During the construction phase of buildings, there are major problems due to the lack of overlap between architectural and engineering projects. These problems are based on education. Education should primarily be of a quality that unites the two disciplines, not separates them, and should be uniform in all universities. Equalization of architecture departments, which have differences in education with other universities in the world today, is an important problem on a macro scale. This study reveals the educational structure in terms of Civil Engineering courses in the Architecture departments of 22 well-established State Universities in Türkiye. In this context, the research comparatively reveals the differences in terms of ECTS, instructor status, contents, execution methods, semesters, related additional courses, elective and compulsory status, and prerequisites of the courses in question. In addition, the employment status of faculty members of architecture faculties in terms of civil engineering courses is examined, and the reflections of this situation on education are discussed. The data for the study were obtained from the websites of the 'YÖK (Council of Higher Education) Atlas’, the official websites of the universities, and interviews with the relevant faculties. In the universities studied, the data of the courses in question are listed in tables, and those deemed necessary are analyzed graphically. As a result of the research, it is determined that there are differences in ECTS, course contents, course programs, semesters, and faculty members of the courses. The contents of the courses conducted under different titles and the number of universities are revealed. In this context, it is attempted to create a basis for a uniform curriculum proposal that will remove these differences in education and bring a positive working process among architects and between architects and engineers in professional practice.
Uniform Curriculum Structural System and Building Project Design Civil Engineering Courses Architecture Faculties in Türkiye
Yapıların inşaat aşamasında mimarlık ve mühendislik projelerinin örtüşmemesinden kaynaklı büyük sıkıntılar yaşanmaktadır. Bu sorunların temeli eğitimdir. Eğitim öncelikle iki disiplini birbirinden ayıran değil birleştiren nitelikte ve üniversitelerin tümünde tek tip olmalıdır. Bugün dünyadaki diğer üniversitelerle eğitim açısından farklılıkları bulunan mimarlık bölümlerinin denkleştirilmesi makro ölçekte de önemli bir sorundur. Araştırmada Türkiye’de 22 adet köklü Devlet Üniversitesinin Mimarlık bölümlerinde İnşaat Mühendisliği dersleri açısından eğitim yapısı ortaya konulmaktadır. Bu bağlamda, araştırmada söz konusu derslerin AKTS, öğretim elemanı durumu, içerikleri, yürütülme şekilleri, dönemleri, ilgili ek dersler, seçmeli ve zorunlu olma durumları ve ön koşulları açısından farklılıkları karşılaştırmalı olarak ortaya konulmaktadır. Ayrıca mimarlık fakültelerinin inşaat mühendisliği dersleri açısından öğretim üyesi çalıştırma durumları incelenmekte ve bu durumun eğitime yansımaları irdelenmektedir. Çalışma verileri “YÖK Atlası”nın internet siteleri, üniversitelerin resmi internet siteleri ve ilgili fakültelerle yapılan görüşmeler yoluyla yapılan araştırmalar neticesinde elde edilmektedir. Üzerinde çalışılan üniversitelerde söz konusu derslere ait veriler tablolarla listelenerek gerekli görülenlerin grafik olarak analizi yapılmaktadır. Araştırma sonucunda söz konusu derslere ait AKTS, ders içerikleri, ders programları ve derslerin yürütüldüğü dönem ve öğretim üyeleri ile ilgili konularda farklılıklar olduğu tespit edilmektedir. Farklı başlık altında yürütülen derslerin içerikleri ve üniversitelerin sayısı ortaya konulmaktadır. Bu bağlamda, eğitimdeki bu farklılıkları kaldırarak, meslek pratiğinde mimarlar arasında ve mimar ve mühendisler arasında olumlu çalışma sürecini getirecek tek tip müfredat önerisine zemin oluşturulmaya çalışılmaktadır.
Türkiye’de Mimarlık Fakülteleri İnşaat Mühendisliği dersleri Taşıyıcı sistem ve yapı projesi tasarımı Tek tip müfredat
Araştırma da etik izin gerektiren bir durum bulunmamaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mimarlık (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 3 |