Güncel Sayı

Cilt: 1 Sayı: 1, 30.06.2024

Yıl: 2024

Gaziantep Üniversitesi Nizip Eğitim Fakültesi Dergisi (NEFAD), eğitim alanında özgün araştırma makalelerinin, incelemelerin ve derlemelerin yayınlandığı hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergi, teorik ve kavramsal açıdan sağlam temellere dayanan, ilgili literatürle eleştirel bir ilişki içeren, araştırma tasarımı ve analizi etkili bir şekilde yapılandırılmış, ulusal ve uluslararası araştırmalara katkı sağlayan öneriler ve sonuçlar sunan çalışmalara öncelik vermektedir. Ayrıca ulusal ve uluslararası çerçevede eğitim alanında çalışmalar yapan araştırmacılar arasında bağlantılar kurmayı da hedeflemektedir.

Gaziantep Üniversitesi bünyesinde yayınlanan NEFAD, kuruluş amacı gereği ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen bilimsel çalışmaların izlenebileceği bir platform sunarak özellikle eğitim alanında bilimsel katkılar sağlamayı amaçlamaktadır.

Nizip Eğitim fakültesi (NEFAD), eğitim sisteminin gelişimine ve sorunlarına çözüm üretme potansiyeline sahip nitelikli bilimsel çalışmaların ücretsiz olarak okuyucularla buluştuğu bir dergidir. NEFAD, okul öncesi eğitimden yükseköğretime kadar tüm eğitim seviyelerindeki sorunlara uygulanabilir ve somut çözüm önerileri sunan akademik çalışmalara odaklanarak, öğretmenlerin, eğitim yöneticilerinin ve akademisyenlerin gelişimlerine katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Böylelikle NEFAD’ın ulusal ve uluslararası eğitim alanında araştırma yapan araştırmacıların ve/veya kurumların yararlanacağı bir zemin oluşmasına katkı sağlaması hedeflenmektedir.

Bu hedefler doğrultusunda aşağıdaki alanlarda sunulan çalışmaları kabul etmekten memnuniyet duyarız.
• Öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişim
• Öğretme ve öğrenme sürecine ilişkin yapılan çalışmalar
• Hizmet öncesi öğretmen yetiştirme çalışmaları
• Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (nitel, nicel ve karma yöntemler) alanında yapılan çalışmalar
• Ölçme ve değerlendirme alanında yapılan çalışmalar
• Program geliştirme ve değerlendirme çalışmaları
• Rehberlik ve psikolojik danışmanlık konularında yapılan çalışmalar
• Karşılaştırmalı eğitim çalışmaları
• Özel eğitim üzerine yapılan çalışmalar
• Kapsayıcı eğitim konularında yapılan çalışmalar
• Liderlik ve denetim konularında yapılan çalışmalar
• Erken çocukluk/okulöncesi eğitimi konularında yapılan çalışmalar
• Eğitim yönetimi, denetimi, felsefesi, tarihi ve politikaları konularında yapılan çalışmalar
• Eğitim teknolojisi alanında yapılan çalışmalar
• Fen bilimleri eğitimi alanında yapılan çalışmalar
• Matematik eğitimi alanında yapılan çalışmalar
• Dil eğitimi, yabancı dil eğitimi ve uygulamalı dilbilim alanında yapılan çalışmalar
• Sosyal bilgiler eğitimi alanında yapılan çalışmalar

Nizip Eğitim Fakültesi Dergisi’ne (NEFAD) gönderilecek çalışmaların tüm bölümleri (Başlık, Yazar Listesi, Öz, Anahtar Kelimeler, Giriş, Yöntem, Bulgular, Sonuç, Tartışma) NEFAD yazım rehberi esas alınarak hazırlanmalıdır. Dergimize yayımlanmak üzere gönderilen bilimsel çalışmaların başka bir yerde yayımlanmamış olması ve yayımlanmak üzere değerlendirme sürecinde olmaması gerekmektedir. Bilimsel bir toplantıda sunulan bildiriler, toplantı yeri ve tarihinin açıkça belirtilmesi şartıyla kabul edilebilir. Dergimizde bir takvim yılında (cilt) yazarlara ait bir bilimsel çalışma yayımlanır. Çalışması yayımlanan yazarlar bir sonraki takvim yılında dergimize yeni bir çalışma gönderebilir.
Dergiye gönderilen kuramsal ve uygulamalı makalelerin değerlendirmeye alınabilmesi için aşağıdaki koşulların yerine getirilmesi gerekmektedir. Yazım kurallarına uygun olmayan yazılar, hakem sürecine dâhil edilmeyecektir. Araştırmanızın kavramsal çerçevesini, ilgili çalışmaları, amacını, önemini, literatüre katkılarını bu kısımda tartışınız. Giriş kısmında “Araştırmanın Amacı” gibi bir alt başlık bulunmamalıdır. Giriş kısmının sonunda bir paragrafla bu araştırmanın amacı, önemi, literatüre katkısı ve varsa alt amaçlar veya alt problemler yazılmalıdır.

Makale Başlığı ve Yazar Bilgileri
Makalenin tamamında Cambria yazı tipi 10 punto büyüklüğünde, iki yöne yaslı, paragraf başında girinti olmamalıdır. Satır aralığı tek, önce ve sonra 0nk olacak şekilde ayarlanmalıdır. Her paragraf arasında bir satır boşluk bırakılmalıdır. Genel başlıklar (GİRİŞ, YÖNTEM, BULGULAR, SONUÇ, TARTIŞMA VE ÖNERİLER) ortalı bir şekilde kalın ve tamamı büyük harflerle yazılmalı ve sonrasında bir satır boşluk bırakılmalıdır. Alt başlıklar sola dayalı ve ilk harfleri (bağlaçlar hariç) büyük yazılmalıdır. Alt başlıklardan sonra boşluk bırakılmamalıdır. Alt başlık düzeylerinin tamamı sola dayalı ve ilk harfleri büyük ve kalın yazılmalıdır. Makaledeki başlıklar numaralandırılmamalıdır. Makalede dipnot sistemi yerine olabildiğince APA 7 atıf gösterme biçimi tercih edilmelidir. Dipnot kullanıldığı takdirde Cambria 8 punto yazı tipi tercih edilmelidir. Başlığın bulunduğu sayfada düşülecek yıldızlı dipnotta (larda); yazar(lar)ın unvanı, çalıştığı kurum, bulunduğu şehir (Türkiye dışında ise ülke ismiyle birlikte), elektronik posta adresi, ORCID dipnot olarak verilmelidir.

Özet ve Anahtar Kelimeler
Türkçe ve İngilizce kısa özetler Cambria yazı tipi, 8 punto, tek aralıklı ve iki yana yaslı şeklinde yazılmalıdır. Özet içeriği en az 150, en fazla 250 kelime olmalıdır. En az 3, en fazla 5 adet anahtar sözcük yazılmalıdır. Anahtar sözcüklerin sadece ilk harfi büyük yazılmalıdır. Kısa özet kısmında mümkün olduğunca atıf verilmemelidir. Özet kısmında araştırmanın amacı, yöntemi, katılımcıları ve önemli sonuçlarına değinilmelidir.

Tablolar ve Şekiller
Tablo ve şekillerin hazırlanmasında APA (American Psychological Association) 7. Baskı referans alınmalıdır. Makale genelinde tablolar Cambria 9 punto tek satır aralıklı yazılmalıdır. Dikey çizgiler kullanılmamalıdır. Tabloların genişliği sayfa dışına taşmamalıdır. Sayfa dışına taşmasını önlemek için tablonun tamamı seçilip sağ tıklanıp pencereye otomatik sığdır düğmesine basılmalıdır. Tablo başlığı örnekte olduğu üzere sola dayalı ilk harfleri büyük şekilde yazılmalıdır. Tablo başlığı 10 punto olmalıdır. Grafikler, çizelgeler, çizimler ve resimler “Şekil” olarak başlıklandırılmalıdır. Şekil başlığı, kelimelerin sadece ilk harfi büyük olacak şekilde, 10 punto, tek satır aralığıyla ve ortalanmış yazılmalıdır. Şekil numarası italik yazılmalıdır.
Kaynaklar
Kaynakların yazımında APA (American Psychological Association) 7. Baskı referans alınmalıdır. Kaynaklar (başlığın ilk harfi büyük diğerleri küçük, ortalanmış ve koyu olacak şekilde) sonuç ve tartışma bölümünün hemen ardından başlamalı ve 10 punto, tek satır aralığıyla yazılmalıdır.

İngilizce Geniş Özet
İngilizce geniş özet, “Kaynaklar” bölümünden sonra başlayacaktır. Geniş özet, 750-1000 kelime arasında olacaktır. Geniş özet; “Cambria” yazı tipinde, 10 punto büyüklüğünde, bölüm başlıkları sola dayalı ve koyu olacak şekilde, tek satır aralığıyla yazılacaktır. Extended Abstract; “Introduction”, “Method”, “Results and Discussion” bölümlerini içerecektir. Makale şablonu

ETİK İLKELER VE YAYIN POLİTİKASI

Nizip Eğitim Fakültesi Dergisi (NEFAD) yılda iki defa yayımlanan açık erişimli bir dergidir. Ulusal bir dergi olarak geniş İngilizce özetli Türkçe makalelerle yayına başlayan NEFAD uzun dönemde uluslararası endekslerde yer almaya yönelik bir politika benimsemektedir. Bu amaçla "Çift-Kör Hakemli Değerlendirme Süreci"ni benimseyen NEFAD eğitim alanı ile ilişkili problemlere, eğitim teorilerine ve mevcut eğitim-öğretim uygulamalarına katkıda bulunacak nitelikli makaleler kabul etmektedir. Özgün araştırma makaleleri ve (sistematik) literatür taramaları değerlendirmeye alınmaktadır. Derginin kapsamı (eğitim alanı) ile ilişkili olmayan makalelerin değerlendirme için dergiye gönderilmemelidir.

Genel Yayın İlkeleri:
• Yazar(lar) NEFAD’a gönderilen makale(ler)inin daha önce başka bir yerde yayımlanmadığını ve aynı anda başka dergilerde değerlendirme sürecinde olmadığını taahhüt etmiş sayılır.
• Gönderilen makalelerin tasarımı Amerikan Psikoloji Derneği’nin (American Psychological Association-APA) belirlediği ‘APA 7’ standartlarına göre hazırlanır.
• "Kör Hakemlik Değerlendirme Süreci"nin etik bir şekilde yapılması için, değerlendirmeye sunulan makalelerde yazar isimlerinin ve bağlı oldukları kurumların bilgilerinin silinmesi gerekmektedir. Yazarların kendi çalışmalarına atıf yaptıkları durumlarda, çalışma bilgilerinin kaynakçadan silinmesi ve metin içinde de isimlerinin silinerek (Yazar, 2023) şeklinde kimliğin gizlenmesi gerekmektedir.
• NEFAD, makalelerin inceleme ve yayın sürecinde, Yayın Etik Komisyonu (Committee on Publication Ethics-COPE) ilkelerini takip eder. İncelemek için tıklayın: https://publicationethics.org/core-practices
• Bu sayfada belirtilen ilkelere ek olarak YÖK ‘Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi’ne (https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/mevzuat/bilimsel-arastirma-ve-etik-yonetmeligi.aspx) uyulmak zorundadır.
• Gönderilen tüm aday makalelerin intihal denetimi iThenticate/Turnitin yazılımları aracılığıyla yapılarak diğer istenilen belgelerle beraber sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Benzerlik oranı %20 ve altında olan çalışmalar değerlendirilmeye alınacaktır.
• NEFAD editörlüğü benzerlik oranı %20’yi geçmese bile akademik aşırmacılık (plagiarism) taşıyan tüm aday makaleleri editörlük aşamasında reddetme hakkına sahiptir. Buna ek olarak, ChatGPT gibi yapay zeka uygulamaları tarafından üretilen içerikler akademik aşırmacılığa girmektedir. Benzerlik uygulumaları kullanılarak yapay zeka ile yapılan akademik aşırmacılığın aday makalede yer alıp almadığını kontrol etme yükümlülüğü yazarlara aittir.
• Daha önce bir kongrede sunulmuş bildiriler, (bildirinin tamamı kongre kitabında yayımlanmaması şartıyla) lisansüstü tezlerden üretilmiş makaleler, gerekli bilgileri içeren bir dipnotla belirtilmelidir.
• Yazarların çalışmalarına ilişkin ‘Etik Kurul Onayı’ almaları gerekmektedir.
• Tüm aday makalelerin ayrımcı (dil, din, ırk, kültür vb) bir dilden uzak, objektif bir dil ile yazılması gerekmektedir.
• Aday makalelerden makale gönderimi, değerlendirme veya yayınlama aşamasında hiçbir ücret talep edilmemektedir.
• Yayımlanan makalelerin içeriği konusundaki tüm sorumluluk yazarlara aittir.

Yazarların Sorumluluğu:
• Yazarların aday makalede atıf yaptığı tüm çalışmalara eksiksiz ve doğru atıflar yapması gereklidir. Kaynakça kısmında DOI numarası bulunan tüm makalelerin DOI adresileri gösterilmelidir.
• Kaynakçada belirtilen tüm atıflar metin içerisinde yer almalıdır.
• Çalışmaya katkıda bulunmamış kişiler, yazar olarak belirtilmemelidir.
• Çıkar çatışması olduğu durumlarda bunun ayrıntıları ile belirtilmesi gerekmektedir.
• Çalışmada yazarların katkı oranları belirtilmelidir.
• Yazarların, makalelerinde hata tespit etmeleri durumunda, bilimsel etik gereği editörlük ile iletişime geçerek hatayı düzeltme, düzeltme yazısı gönderme veya geri çekme işlemi talebinde bulunmaları yükümlülüğü bulunmaktadır.
• Yazarların çalışmaları ile ilgili veri ve analiz dökümanları talep edilebilir. Editörlük talep ettiği takdirde, yazarlar ham verileri ve/veya veri analizi dökümanlarını editörlüğe sunmakla yükümlüdürler.

Hakemlerin Sorumlulukları:
NEFAD editörlüğü, yazar kimlikleri ve bilgileri gizlenmiş tüm aday makaleleri en az 2 hakeme gönderir. Hakem değerlendirmelerindeki olumlu ve olumsuz görüşler değerlendirilerek son karar verilir. Olumlu ve olumsuz görüşlerin eşit olmadığı durumlarda editor veya 3. Bir hakemin görüşü alınarak nihai karara varılır. Makaleleri değerlendiren hakemlerin aşağıdaki etik sorumlulukları benimseyerek değerlendirme yapmaları beklenmektedir:
• NEFAD’ın ‘Genel Yayın İlkeleri’ni okumak,
• Yalnızca kendi uzmanlık alanlarındaki makaleleri değerlendirmek,
• Çıkar çatışması durumunda çalışmayı değerlendirme yapmayı reddetmek ve durumu editöre bildirmek,
• Değerlendirme yapılan makalede akademik aşırmacılık (plagiarism) veya makalenin başka bir yerde yayınlandığını tespit ettiklerinde durumu editöre bildirmek,
• Değerlendirmede nazik ve objektif bir dil kullanmak ve profesyonel olmayan ağır ifadelerden kaçınmak,
• Makalenin başlığının ve özetinin içerikle uyumunu, APA standartlarına uygunluğunu, kaynakçadaki referansların doğruluğunu incelemek,
• Objektif değerlendirme yapılması için inanç, mezhep, ırk, cinsiyet veya siyasi düşünce gibi faktörlerin hakemin yargılarını kesinlikle etkilememesi konusunda duyarlı davranmak

Hiçbir ad altında yazar veya kurumundan ücret alınmaz.