To determine the situation of
gaining lifelong learning skills of course books to the students which are being
used in higher education establishes the general aim of this research in the context
of this general aim, the questions below have been tried to be answered “what
is the situation of gaining lifelong learning skills of two books which have
been preferred mostly in Introduction to Educational Sciences course in 2017-2018
semester?” and also “does the situation of gaining lifelong learning skills of
Introduction to Educational Sciences course books differed cording to the ideas
of academicians and students?”. Document analysis from qualitative research
methods has been used to reply to these research questions. 5 categories sand
29 sub criteria developed by Hummel (1988) have been applied to Introduction to
Educational Sciences course books by 2 academician sand 3 students. At the end
of the analysis, it has been reached that course books have been insufficient
in gaining lifelong learning skills. According to the findings, proposals have been
established as course book writers and publishing house employees should have known
ledge on lifelong learning skills and gaining these skills by the way of books,
also lifelong learning skills should be added to the measurements being used in
the evaluation of the course books
Lifelong learning course books book examination introduction to educational sciences
Bu
çalışmanın amacı yükseköğretimde kullanılan ders kitaplarının öğrencilere yaşam
boyu öğrenme becerilerini kazandırma durumunu belirlemektir. Bu genel amaç
kapsamında 2017-2018 öğretim yılında en çok tercih edilen iki Eğitim Bilimine
Giriş kitabının yaşam boyu öğrenme becerilerini kazandırma durumu konusunda
öğretim üyesi ve öğrenci görüşlerinin ne olduğu ve bu görüşler arasında bir
fark olup olmadığı araştırmanın alt amaçlarını oluşturmaktadır. Bu sorulara yanıt vermek için doküman analizi
ve betimsel analizden yararlanılmıştır. Ders kitapları Hummel (1988) tarafından
yaşam boyu öğrenme becerilerinin öğretim programları aracılığı ile kazandırılma
durumunun belirlenmesi amacıyla geliştirilen 5 kategori ve 29 alt ölçüt
bağlamında öğretim üyesi ve öğrenciler tarafından değerlendirilmiştir. Ulaşılan
veriler analiz edildiğinde ders kitaplarının yaşam boyu öğrenme becerilerini
kazandırmada yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bulgularla ilgili olarak;
kitap yazarlarının ve yayınevi çalışanlarının yaşam boyu öğrenme becerileri ve
bu becerilerin kitaplar aracılığı ile kazandırılması konusunda bilgi sahibi
olmaları gerektiği, ders kitaplarının değerlendirilmesinde kullanılan ölçütlere
yaşam boyu öğrenme becerilerinin eklenmesi gerektiği konusunda öneriler
oluşturulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.