Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Stereotomy Of The Main Iwan Vault Of The Hospital at Divriği

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 235 - 260, 31.12.2020
https://doi.org/10.26835/my.646490

Öz

In this research,
I have analyzed the way in which the main cover of the Divrigi Hospital was
built by using stereotomy method. The Divrigi Complex represents the most
ancient one known in Anatolia in the design of stone vault types.The insistence
and variety of the structure of the groin vaults have brought to different
solutions in their geometrical bases. Even in the past in the history of
turkish architecture the stereotomy method was neglacted and the groin vaults
were considered as an example of european architecture. One of the aims of my study
was to analyze the vault of Divrigi, I have studied the geometrical structure
of the vault assuming the possible constructive procedures that were adopted in
the  “taller de construcción Gótica
Madrid” (Madrid Gothic building workshop). If this hypothesis is true, the
working method for building groin vaults can be extendend to all the groin
vaults of the Divrigi Complex, understanding the Seljukian masters’ methods.

Kaynakça

  • Atak, Sevda, Costruzione e Taglio della Pietra in Anatolia dal XIII al XV secolo: La Moschea e l’Ospedale di Divriği, 2019.
  • Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası, editörler: Y. Önge, S. Bayram, I. Ateş, Ankara 1978.
  • Kuban, Doğan, Gates of paradise the sculpture of Hürremşah at Divriği Ulucami and Şifhane, İstanbul 2010.
  • Kuban, Doğan, “The Mosque and Hospital at Divriği and the Origin of Anatolian-Turkish Architecture”, Anatolica: Annuaire International Pour Les Civilisations De L’asie Anterieure, 2, 1968, s. 122-129.
  • Kuban, Doğan, Divriği Mucizesi Selçuklular Çağında İslam Bezeme Sanatı Üzerine Bir Deneme, İstanbul 1999.
  • Kutluay, Sevgi, Divriği Ulu Cami ve Darüşşifanesinin Taş Süsleme Programı, vol. I, Ankara 1988.
  • Navarro Fajardo, Juan Carlos, Bóvedas de la arquitectura gótica valenciana, Valencia 2006.
  • Nobile, Marco Rosario, Architettura e costruzione in Italia Meridionale (XVI-XVII sec.), Palermo 2016.
  • Palacios Gonzalo, Josè Carlos, Trazas y Cortes de Canterìa En el Renacimiento Español. Madrid 2003.
  • Palacios Gonzalo, Josè Carlos, Taller de construcción gótica. Workshop on building gothic methods, Madrid 2015,
  • Pancaroğlu, Oya, ”The Mosque-Hospital Complex in Divriği: A History of Relations and Transitions”, Anadolu ve çevresinde ortaçağ, 3, Ankara 2009, s. 169-232.
  • Pancaroğlu, Oya, “The House of Mengüjek in Divriği: constructions of dynastic identity in the late twelfth century”, The Seljuks of Anatolia: Court and Society in the Medieval Middle East, editörler: A.C.S Peacock, S.N Yıldız, New York 2012, s. 25-67.
  • Peker, Ali Uzay, “Imprisoned pearls: The long-forgetten symbolism of the great mosque and dar al-shıfa at Divriği”, Archaelogy, anthropology and heritage in the Balkans and Anatolia, vol. 3, editör: D. Shankland, Istanbul 2013, s. 315-345.
  • Pérez de los Ríos, Zaragozá Catalán, “Bóvedas de crucería con enjarjes de nervios convergentes que emergen del muro en el área valenciana”, XIV-XV, Actas del octavo congreso nacional de historia de la construcción (Madrid, 9-12 ekim 2013), 2 voll., editörler: S. Huerta ve F. López Ulloa, Madrid, Instituto Juan de Herrera-Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, 2013, s. 833-842.
  • Rabasa Diaz, Enrique, “Soluciones Innecesariamente Complicadas en la Estereotomía Clásica”, El arte de la piedra. Teoría y práctica de la cantería, cuadernos de Investigación, 1, 2009, s. 50-69.
  • Rabasa Diaz, Enrique, Forma y construcción en piedra: de la cantería medieval a la estereotomía del siglo XIX, Madrid 2000.
  • Tükel Yavuz, Ayşıl, “The geometric patterns of Anatolian Seljuk decorated vaults”, Fifth international congress of Turkish art, editör: G. Feher, Budapest 1978, s. 863-880.
  • Tükel Yavuz, Ayşıl, Anadolu Selçuklu Mimarisinde Tonoz ve Kemer, Ankara 1983.
  • Tükel Yavuz, Ayşıl, “The characteristics of star vaults in Seljuk Anatolia”, Structural repair and maitenance of historic buildings, vol. 4, 1993, s. 165-192.
  • Tükel Yavuz, Ayşıl, “Yıldız ve yıldızlı haç tonozlar”, Sanat tarihinde ikonolojik araştırmalar, Ankara 1993, s. 543-578.
  • Tükel Yavuz, Ayşıl, ‘Açıklık ve mekan örtüleri terminolojisi’, Sanat tarihinde terminoloji sorunları semineri I, Ankara 2005, s 179, 153-185.
  • Zaragozà Catalàn, Arturo, “Cuando la arista gobierna el aparejo: Bòvedas aristasdas”, Arquitectura en costrucciòn en Europa en època medieval y moderna, Valencia 2010, s. 177-209.

Divriği Darüşşifası Ana Eyvan Tonozunun Stereotomiyası

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 235 - 260, 31.12.2020
https://doi.org/10.26835/my.646490

Öz

Divriği Ulu Cami ve Şifahanesi, mimarlık tarihinin araştırılmasında büyük önem taşıyan taş tonoz tiplerinin programlanmasında, en önemli örneklere öncülük etmektedir. Yapıda kullanılan üst örtüler, özellikle kenar tonozlar üzerinde, birbirinden farklı olarak ciddi bir yelpaze genişliği sunmaktadır. Bu çeşitlilik, tonozların inşasında kullanılan geometrik yapı sisteminde de farklı çözümleri beraberinde getirmiştir. Dahası, Türkiye mimarlık tarihinde neredeyse, hiç bir araştırmada yer verilmeyen stereotomiya yöntemi, bu çalışmada şimdiye kadar farklı şekilde tanımlanan, ‘kenar tonozlar’ için uygulamalı olarak denenmiştir. Böylelikle çalışmanın hedefi olarak, Divriği Şifahanesi ana eyvanın altı kenarlı tonozunda kullanılan stereotomiya yöntemi incelenmiştir. Bu analiz üzerinden tonozun küçük bir modeli yeniden inşa edilmiştir. Bu işlem ve onun doğurduğu varsayımlar Madrid “Taller de Construcción Gótica” (Gotik İnşa Atölyesinde)da kabul edilen bir hipotez üzerinden gerçekleşmiştir. Madrid’de yapılan bu hipotezin doğru olması durumunda, Divriği Ulu Cami ve Şifahanesi’nin, bütün kenar tonozları için bu yöntem uygulanabilir. Bununla birlikte, aynı uygulamayı hem dönemin Selçuklu ustalarının çalışma yöntemleri anlayabilmek, hem de Selçuklu yapılarındaki benzer kenar tonozlar için de düşünmek mümkündür.

Kaynakça

  • Atak, Sevda, Costruzione e Taglio della Pietra in Anatolia dal XIII al XV secolo: La Moschea e l’Ospedale di Divriği, 2019.
  • Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası, editörler: Y. Önge, S. Bayram, I. Ateş, Ankara 1978.
  • Kuban, Doğan, Gates of paradise the sculpture of Hürremşah at Divriği Ulucami and Şifhane, İstanbul 2010.
  • Kuban, Doğan, “The Mosque and Hospital at Divriği and the Origin of Anatolian-Turkish Architecture”, Anatolica: Annuaire International Pour Les Civilisations De L’asie Anterieure, 2, 1968, s. 122-129.
  • Kuban, Doğan, Divriği Mucizesi Selçuklular Çağında İslam Bezeme Sanatı Üzerine Bir Deneme, İstanbul 1999.
  • Kutluay, Sevgi, Divriği Ulu Cami ve Darüşşifanesinin Taş Süsleme Programı, vol. I, Ankara 1988.
  • Navarro Fajardo, Juan Carlos, Bóvedas de la arquitectura gótica valenciana, Valencia 2006.
  • Nobile, Marco Rosario, Architettura e costruzione in Italia Meridionale (XVI-XVII sec.), Palermo 2016.
  • Palacios Gonzalo, Josè Carlos, Trazas y Cortes de Canterìa En el Renacimiento Español. Madrid 2003.
  • Palacios Gonzalo, Josè Carlos, Taller de construcción gótica. Workshop on building gothic methods, Madrid 2015,
  • Pancaroğlu, Oya, ”The Mosque-Hospital Complex in Divriği: A History of Relations and Transitions”, Anadolu ve çevresinde ortaçağ, 3, Ankara 2009, s. 169-232.
  • Pancaroğlu, Oya, “The House of Mengüjek in Divriği: constructions of dynastic identity in the late twelfth century”, The Seljuks of Anatolia: Court and Society in the Medieval Middle East, editörler: A.C.S Peacock, S.N Yıldız, New York 2012, s. 25-67.
  • Peker, Ali Uzay, “Imprisoned pearls: The long-forgetten symbolism of the great mosque and dar al-shıfa at Divriği”, Archaelogy, anthropology and heritage in the Balkans and Anatolia, vol. 3, editör: D. Shankland, Istanbul 2013, s. 315-345.
  • Pérez de los Ríos, Zaragozá Catalán, “Bóvedas de crucería con enjarjes de nervios convergentes que emergen del muro en el área valenciana”, XIV-XV, Actas del octavo congreso nacional de historia de la construcción (Madrid, 9-12 ekim 2013), 2 voll., editörler: S. Huerta ve F. López Ulloa, Madrid, Instituto Juan de Herrera-Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, 2013, s. 833-842.
  • Rabasa Diaz, Enrique, “Soluciones Innecesariamente Complicadas en la Estereotomía Clásica”, El arte de la piedra. Teoría y práctica de la cantería, cuadernos de Investigación, 1, 2009, s. 50-69.
  • Rabasa Diaz, Enrique, Forma y construcción en piedra: de la cantería medieval a la estereotomía del siglo XIX, Madrid 2000.
  • Tükel Yavuz, Ayşıl, “The geometric patterns of Anatolian Seljuk decorated vaults”, Fifth international congress of Turkish art, editör: G. Feher, Budapest 1978, s. 863-880.
  • Tükel Yavuz, Ayşıl, Anadolu Selçuklu Mimarisinde Tonoz ve Kemer, Ankara 1983.
  • Tükel Yavuz, Ayşıl, “The characteristics of star vaults in Seljuk Anatolia”, Structural repair and maitenance of historic buildings, vol. 4, 1993, s. 165-192.
  • Tükel Yavuz, Ayşıl, “Yıldız ve yıldızlı haç tonozlar”, Sanat tarihinde ikonolojik araştırmalar, Ankara 1993, s. 543-578.
  • Tükel Yavuz, Ayşıl, ‘Açıklık ve mekan örtüleri terminolojisi’, Sanat tarihinde terminoloji sorunları semineri I, Ankara 2005, s 179, 153-185.
  • Zaragozà Catalàn, Arturo, “Cuando la arista gobierna el aparejo: Bòvedas aristasdas”, Arquitectura en costrucciòn en Europa en època medieval y moderna, Valencia 2010, s. 177-209.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevda Atak 0000-0002-2293-3536

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Atak, S. (2020). Divriği Darüşşifası Ana Eyvan Tonozunun Stereotomiyası. Mimarlık Ve Yaşam, 5(2), 235-260. https://doi.org/10.26835/my.646490

16299  16302  16303  18949  21920ftk6vor.JPG