baudrillard, Jean, Simülakrlar ve Simülasyon, Doğu Batı Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Baudrillard, Jean, Tüketim Toplumu, Çev: Hazal Deliceçaylı, Ferda Keskin, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Baudrillard, Jean, Nesneler Sistemi, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, 2014.
  • Catells, Manuel, Kent Sınıf İktidar, Çev: Asuman Türkün, Phoenix Yayınevi, Ankara, 2014. Dağtaş, Banu, Reklam Kültür Toplum, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2009.
  • Dağtaş, Banu, Reklamı Okumak, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2012.
  • Harvey, David, Sosyal Adalet ve Şehir, Çev: Mehmet Moralı, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Küçükerdoğan, Rengin, Reklam Nasıl Çözümlenir? Reklam İletişimde Göstergeler ve Stratejiler, Beta Basım, İstanbul, 2011.
  • Koçyiğit, Gökhan, Mimarlıkta Yersizleşme ve Yerin Yeniden Üretimi, Doktora Tezi, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2007.
  • Lefebvre, Henri, Mekanın Üretimi, Çev: Işık Ergüden, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2014.
  • Levi-Strauss, Claude, Mit ve Anlam, Çev: Gökhan Yavuz Demir, İthaki Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Perouse, J. F., İstanbul Çeperlerinde Yeni Bir "Kentsel Kimlik" Yaratma Çabası: Yerel Adil Düzen'den Globalleşen Piyasa Arayışlarına Başakşehir Hikayesi (1995-2007), IAPS-CSBE Network Kültür ve Mekan Toplantıları Birinci Ulusal Sempozyum, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul, 14-16 Aralık, s. 24-28, 2007.
  • Saussure, Ferdinand de, Genel Dilbilim Yazıları, Çev: Savaş Kılıç, İthaki Yayınları, İstanbul, 2014.
  • Williamson, Judith, Reklamların Dili, Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, Çev: Ahmet Fethi, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2001.
  • URL 1, https://queencentralpark.com/
  • URL 2, http://www.marinaankara.com/#galeri
  • URL 3, http://www.bosphoruscity.com.tr/eng/
  • URL 4, http://www.sinpasbursamodern.com/BasinReklamFilmleri.aspx
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Kaplan Çinçin

Yayımlanma Tarihi 7 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaplan Çinçin, S. (2018). Erken 21. Yüzyılda Mekansal ve Toplumsal Kimliklerin Değişimini Büyük Ölçekli Konut Projeleri Reklamları Üzerinden Okumak. Mimarlık Ve Yaşam, 3(1), 1-20. https://doi.org/10.26835/my.317899

16299  16302  16303  18949  21920ftk6vor.JPG