Tourism began to grow into a global phenomenon in the post-World War II atmosphere of the 1950s. People in masses began to travel to new places. The tourist, package tour, (salaried) vacation, recreation, sightseeing, hotel chains, resort towns, etc. were all introduced throughout this period. Turkey, like other Mediterranean countries, gradually became a popular tourist destination for those seeking new leisure and travel experiences. This process raised new questions about how to turn the country into an appealing vacation destination, as well as how to profit from this new “industry.”
Mimarlık is the official journal of the Chamber of Architects in Turkey, published since 1963. In line with changing editorial policies over the decades, the journal presents a rich perspective on architectural history and its socio-political context. The lens of Mimarlık on tourism uncovers the complex history of large-scale spatial transformations that are not limited to the building scale. Tourism included opportunities for new architectural experiments and more confrontation with the international actors. The journal also provided a critical perspective on issues of public interest, environmental and archaeological heritage. Mainly, this study historicizes Turkey's tourism architecture via the lens of Mimarlık from its inception in 1963 until the late 1970s, using historical survey and critical analysis methods. A visual narration is also proposed using the journal's visual content.
Mass tourism Mimarlık Journal architectural history shore hotel
Turizm, 1950’lerin II. Dünya Savaşı sonrası ortamında küresel bir olguya dönüşmüştür. Bu dönemde insanlar kitleler halinde yeni yerlere seyahat etmeye başladılar. Turist, paket tur, (ücretli) izin, rekreasyon, gezi, zincir oteller, tatil köyleri bu dönemde ortaya çıktılar. Türkiye, diğer Akdeniz ülkeleri gibi, yeni eğlence ve seyahat deneyimleri yaşamak isteyenler için yavaş yavaş popüler bir turist hedefi haline gelmiştir. Bu süreç, ülkenin nasıl çekici bir tatil bölgesine dönüştürüleceğinin yanı sıra, bu “sanayi”den nasıl kar edileceği sorularını da gündeme getirmiştir.
Mimarlık, Türkiye Mimarlar Odası’nın resmi dergisi olarak 1963’ten beri yayımlanmaktadır. On yıllar içinde değişen yayın politikalarına paralel olarak dergi, Türkiye’de mimarlığın tarihi ve sosyo-kültürel bağlamı üzerine zengin bir bakış sunar. Mimarlık’ın turizme tuttuğu mercek, yalnızca bina ölçeğiyle sınırlı kalmayan geniş-ölçekli mekansal dönüşümler hakkında da önemli bilgiler açığa çıkartır. Turizm, aynı zamanda yeni mimari denemelerin ve uluslararası aktörlerle daha fazla karşılaşmanın da alanıdır. Dergi ayrıca kamu yararı, çevresel ve arkeolojik miras konularında da taraf olur ve eleştirel bir bakış sunar. Genel olarak bu çalışma, Türkiye’nin turizm mimarlığını 1963’teki başlangıcından, geç 1970’lere uzanan süreçte, tarihsel araştırma ve eleştirel analiz yöntemlerini kullanarak Mimarlık’ın merceğiyle tarihselleştirir. Ayrıca derginin görsel içeriği kullanılarak görsel bir anlatı da oluşturulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 3 |