Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürel Miras Aktarımında Eşyaların Dili

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 2, 85 - 94, 31.12.2024

Öz

Kültür ve kültürel miras aktarımı kavramları günümüzde değişen ve gelişen teknolojik gelişmeler sonucunda önemini yitirmekte, yozlaşmakta ve her geçen gün değerini kaybetmektedir. Ama toplumların geleceğe sağlıklı bakabilmeleri açısından kültürel miras aktarımına ve farkındalığına önem vermeleri kültürel mirası genç kuşaklara eğitim yoluyla aktarmaları lazımdır. Yapılan bu çalışmanın amacı kültürel miras aktarımında kültürü en iyi yansıtan ve anlatan eşyaları toplamak, toplanan bu eşyaları sergi yoluyla öğrencilere göstererek öğrencilerde kültürel farkındalık oluşturmaktır. Çalışmaya 7. sınıfa devam eden 10 öğrenci katılmıştır. Bu çalışmada araştırmacı, araştırmaya katılan öğrencilerden öncelikle evlerinde bulunan tarihi eşyaları getirmelerini istemiştir. Daha sonra her toplanan eşya için araştırmacı tarafından geliştirilen eşya kimlik formu doldurulmuştur. Toplanan eşya kimlik formu betimsel analiz yöntemini kullanarak analiz edilmiş ve eşyaların özellikleri belirlenmiştir. Ayrıca araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile içerik analizi yapılarak temalara ulaşılmış ve çalışma desteklenmiştir. Eşya kimlik formundan elde edilen bulgulara göre eskiden eşyaların bakır ağırlıklı yapıldığı, kahve içme geleneğine önem verildiği ve göze hitap eden eşyaların ağırlıklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen bulgulara göre ise öğrencilerin sergiyi beğendikleri, serginin kendilerini sosyalleştirdiğini ve kültürümüze yönelik farkındalık kazandırdığına yönelik sonuçlara ulaşılmıştır. Öğrenciler son olarak bu tip sergilerin düzenli olarak devam etmesi gerektiğini vurgulamışlardır.

Kaynakça

  • Balcı, N. (2020). Kültürel miras unsuru olan halı ve kilimlerdeki damgalar, imler ve anlamları. Kalemisi, 17(2020), 233–248. https://doi.org/10.7816/kalemisi-08-17-06.
  • Baysal, Z. N., Tezcan, Ö. ve Araç, K. E. (2018). Türkiye ve Almanya-Hamburg hayat bilgisi dersinin karşılaştırılması: Genel bir bakış. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(1), 117- 134.
  • Burcu, S. (2020). Sosyal bilgiler dersinde değişim ve sürekliliği algılama becerisinin geliştirilmesine yönelik eşya pedagojisine dayalı bir eylem araştırması (Tez No. 621292) (Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi).
  • Burcu, S. (2022). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretim programı kapsamında kültürel mirasın animasyon çizgi dizilerle aktarımı: Bir Yörük hikâyesi Maysa ve Bulut. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 2969-3000.
  • Çağlayan, E., Şeyma, K. ve Şenol,Ç. (2022). Kültürel miras aktarımı ile ilgili lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi. International Journal of Social Sciences and Education Research 8(2), 155-164.
  • Çağlayan, N. (2021). Kültürel mirasın aktarımında görsel sanatlar dersinin yeri ve önemi (Tez No. 697468) (Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi).
  • Çubukçu, A. (1994). Kültür ve politika, Evrensel.
  • Güney, S., (2006). Davranış bilimleri. Nobel
  • İleri, B. ve Aysever, E. (2021). Hediyelik (hatıra) eşya tasarımı: Hatay arkeoloji müze mağazası için bir uygulama. İdil, 80, 563–577.
  • Kaya, B. ve Ünlüönen, K. (2021). Turist rehberlerinin kültürel miras aktarımında hikâye anlatıcılığının rolü. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(3), 2166-2179.
  • Mirzaoğlu, F. G. (2003). Bir tarihî türkü: Cezayir. Türkbilig, (6), 117-126.
  • Nas, E. ve Kandemir, M. (2021). Hediyelik eşyaların bir kültür objesi olarak değerlendirmesi: Konya örneği. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14(35), 1092-1103.
  • Nohl, A. M. (2018). Eşya ve insan bir pratik ilişkinin felsefesi, pedagojisi ve sosyolojisi. Ayrıntı.
  • Özcan, E. (2021). İlkokul dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersinde tartışmalı konular bağlamında gerçekleştirilen sosyobilimsel konu temelli öğretimin etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Öztürk, H. M., Güngör, H. ve Ogelman, H. G. (2021). Okul öncesi dönemde kültürel miras eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri: Denizli ili örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 175 203.
  • Pardoe, J. (2017). Sultanlar şehri İstanbul (M. B. Büyükbal, Çev.). İş Bankası.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3th ed.). Sage.
  • Peters, W. (1952). Psikolog ve filozof olarak John Dewey. Pedagoji enstitüsü psikoloji ve pedagoji çalışmaları. (S. Tavlan, Çev.) Pulhan.
  • Rukancı, F. (2018). Kültürel mirasın gelecek kuşaklara aktarılması ve tanıtımında yazma eser kütüphaneciliği. Erdem, (74), 99-113.
  • Sürücü, O., ve Başar, M. E. (2016). Kültürel mirası korumada bir farkındalık aracı olarak sanal gerçeklik. Artium, 4(1).
  • Tuncel, G. ve Altuntaş, B. (2020). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin kültürel miras algısı: Göstergebilimsel bir analiz. International Journal of Field Education, 6(1), 123-140.
  • Yıldırım, M. (2022). Kültürel mirasın aktarımında illüstrasyon sanatının önemi ve minyatür sanatıyla karşılaştırılması (Tez No. 785786) (Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi).
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tarih Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Mustafa Kızık 0000-0003-0661-0830

Recep Dündar 0000-0002-0029-1739

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 5 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kızık, M. M., & Dündar, R. (2024). Kültürel Miras Aktarımında Eşyaların Dili. Nizip Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 85-94.