Türkiye’de 1980’lerden günümüze, gecekondudan büyük
ölçekli projelerin inşa edilmesine kadar bütün konut üretim biçimlerinde
iktidar ve sermayenin ideolojisi etkili olmuştur. Konut üretimindeki değişimin
sonucu büyük ölçekli konut projelerinin sunduğu mekansal ve toplumsal oluşum
ideolojik aygıt medyanın bir aracı olan reklam aracılığıyla toplumun beğenisine
sunulmaktadır. Reklamlarda sunulan büyük ölçekli konut projelerinin mekansal ve
toplumsal kimlikleri değiştirmekte olduğu görülmektedir. Bu yazı kapsamında,
mekansal ve toplumsal kimliklerin değişimi, son beş sene içerisinde yayınlanmış
ve toplumun büyük bir kesimine ulaşmış büyük ölçekli konut projelerinin gazate
ve TV reklamlarında sunulanlar üzerinden, göstergebilimsel kavramlarla ele alınacaktır.
In Turkey, the ideology of
power and capital has been influential in all forms of housing production until
the construction of large-scale projects from gecekondu from the 1980s to the day. The resulting
spatial and social formation of large-scale housing projects as a result of the
change in housing production is presented to the public through advertisements
as an intermediary of the ideological device media. It is seen that the spatial and social identities of large-scale housing
projects presented in advertisements are changing. In this article, changing of spatial and societal identities will be
discussed with semiotic concepts through the advertisement of large-scale
housing projects published in the last five years and reaching to a large part
of the society in the published gazette and TV commercials.
Big Scale Housing Project Advertisement Identity Change of Spatial Identities Consumer Society
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1 |