Çağdaş Sanat Müzelerinde İç Mekân Deneyimi Üzerine Nicel Bir Araştırma
Yıl 2020,
Cilt: 5 Sayı: 2, 529 - 549, 31.12.2020
Gamze Karayılanoğlu
,
Burçin Cem Arabacıoğlu
Öz
21. Yüzyıl’ın dijital sunum teknikleriyle hem mimari mekânlar hem de sanat eserleri daha önce deneyimlediklerimizden farklı ürünler haline gelmektedir. Mimari üretimin en esnek oyun alanlarından biri olan çağdaş sanat müzeleri bu dönüşümün mekân deneyimine etkilerini irdelemek için önemli kaynaklardır.
Bu çalışmada çağdaş sanat müzelerinde iç mekân deneyimini irdelemek amacıyla mekân deneyimi kavramı ve deneyimi etkileyen faktörlerin literatür taraması yapılmış, kapsamlı çağdaş sanat müzelerinden Centre Pompidou ve Kiasma Çağdaş Sanat Müzesi ziyaretçilerine beşli likert tipi ölçek kullanılarak, kullanım sonrası deneyim anketi uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS istatistik analiz programı aracılığıyla incelenmiştir. Betimsel analiz metodu kullanılarak değerlendirilen veriler sonucunda mekân atmosferi ve deneyim üzerinde en etkili girdilerin “keşif ve etkilenme hissi” ve “çoklu duyulara hitap eden” girdiler olduğu tespit edilmiştir. Müzelerin tercih edilmesindeki en önemli girdinin “estetik” değer olduğu görülürken, etkileşimli teknolojilerin geleneksel rehberli tur uygulamalarından daha fazla tercih edildiği tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Bedford, Leslie, The Art of Museum Exhibitions : How Story and Imagination Create Aesthetic Experiences. Walnut Creek: Routledge 2014.
- Black, Graham, The Engaging Museum : Developing Museums for Visitor Involvement. Hoboken: Routledge 2012, s.n.y.
- Black, Meg & Hein, George, E. “You’re Taking Us Where? Reaction and Response to a Guided Art Museum Fieldtrip”, M. Xanthoudaki, L. Tickle & V. Sekules (Ed.) Researching Visual Arts Education in Museums and Galleries, Dordrecht: Kluwer Publishers, 2003, s. 117-133.
- Chang, EunJung, “Interactive Experiences and Contextual Learning in Museums”, Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 2006,47(2), s.170-186.
- Drake, Scott, “The Chiasm and the Experience of Space”, Journal of Architectural Education, 59:2, 2005, s. 53-59, DOI: 10.1111/j.1531-314X.2005.00016.x.
- Falk, John H. & Dierking, Lynn D., The Museum Experience, Whalesback books, Washington 1992, s.113.
- Falk, John H. & Dierking, Lynn D., Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning, Altamira Press 2000, s.n.y.
- Falk, John H. & Dierking, Lynn D., The Museum Experience Revisited. Walnut Creek: Routledge, New York 2012, s.n.y.
- Forrest, Regan, Design Factors in the Museum Visitor Experience, Doktora Tezi, The University of Queensland, Avustralya 2014.
- Glass, Newman Robert, “Theory and Practice in the Experience of Art: John Dewey and the Barnes Foundation”, The Journal of Aesthetic Education, Vol. 31, No. 3, , University of Illinois Press, Illinois 1997, s. 91-105.
- Huyssen, Andreas, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek. Metis Yayınları, İstanbul 1999.
- Hooper-Greenhill, Eilean, (Ed.), The Educational Role of the Museum, Routledge, Londra & New York 1999.
- Kaminsky, Jack, “Dewey's Concept of an Experience”, Philosophy and Phenomenological Research, International Phenomenological Society, Vol. 17, No. 3, 1957, s. 316-330.
- Kaplan, Stephen, “Aesthetics, Affect, and Cognition: Environmental Preference From An Evolutionary Perspective”, Environment and Behavior, 19(1), 1987, s. 3–32. Doi:10.1177/0013916587191001.
- Negroponte, Nicholas, Being Digital. New York: Alfred A. Knopf Inc, 1995.
- Packer, Jan, “Learning For Fun: The Unique Contribution of Educational Leisure Experiences” Curator: The Museum Journal, 49(3), 2006, s. 329–344. Doi:10.1111/J.2151-6952.2006.Tb00227.X
- Pallasmaa, Juhani, The Embodied Image Imagination and Imaginery in Architecture, John Wiley & Sons Ltd. Publication, West Sussex 2011.
- Pine II, Joseph B. & Gilmore, James H, “Welcome to the Experience Economy” Harvard Business Review, 1998, 76. 176-+.
- Taheri, Babak & Jafari, Aliakbar & O’Gorman, Kevin, “Keeping Your Audience: Presenting A Visitor Engagement Scale”, Tourism Management 42, 2014, s. 321-329.
- Zhang, Jian, Brand Experiential Value Scales for Limited Service Hotels, Doktora Tezi, Purdue University, Proquest Dissertations Publishing, 2008.
- İnternet Kaynakları
- Url-1 https://bilan-activite-2018.centrepompidou.fr/?q=content/9-les-chiffres-cles-du-centre-pompidou, Erişim tarihi: 08.11.2019.
- Url-2 http://www.helsinginkaupunginmuseo.fi/en/2019/02/15/city-museum-the-most-popular-museum-in-2018/, Erişim tarihi: 08.11.2019.
- Url-3 https://www.centrepompidou.fr/en/The-Centre-Pompidou/The-history, Erişim tarihi: 22.09.2019.
- Url-4 https://kiasma.fi/en/about-kiasma/architecture/kiasma-in-numbers/, Erişim tarihi: 16.09.2019.