Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sergileme Mekânlarında Yapay Aydınlatma Uygulamaları

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 673 - 694, 31.08.2021
https://doi.org/10.26835/my.934736

Öz

Müzelerin en önemli mekânı olan sergileme mekânları, ziyaretçilerin müzeye geliş amaçlarına cevap verebilir nitelikte olmalıdır. Günümüzde, görsel etkinin arttırılması amacı ile de tasarlanan bu mekânlarda aydınlatma, sergilenecek olan eserlerin doğru algılanması ve zaman içerisinde oluşabilecek olan bozulmaların en aza indirgenmesi açısından son derece önemlidir. Dolayısıyla, bu mekânların tasarım özelliklerine ve verilmek istenen etkiye bağlı olarak uygun nicelik ve nitelikte aydınlatma uygulamalarının yapılması gerekmektedir. Ziyaretçinin sergiyi algılayabilmesine bağlı olarak gelişecek haz duyma ile mekân içerisinde daha çok vakit geçirme, mekânda tekrar bulunma istekleri süreklilik kazanacaktır. Bu noktadan hareketle çalışmada müzelerin koruma, sergileme ve eğitim işlevlerini en iyi şekilde yerine getirmesine destek sağlayacak görsel konfor koşulları çerçevesinde Osmanlı Bankası Müzesi, SALT Galata yapısı içerisindeki süreli-sürekli sergileme mekânları örnek olay tarama modeline uygun olarak incelenmiştir.

Kaynakça

  • Aktemur, A. M. (2005). Osmanlı Bankası'nın Tarihçe ve Mimarisi, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 0(15), 1-20.
  • Atagök, T. (1999). Müze Mimarisi. T. Atagök (Ed.), Yeniden Müzeciliği Düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.
  • Atagök, T. (2002). Müzelerin Anlaşılır Kılınması, İç Mekân ve Sergi Tasarımları. Mimar-ist,, 4, 55-59.
  • Atasoy, S. (1994). Müzelerimizde Sergileme Sorunları, 2.Müzecilik Semineri Bildiriler Kitabı (syf.99-100). Türkiye: Askeri Müze ve Kültür Komutanlığı, Eylül 19-23.
  • Autheman, A. (1988). Osmanlı Bankası'nın Tarihçesi, İstanbul: Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi Yayınları.
  • Bayer, Y. (2007). Sergi Salonu Aydınlatmasında Genel İlkeler ve İki Sergi Salonunun İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demircioğlu Yıldız, N., Yılmaz, N. (2005). Işık Kirliliği, Ortaya Çıkardığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 36(1), 117-123.
  • Dokuzer Öztürk, L. (1992). Kent Aydınlatma İlkeleri, Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları No: 247, Mimarlık Fakültesi Yayınları No: MF-MİM 92.036, İstanbul
  • Erbay, M. (2011). Müzelerde Sergileme ve Sunum Tekniklerinin Planlanması, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Erkün Oruçoğlu, Z. (1999). Müze Sergilemesinde Dil ve Etkileşim. T. Atagök (Ed.), Yeniden Müzeciliği Düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.
  • Fitoz, İ. (2011). Aydınlatma Şekilleri, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimaride Aydınlatma Yüksek Lisans Dersi Notları, İstanbul.
  • İmert, H. (2010). Aydınlatmanın Amacı, Professional Lighting Design, 33(4), 24-26.
  • Karahan, A., Demir, A., Özdoğan, E., Öktem, T., Seventekin, N. (2007). Tekstil Malzemelerinin Yüzey Modifikasyonlarında Kullanılan Bazı Yöntemler, Tekstil ve Konfeksiyon Dergisi, 17(4), 248-255.
  • Kurtay, C.,Aybar, U., Başkaya, A., Aksulu, I. (2003). Müzelerde Algılama ve Aydınlatma Kriterlerinin Analizi: Ankara- Anadolu Medeniyetleri Müzesi Orta Holü, Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 18(2), 95-113.
  • Küçükdoğu, M.Ş. (2010). Mimarlıkta Aydınlatma: Antalya Mimarlık Konferansları 2010, Antalya: Mimarlar Odası Antalya Şubesi Yayınları.
  • O’Doherty, B. (2010). Beyaz Küpün İçinde: Galeri Mekânının İdeolojisi (Ahu Antmen, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Özdeniz, M. (1996). Aydınlatma Tasarımında Yeni Yaklaşımlar. 1. Ulusal Aydınlatma Kongresi Bildiri Kitabı (syf. 38-44), İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Kasım 28-29.
  • Ritter, A., Ritter, J. (2011). Mimari-Sanat-Işık, Professional Lighting Design, 38(3), 42-49.
  • Sirel, H. (1992). İç ve Dış Aydınlatma Konularının Karşılaştırılması, Şehir Aydınlatması Kolokyumu (syf. 7-17), Kocaeli: TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası, Mart 23.
  • Sirel, H. (1999). Müze Eşyasının Korunması ve Sergilenmesi ile Aydınlatma İlişkisi. T. Atagök (Ed.), Yeniden Müzeciliği Düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.
  • Sirel, Ş. (1990). Müze Aydınlatması ve Resim Sergileme Yüzeyleri İle İlgili Bir Uygulama, İstanbul: Yapı Fiziği Uzmanlık Uygulamaları Yayınları.
  • Şentürk, Z. D., Berksan, Z. S., İcinli, Y. (2003). Osmanlı Bankası Binası ve Müzesi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Turner, J. (1998). Designing with Light: Public Places: Lighting Solutions for Exhibitions, Museums and Historic Spaces (Designing with Light Series), Brighton and Hove: RotoVision Publishing.
  • Uyan Dur, B. İ. (2011). Çevresel Grafik Tasarım'ın Uygulama Alanları, Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(7), 159-178.
  • Ünver, F. R. (1996). Mağaza Aydınlatması, 1. Ulusal Aydınlatma Kongresi Bildiri Kitabı (syf. 64-71), İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Kasım 28-29.
  • İnternet Kaynakları Url-1: www.tdk.gov.tr, Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlüğü (Erişim Tarihi: 03.05.2021)
  • Url-2: https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition, International Council of Museum Resmi Web Sitesi (Erişim Tarihi: 02.05.2021)
  • Url-3: www.gozlemevi.omu.edu.tr, Elektromanyetik Spektrum, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Gözlemevi Yayınları, (Erişim Tarihi: 06.05.2021)
  • Url-4: www.obarsiv.com, (Erişim Tarihi: 03.06.2013)
  • Url-5: www.saltonline.org, (Erişim Tarihi: 27.04.2021)
  • Url-6: http://www.arkiv.com.tr/proje/salt-galata1/4709, Arkitera Mimarlık Arşivi (Erişim Tarihi: 02.05.2021)
  • Url-7: https://www.mimarizm.com/haberler/salt-galata-hem-kentin-hem-bolgenin-arastirma-ussu-olacak_117095, Mimarizm Mimarlık ve Tasarım Yayın Platformu (Erişim Tarihi: 02.05.2021)
  • Url-8: www.ypsilontasarim.com, (Erişim Tarihi: 04.05.2021)
  • Url-9: www.fr.audiofanzine.com, (Erişim Tarihi: 25.05.2013)
  • Url-10: www.jpb-audiovisuel.fr, (Erişim Tarihi: 25.05.2013)
  • Url-11: www.lightco.fr, (Erişim Tarihi: 25.05.2013)
  • Url-12: www.sylumis.com, Panavision Aydınlatma Kataloğu, (Erişim Tarihi: 25.05.2013)

Artificial Lighting Applications in Exhibition Spaces

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 673 - 694, 31.08.2021
https://doi.org/10.26835/my.934736

Öz

The exhibition spaces, which are the most important spaces of the museums, should be able to respond to the purpose of the visitors. Nowadays, lighting in these spaces, which are also designed to increase the visual effect, is extremely important in terms of the correct perception of the works to be exhibited and the minimization of deteriorations that may occur over time. Therefore, depending on the design features of these spaces and the desired effect, lighting applications of appropriate quantity and quality should be made. With the pleasure that will develop depending on the visitor's perception of the exhibition, the desire to spend more time in the space and to be in the space again will gain continuity. From this point of view -within the framework of visual comfort conditions that will support museums to fulfill their preservation, exhibition and educational functions in the best way- the Ottoman Bank Museum, the temporary-permanent exhibition spaces within the SALT Galata and the 'Open Archive' are examined in accordance with the case study model.

Kaynakça

  • Aktemur, A. M. (2005). Osmanlı Bankası'nın Tarihçe ve Mimarisi, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 0(15), 1-20.
  • Atagök, T. (1999). Müze Mimarisi. T. Atagök (Ed.), Yeniden Müzeciliği Düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.
  • Atagök, T. (2002). Müzelerin Anlaşılır Kılınması, İç Mekân ve Sergi Tasarımları. Mimar-ist,, 4, 55-59.
  • Atasoy, S. (1994). Müzelerimizde Sergileme Sorunları, 2.Müzecilik Semineri Bildiriler Kitabı (syf.99-100). Türkiye: Askeri Müze ve Kültür Komutanlığı, Eylül 19-23.
  • Autheman, A. (1988). Osmanlı Bankası'nın Tarihçesi, İstanbul: Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi Yayınları.
  • Bayer, Y. (2007). Sergi Salonu Aydınlatmasında Genel İlkeler ve İki Sergi Salonunun İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demircioğlu Yıldız, N., Yılmaz, N. (2005). Işık Kirliliği, Ortaya Çıkardığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 36(1), 117-123.
  • Dokuzer Öztürk, L. (1992). Kent Aydınlatma İlkeleri, Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları No: 247, Mimarlık Fakültesi Yayınları No: MF-MİM 92.036, İstanbul
  • Erbay, M. (2011). Müzelerde Sergileme ve Sunum Tekniklerinin Planlanması, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Erkün Oruçoğlu, Z. (1999). Müze Sergilemesinde Dil ve Etkileşim. T. Atagök (Ed.), Yeniden Müzeciliği Düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.
  • Fitoz, İ. (2011). Aydınlatma Şekilleri, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimaride Aydınlatma Yüksek Lisans Dersi Notları, İstanbul.
  • İmert, H. (2010). Aydınlatmanın Amacı, Professional Lighting Design, 33(4), 24-26.
  • Karahan, A., Demir, A., Özdoğan, E., Öktem, T., Seventekin, N. (2007). Tekstil Malzemelerinin Yüzey Modifikasyonlarında Kullanılan Bazı Yöntemler, Tekstil ve Konfeksiyon Dergisi, 17(4), 248-255.
  • Kurtay, C.,Aybar, U., Başkaya, A., Aksulu, I. (2003). Müzelerde Algılama ve Aydınlatma Kriterlerinin Analizi: Ankara- Anadolu Medeniyetleri Müzesi Orta Holü, Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 18(2), 95-113.
  • Küçükdoğu, M.Ş. (2010). Mimarlıkta Aydınlatma: Antalya Mimarlık Konferansları 2010, Antalya: Mimarlar Odası Antalya Şubesi Yayınları.
  • O’Doherty, B. (2010). Beyaz Küpün İçinde: Galeri Mekânının İdeolojisi (Ahu Antmen, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Özdeniz, M. (1996). Aydınlatma Tasarımında Yeni Yaklaşımlar. 1. Ulusal Aydınlatma Kongresi Bildiri Kitabı (syf. 38-44), İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Kasım 28-29.
  • Ritter, A., Ritter, J. (2011). Mimari-Sanat-Işık, Professional Lighting Design, 38(3), 42-49.
  • Sirel, H. (1992). İç ve Dış Aydınlatma Konularının Karşılaştırılması, Şehir Aydınlatması Kolokyumu (syf. 7-17), Kocaeli: TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası, Mart 23.
  • Sirel, H. (1999). Müze Eşyasının Korunması ve Sergilenmesi ile Aydınlatma İlişkisi. T. Atagök (Ed.), Yeniden Müzeciliği Düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.
  • Sirel, Ş. (1990). Müze Aydınlatması ve Resim Sergileme Yüzeyleri İle İlgili Bir Uygulama, İstanbul: Yapı Fiziği Uzmanlık Uygulamaları Yayınları.
  • Şentürk, Z. D., Berksan, Z. S., İcinli, Y. (2003). Osmanlı Bankası Binası ve Müzesi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Turner, J. (1998). Designing with Light: Public Places: Lighting Solutions for Exhibitions, Museums and Historic Spaces (Designing with Light Series), Brighton and Hove: RotoVision Publishing.
  • Uyan Dur, B. İ. (2011). Çevresel Grafik Tasarım'ın Uygulama Alanları, Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(7), 159-178.
  • Ünver, F. R. (1996). Mağaza Aydınlatması, 1. Ulusal Aydınlatma Kongresi Bildiri Kitabı (syf. 64-71), İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Kasım 28-29.
  • İnternet Kaynakları Url-1: www.tdk.gov.tr, Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlüğü (Erişim Tarihi: 03.05.2021)
  • Url-2: https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition, International Council of Museum Resmi Web Sitesi (Erişim Tarihi: 02.05.2021)
  • Url-3: www.gozlemevi.omu.edu.tr, Elektromanyetik Spektrum, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Gözlemevi Yayınları, (Erişim Tarihi: 06.05.2021)
  • Url-4: www.obarsiv.com, (Erişim Tarihi: 03.06.2013)
  • Url-5: www.saltonline.org, (Erişim Tarihi: 27.04.2021)
  • Url-6: http://www.arkiv.com.tr/proje/salt-galata1/4709, Arkitera Mimarlık Arşivi (Erişim Tarihi: 02.05.2021)
  • Url-7: https://www.mimarizm.com/haberler/salt-galata-hem-kentin-hem-bolgenin-arastirma-ussu-olacak_117095, Mimarizm Mimarlık ve Tasarım Yayın Platformu (Erişim Tarihi: 02.05.2021)
  • Url-8: www.ypsilontasarim.com, (Erişim Tarihi: 04.05.2021)
  • Url-9: www.fr.audiofanzine.com, (Erişim Tarihi: 25.05.2013)
  • Url-10: www.jpb-audiovisuel.fr, (Erişim Tarihi: 25.05.2013)
  • Url-11: www.lightco.fr, (Erişim Tarihi: 25.05.2013)
  • Url-12: www.sylumis.com, Panavision Aydınlatma Kataloğu, (Erişim Tarihi: 25.05.2013)
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Karaoğlu Can 0000-0002-4555-7537

Damla Altuncu 0000-0001-5276-2275

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karaoğlu Can, M., & Altuncu, D. (2021). Sergileme Mekânlarında Yapay Aydınlatma Uygulamaları. Mimarlık Ve Yaşam, 6(2), 673-694. https://doi.org/10.26835/my.934736

16299  16302  16303  18949   21920